Fra 4% fast med afdrag til ?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • kkrellerForfatter
    Indlæg
  • #94340
    kkrellerForfatter

    Har en restgæld på 1.197.456 kr og 27,5 år. Tænker at få afdraget boliglånet på 262.000 kr til 7% hurtigere end de 11 år der er tilbage.
    Jeg har fået beregninger på:
    Den gamle 3% med afdragsfrihed i 5 år. Restgæld stiger med 33.544 kr og boliglånet vil være væk efter 4,54 år.
    Den gamle 3% med afdrag med ekstra restgæld 33.544 kr og sølle 811 kr i besparelse i måneden før skat
    F5 med ekstra restgæld på 21.544 kr og lidt længere til at afdrage boliglånet, men så er der jo også afdraget mere på totalkreditlånet på de 5 år.

    Vil jeg ikke få mest ud af det med F5 lånet og, hvis renten er steget (gør den jo nu nok) efter de 5 år skifte til F1-F3 ?

    Mvh
    Kristian

    #208010
    HammerenForfatter

    Hej Kkeller

    Du har ikke haft dit lån i så lang tid. Derfor tænker jeg at det er hurtigt at du begynder at ændre de planer som du har lagt for ganske få år siden.
    Ligeledes finder jeg det tankevækkende at du gætter på fremtidens rente-scenarie… Men ok

    Først og fremmest – må du have gættet forkert da du valgte dit lån for hvad 2 år siden…
    Jeg tænker at hvis du skal gøre noget, så skal du d ikke skifte til et 3% med afdrag… Så vil du være stillet næsten som idag……

    Hvis du skal gøre noget – så skal du sige “fuck det – jeg valgte forkert lån. Nu tager jeg et afdragsfrit lån og får fjernet min bankgæld ASAP.
    Jeg ville aldrig tage f5 lånet da du så er låst i 5 år.

    Det afhænger lidt af din personlige økonomi. Hvis du har suveræn økonomi skal du tage f1 lån….
    Hvis du kæmper med røven i vandskorpen – så vælg 3% lånet uden afdrag. Så ved du vad du skal de næste 30 år….

    At man så kun ejer det samme hus i 19 år i gennemsnit – er noget vi tager en anden dag 🙂

    De bedste intentioner
    Hammeren

    #208042
    kkrellerForfatter

    Hej Hammeren,

    Tak for din vurdering.

    Vi hænger ikke med røven i vandskorpen, vi har ca 10.000 kr i overskud når alt er betalt incl mad. Vi afdrager 6000 kr i måneden på et billån på 169000 kr til 2.85% i Åop.
    Det første barn forventes indenfor tre uger.

    Jeg vil give dig ret i at vi valgte det forkerte lån, men da vi var førstegangs købere og lidt usikker på det med realkreditlån osv. så valgte vi fastforrentet.

    Hvorfor syntes du det er tankevækkende at jeg gætter på fremtidens rente ?

    #208048
    HammerenForfatter

    Hej kkreller

    det var din sidste linie om renten, som jeg studsede over. Her fornemmer jeg du lægger fremtidsplaner for de næste 8 år , hvor du tager højde for rentens udvikling. Jamen man må godt have tankerne – det har vi andre osgå…..
    Ingen ved hvad der er klogt og hvor renten bevæger sig hen. Den skal opad på et tidspunkt. Det er egentlig nemt at sige….

    Held og lykke med barnet. Husk at lægge de penge til side, som I har i overskud, istedet for at bruge dem på børne-tingel-tangell, som barnet ikke aner at dett ejer…
    Det behøver ikke at ruinere os, ved at få børn. Fx skal man ik på dyre rejser de næste par år – og når barnet skal ha en lille-søster/bror – så går der 2 år mere uden rejser..
    Så klem ballerne sammen, og få pryglet penge til side, mens I kan….
    Alt bliver sjovere når boliglån og billån er væk….

    #208054
    kkrellerForfatter

    Planen er jo at de ekstra penge skal afdrage boliglånet hurtigere inden der ligges til side.
    Men jeg vil tage en snak med min rådgiver om F1 lån. Han burde kunne beregne, hvor høj en rente vi kan klare.

    Tak for din tid.

    #208438
    kkrellerForfatter

    Vi har valgt F1 og den ekstra afvikling på boliglånet gør at renten falder fra 7% til 5,95%.
    Banken kunne da have sagt at ekstra afvikling ville give en lavere rente.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.