Bidragssats–Skruen uden ende?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94405
    AnonymForfatter

    Hej.
    Har forsøgt at finde svar mange steder. Men uden held.
    Jeg har et 4% Obligations-lån i Nykredit optaget i Q2 2010.
    Dermed er jeg indehaver af et lån der ved Højesteret er faldet dom om at bidragssatsen ikke må hæves.
    Et 2½ % Obligationslån er nu (måske) et attraktivt alternativ men vil betyde at bidragssatsen ikke længere er beskyttet mod stigning.
    Men kan bidragssatserne stige lige så meget som renterne? (når det på et tidspunkt sker)
    Eks. stiger renten til 6% (bare et tilfældigt tal)–kan kreditforeningen så bare give den max skrue på bidragssatsen, på et tidligere oprettet 2½ % lån således de reelle omkostninger holdes lidt under hvad et nyt 6% lån vil koste?
    Eller er der lovgivning der forhindrer denne spekulation og dermed udhulning af reel fast rente på obligationslån?
    Så vidt jeg kan finde i artikler er der intet der forhindrer dette…og dem jeg evt. skal optage et nyt lån ved er først og fremmest den der skal hive penge hjem til deres virksomhed…så et uvildigt svar får jeg ikke af dem.
    Mvh
    Pardini

    #208930
    testForfatter

    Det har du vel sådan set ret i. I sidste en er det vel kun konkurrence der forhindre eller dæmper det.

    http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/01/06/kaempe-regning-til-boligejerne.htm

    Pt er brf hvis rimeligt attraktive på bidragene men de vil gerne tjene flere penge så mon ikke de også snart hæver.

    Dit valg må vel være en konkret beregning på besparelsen suppleret med en følsomhedsberegning hvor du ser på forskellige ændringer i bidragsatsen.

    #208932
    DJSForfatter

    I princippet ja, så kan de hæve bidragssatsen som de lyster.
    Men når det er sagt, så tror jeg ikke der er stor risiko for at bidragssatsen for fast forrentet lån stiger særligt meget mere. Måske kan de finde på at hæve lidt på bidragssatsen for de afdragsfrie lån, hvis de føler der er for mange afdragsfrie lån i forhold til hvad ratingbureauerne bryder sig om.

    Nu er det også mest flekslånene som er blevet ramt af bidragsforhøjelserne. for mit eget afdragsfrie F1 lån er den steget med mere end 100 % siden jeg optog det i 2009.

    Hvis du bor i fx Københavnsområdet så er din bolig nok steget i værdi siden 2010. Så vil din belåningsprocent måske være faldet fra 80% til 65%, hvilket giver dig en bidragssats ned i mod de 0,5 %, som så vidt jeg husker er maks bidragssatsen Nykredit må tage.

    De bidragsstigninger der har været i løbet af de sidste 4-5 år mest gået ud over belåningsintervallet 60-80 %, så hvis din belåning kommer ned mod de 60%, så vil jeg også mene at man vil være mere beskyttet mod bidragsstigninger.

    Så alt i alt ville jeg ikke være så nervøs for at bidragssatserne stiger nævneværdig for fast forrentet lån.

    Mvh.

    #208934
    AnonymForfatter

    er selv blevet træt i bidrag. er hos BRF.. er nu ved at skifte til Jyske bank.

    #208940
    AnonymForfatter

    OK—tak for svarene—som desværre blot bekræftede mine antagelser.
    Når det kun er konkurrence parameteret der holder niveauet nede på Bidrags-satsen, vil det meget sandsynligt blive en fri justerings-skrue når rentemarkedet stiger, således at omkostningsniveauet på lånet samlet set, holdes lidt under niveauet af, hvad en ny finansiering kan skaffes til.

    Kreditforeningen er en forretning og vil/skal have det maksimale hevet hjem til bundlinjen.
    Et helt andet parameter er selvfølgelig en konvertering fra 2½ % til en højere rente—hvorved restgælden justeres….men det er en anden sag.
    Så er der kun mave-fornemmelsen tilbage—-blive i et 4% lån(hvor bidragssatsen ikke kan hæves)…og følge udviklingen på sidelinjen, eller deltage i festen og risikere tømmermænd senere 😉
    Mvh

    #208942
    MichaelForfatter

    Citat: “Når det kun er konkurrence parameteret der holder niveauet nede på Bidrags-satsen, vil det meget sandsynligt blive en fri justerings-skrue når rentemarkedet stiger, således at omkostningsniveauet på lånet samlet set, holdes lidt under niveauet af, hvad en ny finansiering kan skaffes til."

    Næ, jeg tror faktisk det er lige omvendt. De kraftigt faldende renter siden 2009 har bevirket, at kundernes ydelser er faldet kraftigt og dette har kreditforeningerne set som mulighed for at få en del af gevinsten i. Noget af stigningen er helt sikkert berettiget i markedsforhold, ejendomsprisfald, krav til solvens osv, men ingen tvivl om at de har villet score lidt af kagen også.

    Personligt ser jeg ikke de store stigninger i bidragssatserne i nærmeste fremtid. Jyske Banks “F1"-lån og brud med Totalkredit er helt sikkert med til at skærpe konkurrencen til glæde for kunderne.

    #208948
    thsvForfatter

    http://www.mybanker.dk/sammenlign/bolig/bidragssatser/

    Bidragssatsen er steget fra 0,50% til 0,6125% hos Nykredit for 80% belåning med fast rente og afdrag.

    Altså absolut ingen sammenligning med en rentestigning på blot 1 %, og TS taler om 3½% rentestigning og en tilsvarende stigning i adm.bidrag!!!
    Nej, det kommer ikke til at ske.
    Kommer 2½ lånet over kurs 98 eller er din gæld stor kan det derfor let betale sig at omlægge til det langt billigere lån.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.