Urimelige omkostninger Nykredit?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94348
    AnonymForfatter

    Hej

    Vi har underet os og har kigget igennem her på forumet da vi mener, at omkostninger i forbindelse med udnyttelse af vores friværdi til banken er alt for høje. Vi har benyttet os af vores friværdi ved at afbetale resten af lånet på bilen og nogle penge er overført til vores bank/boliglån. Vores lån forblev på F1 som før og resten er uændret.

    Banken skal have for dette:

    Lånoptagelse 4000kr.
    Sagsekspedition 4000kr.

    Det er relativt simpelt sag men nykredit vil alligevel have 8000kr for dette. Vi synes, at det er ret høje omkostninger. Hvad synes i?
    Plus vi har alle forsikringer hos dem og vi mener vi er ret gode kunder for dem.

    #208068
    MichaelForfatter

    Du kunne jo været gået i Jyske Bank i stedet. Såvidt jeg kan se tager de kun 5000 kr. i stiftelsesomkostninger.

    #208070
    AnonymForfatter

    Hmm det er kun omkostninger til nykredit….
    Her er alle tallene

    Kurtage 2690kr
    Lånoptagelse 4000kr.
    Sagsekspedition 4000kr.
    Anslået gebyr for rykning af efterst.lån 3320
    Tinglysning fast og % 6360kr.

    Vi kommer op over 20.000kr…..

    #208072
    MichaelForfatter

    Tinglysningsafgiften er en afgift til staten og kan der ikke pilles ved. Du skulle nok have undersøgt markedet bedre inden I foretog jeres valg. Nu er det for sent

    #208074
    AnonymForfatter

    Tak for dine svar!

    Det er vi klar over med tinglysning jeg mente du misforstod mit spørgsmål og troede at andre udgifter var forbundet med de 8000kr. Jeg ville bare give alle tallene for at vise at de tager 8000kr for dem selv, for udarbejdelse af papirer og 2 underskrifter. Så du mener det er for højt og burde ligge på 5000kr? Vi har ikke underskrevet noget, det er derfor jeg er herinde for at orientere mig. Jeg har også overvejet jyske bank på det sidste efter som vi har haft vores banklån/boliglån oppe i 8,25% på et tidspunkt hvor jeg “forhandlede" mig ned i 5,5%. Ja har balandende følelser efter det det burde aldrig have endt derop, især der vi har haft belåning langt under de 80% af husets værdi. Derfor har vi overvejet jyske bank man vi er bange for at vi ender i samme situation, der det er vel op til den enkelte rådgiver?…

    #208076
    MichaelForfatter

    Min største anke ved Jyske Bank er, at det er et almindeligt banklån og renten fastsættes suverænt af banken og ikke af obligationsinvestorerne som for et realkreditlån. Man kunne godt formode, at renten stille og roligt stiger når der er kunder nok i butikken fordi det ganske enkelt er meget dyrt at skifte tilbage til realkreditten (som dine tal jo også tydeligt viser). Hvad der i jeres tilfælde måske taler for realkreditten er hvis I har en pæn friværdi under 80% og måske endda under 60%? I såfald bliver jeres bidragssats fastsat igen udfra en ny vurdering ved en låneomlægning og det kan give en pæn besparelse der kan hente de store gebyrer hjem inden for en kortere årrække. Så prøv at regne lidt på den del også.

    #208080
    HalliHalloForfatter

    Det var et af de mere enkle spørgsmål, men som hovedregel skal man altid prøve at forhandle priserne med sin bankrådgiver før man skifter bank. Og når du en gang har gjort det, hvorfor så ikke bare gøre det igen? Ja, jeg spørger bare……………………………

    Det ses således af dit spørgsmål, at det var et af de velkendt og helt overflødige, men har bemærket mig, at mange på det sidste er blevet meget utilfredse med Nykredit, men enhver ved vel at de altid er til at forhandle med, idet det også skal bemærkes, at de ikke behøver at hente meget store overskud hjem til sultne aktionærer, som andre banker.

    Hvad tager Danske Bank for den samme tjenesteydelse?

    Er der i øvrigt nogen banker i Danmark, der gør det helt “gratis" nu om dage, jeg tror det næppe, da de vel godt må tjene lidt for at overleve? Alle vel gerne have det hele gratis, men man skal jo også være lidt realistisk.

    #208568
    AnonymForfatter

    Udover “papirarbejdet og 2 underskrifter", er der også noget bagvedliggende arbejde. Tinglysning, indfrielse/rykning af eksisterende lån, nogle gange skal det bevilges osv.

    8.000 kr. er ikke en unormalt høj omkostning for en låneomlægning/tillægslån.

    #208574
    thsvForfatter

    http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Prisguide/Rentetilpasset_tillægslån_med_afdrag.aspx
    Jeg syntes nu nok at 8.000 kr er i en høje ende.
    I følge RKR er normalpriserne:
    Nordea: 4.880 kr
    BRF: 5.000
    Ny-/Totalkredit: 5.500
    RD (inkl. DB): 6.250
    Husk at de 4.000 kr er lånegebyr til Nykredit, mens de andre 4.000 kr er for tinglysningsekspedition m.m.
    I dette tilfælde skal der tilsyneladende flyttes 2 efterfølgende lån (2*1.660=3.320kr), hvilket også medfører ekstra arbejde.
    Har dog flere gange hørt om de 2 gange 4.000 kr som gebyr ved Ny- eller Totalkredit, så det er nok nærmere standardsatsen.

    Kurtage slipper du/I også for ved at skifte til Jyske Bank.

    Hvor stort er det lån, der er blevet indfriet?
    Og hvor meget forhøjes F1-lånet med?
    De over 20.000 kr i gebyrer gør jo at I skal spare over 30.000 kr i renteudgifter for at manøvren er rentabel.

    #208582
    AnonymForfatter

    thsv – tror de gebyrer, du nævner kun er gebyrer til realkreditten. Heri er ikke medtaget gebyr til pengeinstituttet, der formidler lånet. Hvilket det ene beløb af de 4000 kr. formentlig dækker over.

    #208584
    thsvForfatter

    Læs dog lige mit link!
    Hos f.eks. Nordea er der tale om 2.500 kr i lånegebyr (til Nordea Kredit) og 2.380 kr til tinglysningsekpedition mm. (til Nordea Bank).
    Ligeledes med de andre gebyrer, det er både bank og kreditforening tilsammen.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.