Lån til udbygning bank siger nej

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94319
    AnonymForfatter

    Vi er et ungt par med en lille datter som står at mangler mere plads, men hverken Realkredit eller vores bank vil hjælpe os, pga for meget negativ gæld. Lidt Info vi har en lejlighed og sommerhus, hvor vi selv bor i sommerhuset og lejer lejligheden ud. Økonomi vi har en bil vi skylder lidt i 60000 kr ellers intet anden gæld, ud over boligen sommerhus gæld er på 1 mill og lejlighed er på 850000 kr vores løn udbetalt ligger på godt 36000 kr om mdr leje indtægt 6000 så 42000 kr ialt vores buget er på 25000 kr om mdr. Mit spørgsmål til jer ser det alt for sort ud for os ang. Lån hilsen mikkel

    #207650
    morsdrengForfatter

    Hvis hverken realkredit eller banken vil hjælpe, kan i glemme alt om udbygning, medmindre I kan finde andre der vil finansiere den og samtidig overtage de eksisterende realkredit- og banklån i ejendommen.

    Den negative gæld som er grunden til at I ikke kan låne, skal forstås som negativ egenkapital, dvs. I må skylde mere væk end i har værdier for, men du har kun oplyst om størrelsen på jeres gæld, ikke hvad bil, sommerhus og ejerlejligheden er værd.

    I øvrigt har I indrettet jer modsat af det “normale", hvor man vil bo i lejligheden og udleje sommerhuset. Helårsbeboelse i et sommerhus er som udgangspunkt ulovligt, hvilket utvivlsomt er hovedårsagen til afslaget sammen med den negative egenkapital. Långiver skal i sin kreditvurdering naturligvis forudsætte at i bor lovligt – hvilket I IKKE gør p.t. – og må derfor regne med, at I selv bebor ejerlejligheden (eller en anden lejet lejlighed) og så falder jeres rådighedsbeløb med lejeindtægten eller den leje som i skal betale for en lejet lejlighed, og så er jeres rådigheds-beløb kun på 11 tkr. i stedet for de 17 tkr. som du oplyser.

    Så det ser ganske rigtigt sort ud. Få nedbragt jeres gæld så jeres kapitalforhold bliver positive og få ændret jeres boligforhold, så I kommer til at bo lovligt, for ingen vil låne til en tilbyg-ning til et sommerhus som bebos ulovligt og slet ikke når ejeren har mere gæld end værdier.

    #207656
    HalliHalloForfatter

    Hej Mikkel

    Er det muligt at leje sommerhuset ud nu her i sommerperioden? Måske I kunne bo midlertidigt hos familie, som på den måde kan hjælpe jer lidt, hvis de ikke har midler til at hjælpe jer med.

    Lejeindtægten kunne I så bruge til købe brædder for, så du I hurtigt kan få hamret et pænt anneks sammen til sommerhuset. Eller måske I kunne købe noget brugt gennem DBA.

    Der er mange muligheder, når banken ikke vil låne penge ud til jer, men I kunne da evt. prøve et par andre banker, men bliver nok svært, men det kunne da være, at andre var lidt mere risikovillige.

    Held og lykke med udvidelsen!

    #207664
    AnonymForfatter

    Tak for svarene det med vi bor i sommerhuset er en lang historie men mest fordi lejligheden kun er 65m2 og der er mulighed for at få dispensation på 10 år i sommerhuset, vi er meget glade for at bo lidt ude fra byen. Vores negative gæld er godt 500000 kr da sommerhuset er købt i 07 for et alt for sygt beløb hilsen mikkel

    #207666
    MichaelForfatter

    Ud over det indlysende problem med den tekniske insolvens så vil I med en udbygning med stor sandsynlighed blot forøge den insolvens. Langt de fleste udbygninger koster mere at etablere end ejendommen forøges i værdi bla. fordi der også skal ændres i den nuværende bygning vedr. el, vand, kloakering og varme. Det er kun i de absolut mest attraktive områder, at en udbygning kan svare sig.

    Medmindre I er i stand til at udføre arbejdet selv naturligvis. I såfald kan billedet godt se anderledes ud. Det er en kedelig situation, men eneste løsning er at afdrage på gælden

    #207668
    AnonymForfatter

    Jeg laver alt selv det er kun værelser der skal på intet af de dyre ting har lavet et overslag på ca 130000 kr

    #207670
    morsdrengForfatter

    Du oplyser, at det er muligt at få 10 års dispensation til at benytte sommerhuset som helårsbolig, MEN har I fået det?

    Ellers er en underbalance på 500 tkr. forklaring nok på bankens og realkredittens afslag.

    #207672
    AnonymForfatter

    Nej men kunne være jeg skulle se at komme igang med at få det gjordt

    #207674
    morsdrengForfatter

    Ja men så ER forklaringen på afslaget jo som i mit første indlæg, men du skal ikke regne med, at dispensationen betyder, at du får bevilget finansieringen af din tilbygning, for I har stadig en stor underbalance, men dispensationen betyder dog, at banken i sin kreditvurdering ikke længere behøver at regne med en alternativ husleje til en helårsbolig.

    Men hvorfor tror du at du kan få dispensation? så vidt jeg kan se, falder i IKKE ind under nogen af dispensationsmulighederne. http://boligejer.dk/sommerhus

    #207676
    AnonymForfatter

    vi har en del dispensationer i kommunen og efter DF er valgt som meget gerne ser sommerhuse kan få dispensation

    derfor vil jeg tro det ikke er noget problem

    #207678
    thsvForfatter

    I kendte jo købsprisen i 2007, så det er bare med at få afdraget på gælden indtil I er teknisk solvente.
    Jeg kan godt forstå at banken ikke vil låne jer flere penge, I har høj gæld og bor et tvivlsomt sted (tilsyneladende uden lovlig dispensation)!
    Havde vi inflation som for 15 år siden og udsigter til stigende boligpriser, ville jeres situation ikke være så dårlig, men I har jo selv valgt at købe sommerhuset til den alt for høje pris og må acceptere den ydelse som dette medfører (i op til 30 år).

    #207680
    HalliHalloForfatter

    Ih, hvor jeg dog loller over lollemændenes indlæg, thsv og Michael. Altid de gamle velkendte trav ere, intet nyt overhovedet. Især bemærkede jeg at thsv skrev: I har selv valgt at købe til den den alt for høje pris i 2007. Michael skrev herinde i 2006 og 2007, at han absolut ikke forventede at priserne ville falde på fast ejendom, men hvad har vi set? Måske hans råd spørgeren har fulgt….

    “Mors dreng" holdinger ligner grangiveligt General Priers, som man ofte skulle rette i tide og utide pga. faktuelle fejl.

    Her skriver drengen, at det er ulovligt at bo i sommerhuset, men mig bekendt må enhver borger bo i sit sommerhus fuldt lovligt i perioden 1.4. – 30.9, altså et halvt år. Herefter begynder kommunen først at checke om noget, stadig bor i husenet med folkerregisteradresse. Efter nogle måneder får man så en henstilling om at fraflytte og selvfølgeligt med et rimeligt varsel.

    #207682
    morsdrengForfatter

    Læs mit link til Bolius samt Naturstyrelsens hjemmeside, hvori også angives reglerne for hvornår der kan meddeles dispensation til helårsbeboelse. Hvilke af dispensationsmulighederne mener du at I falder ind under?

    Selv hvis du får dispensation – hvilket jeg betvivler – skal du IKKE regne med at noget pengein-stitut vil finansiere din tilbygning, når I har en underbalance/negativ egenkapital på mindst ½ million.

    I har bragt jer selv i en klemme, som I kun kan komme ud af ved at nedbringe jeres gæld og omdis-ponere vedrørende sommerhus og ejerlejlighed. Men I bør også, belært af erfaringerne, søge sagkyn-dige råd inden I kaster jer ud i nye dispensationer. Har I f.eks. fået lavet lejekontrakten vedrørende ejerlejligheden således at I kan opsige lejer? I bedste fald kan I opsige lejer med 1 års varsel, hvis I selv vil benytte lejligheden, i værste fald er lejer uopsigelig.

    #207684
    morsdrengForfatter

    Hallihallo, hvis du ikke allerede har glemt det, skal jeg gentage advokaten Habermaas indlæg til dig fra april måned i tråden Gældssanering.

    Ord er overflødige, Hallihallo, dine indlæg taler for dig selv. Du er kværulerende, uintelligent og bedrevidende. Tvivl du bare på, hvad jeg skriver. Ligesom du altid betvivler, hvad andre skriver. Hvad er din rolle egentligt i et forum som dette, andet end at ødelægge folks indlæg og hænge andre ud som løgnere. Gudfader!! Jeg kender heldigvis sandheden. Du er ganske enkelt ikke værd at diskutere med – du bliver ved til du får det sidste ord!

    Bedre og mere kontant kan det ikke siges.

    #207686
    MichaelForfatter

    Bare ignorér HH. Hans eneste formål herinde er at komme med provokerende indlæg og på den måde få noget opmærksomhed. En psykolog kunne sikkert bruge det som en case.

    Så glem ham

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.