Andelsboliglån.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • krissorenForfatter
    Indlæg
  • #94453
    krissorenForfatter

    Hej alle.

    Der har sikkert været skrevet om dette her før, men jeg har ikke fundet en tråd hvor det gav svar på mit spørgsmål, jeg vil gerne høre hvordan et andelsboliglån foregår idag, kan se at BRF tilbyder realkreditlån, men syntes ikke at kan finde tilsvarende på Totalkredit. Derfor er jeg lidt forvirret når min bank samarbejder med Totalkredit, så ved jeg ikke om det er muligt at optage en kreditforeningslån på andelen.

    Jeg ved godt jeg kan ringe og høre min bank, men idag er det lørdag, og huset som vi er faldet for dukkede op igår aftes, så det kunne være rart at være lidt forberedt inden jeg snakker med banken på Mandag.

    Mvh Kristian

    #209622
    krissorenForfatter

    Ja så tror jeg at jeg fandt svaret selv, i må lige rette mig hvis der sidder nogen derude og har andet viden.

    Det er korrekt, at andelsboligforeningerne nu kan optage realkreditlån og låne videre ud til andelshaverne.

    Ved optagelse af lån i kreditforeningerne vil andelsboligforeningen skulle betale stiftelsesprovision, ekspeditionsgebyr og kurtage, så foreningen skal være opmærksom på disse udgifter og ikke kun se på renten.

    Lånet skal vedtages på en generalforsamling og beløbsstørrelsen skal svare helt nøjagtigt til det beløb, som andelshaverne vil låne, fordi lånet er fast og ikke en kassekredit.

    For at sikre tilbagebetaling af lånene fra andelshaverne, skal foreningen udføre kreditvurdering på samme måde, som bankerne udfører kreditvurdering.

    Foreningen skal opstille regnskab for realkreditlånet og udlånet til andelshaverne, så andelshaverne kan få deres rentefradrag.

    Foreningerne skal derfor starte med at vurdere om den vil påtage sig forpligtelsen med at optage lån i kreditforeningen, vil kreditvurdere andelshaverne og agere bank, samt udfærdige regnskab for udlånene.

    #209632
    morsdrengForfatter

    Udgangspunktet er fortsat, at andelsboligforeningen er ejer af ejendommen og optager realkreditlån i ejendommen, mens det er op til den enkelte køber af en andel, at få finansieret købesummen hvortil der IKKE kan optages realkreditlån.

    At der er blevet åbnet op for muligheden for at andelsboligforeningen kan optage realkreditlån og evt. videreudlåne noget af provenuet til de enkelte andelshavere betyder IKKE, at det er noget som sker pr. automatik, at alle andelsboligforeninger er med på ideen eller at den enkelte andelshaver har krav herpå.

    Du kan læse mere herom på dette link
    http://www.abf-rep.dk/bestil-materiale/artikler/er-realkreditlaan-til-andelshavere-en-mulighed/
    Som jeg vurderer til at være mere neutral end tilsvarende indlæg fra repræsentanter for andelsbolig-miljøet.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.