Andelsbolig som studerende?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94465
    AnonymForfatter

    Hej 🙂
    Før jeg bestiller en tid i banken vil jeg lige høre om det er helt urealistisk eller ej..

    Jeg sidder i en rigtig gammel og dyr(!!) lejlighed pt, som jeg gerne vil fraflytte..
    Mit ‘problem’ er at jeg er enlig forsørger, og ønsker at flytte tættere på mit netværk -men derude er det ikke til at få en lejebolig, men der står adskillige huse, samt andelsboliger ledige til en fornuftig pris..

    Den andel jeg har fået tilbudt(kender ham der har den til salg -og nej, vedtægterne sider desværre han ikke må udleje den til mig) koster 349.000(den er sat 9% ned, og kan forhandles lidt mere ned).
    Afgiften er 3.700,- pr md inkl vand og varme.
    (Pt sidder jeg for 6.300,-)

    Jeg får 11.000 brutto i su, samt børnepenge, familieydelse og su-lån. (Samlet løber min indtægt op i ca 19.000 brutto)

    Heraf afdrager jeg 3.000 pr md på et banklån på 83.000. (Som jeg havde et håb om kunne slået sammen med et evt andelsboliglån)

    Jeg har en desuden en opsparing på 16.000.

    Hvordan synes i det ser ud? Helt urealistisk?
    (Jeg er forresten færdiguddannet om to år med gode jobmuligheder! Og har planer om at blive boende i boligen -altså ingen planer om fraflytning efter endt studie)

    På forhånd tak!

    #209776
    AnonymForfatter

    Slet ingen?

    #209778
    AnonymForfatter

    Giv det lidt tid.. Folk skal nok svare! 🙂

    Jeg vil mene, at din relativt høje forbrugsgæld gør det svært. En bolig er umiddelbart det værd, den bliver handlet til, hvorfor du ikke har nogen friværdi at låne i.

    Jeg ved at man, for at kunne købe en almindelig bolig, skal ha’ et rådighedsbeløb på 5.000,- pr. voksen i husstanden og 2.500,- pr. barn. Derfor skal du ha’ et rådigshedbeløb på ca. 7.500,-. Når du taster din oplysninger ind i et budget, har du så det?

    #209780
    HammerenForfatter

    Selvfølgelig er det realistisk . Men mon ikke forskellen på din nuværende husleje og din evt fremtidige leje bliver ens . Du skal jo have oprettet et lån på 350.000 med afdrag . Så bliver dine udgifter højere end i dag . Og i hvilken by er andelslejligheden? Det er ik noget ved at købe den , hvis du aldrig kan komme af med den igen. Kun andelsboliger i større byer, og som har god foreningsøkonomi er attraktive.
    Glem det og kig på det igen om præcis 3 år, når du er færdiguddannet og har fået job, indkomst og indsigt. Så kan du se hvad din økonomi kan

    #209782
    AnonymForfatter

    Tak for svar!

    Vi har pt et rådighedsbeløb på 7.600.

    Så Det ikke muligt at låne mere end udbetalingen? (Jeg tænker netop med henblik på at indfrie mit nuværende lån og frigive de 3.000,- pr md)

    Hammeren: om mine udgifter bliver højere kommer vel an på hvilket lån jeg evt ville kunne få?

    Andelen er i en lille landsby, som ikke er særlig attraktiv(derfor sælges de billigt da ejerne ikke kan sælge dem pt), men jeg har jo ingen interesse i at sælge igen..
    Jeg skal derud at bo, og jo hurtigere jo bedre da jeg ønsker min datter starter i skole derude.. + mit netværk er derude(noget lettere hverdag for alle ift at have bedsteforældre, older, kusiner osv tæt på)

    Har forsøgt at få lejebolig derude i tre år nu, og det kan bare ikke lade sig gøre

    #209784
    AnonymForfatter

    Foreningen har dog en rigtig sund økonomi! 🙂
    De to der er ledige kan de bare ikke sælge pt

    #209786
    HammerenForfatter

    Hvis du som udgangspunkt regner med 8,5% i rente. Det giver udgifter for 30.000 pr år. og ca. 20.000 efter skat.
    Det svarer umiddelbart til 1666 pr måned bare i rente. Det skal du jo lægge oveni…

    Hertil skal du så lægge afdragene… Hvis du afdrager over 20 år.
    Ja regn lidt på det….Husk at afsætte noget til flytning, aflevering af lejlighed. Startomkostninger til andelsboligen, plæneklipper, havemøbler m.m.

    Jeg tror ikke banken vil give dig lov – jeg synes også det er dumt.

    Hold dig fra de billige andelsboliger, som de andre ikke kan sælge. Pludselig ændrer din situation siig.
    Du møder pludselig én nede på den lokale bæverding. Han har to børn i forvejen.
    Andelsboligen er for lille til han kan flytte ind… DU sætter den til salg….. Men…. ahhh….Der kommer ingen og køber den – og pludselig står man i en dum situation…
    Erfaring er selvfølgelig noget man selv skal gøre sig..

    #209788
    AnonymForfatter

    Jeg har min opsparing til flytning, og det eneste der skal investeres i ved flytning er ny vaskemaskine..

    Og sidstnævnte er ikke en situation der vil opstå.

    Men tusind tak for din mening, jeg prøver at spørger banken om deres også 🙂

    #209794
    HalliHalloForfatter

    Jeg syntes “Hammeren" er en ganske sjov fætter, som har jubilæum meget snart med sit indlæg nr. 100 på kun et par måneder.

    Dine holdninger er i øvrigt meget velkendte herinde.

    Til Mben: Har du været i banken i dag og få lavet en beregning om det nu kan blive godkendt til køb af en billig andelsbolig?

    Du behøver sikkert ikke engang bestille tid og dermed møde op, men kan få det oplyst, f.eks. bare ved en opringning eller helt sikkert ved at sende din rådgiver en mail.

    Er det ikke bedre end at få mange mere eller mindre ikke brugbare svar her? Men det tror jeg egentlig godt du ved i forvejen…..

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.