Mægler i forbindelse med boligsalg

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • ValnuratForfatter
    Indlæg
  • #94315
    ValnuratForfatter

    Hej.

    Kan man få mægler via mybanker vedr. hussalg i forbindelse med skilsmisse, sådan at ingen af os snyder hinanden?

    Situationen er, at min ex-kone og jeg er teknisk insolvent og jeg vil rigtig gerne overtage huset. Jeg har forsøgt at imødekomme bankens krav med det ene og det andet, men i den sidste ende er det endt med at jeg skal finde en kautionist. Alle de poster som banken har haft med i beregninger har jeg så puttet ind i et budget og selv når jeg har betalt alle de udgifter der er i følge mit budget har jeg ca. 2000,- kr. til sjov.

    Ved salg af hus til mig vil der komme en gæld. Den gæld der opstår deles i 2. Min ex-kone har så muligheden for at låne penge til sin gæld (350.000,- kr.) og give mig dem, så ledes at vores boliglån bliver betalt (ca. 200.000,- kr.). Jeg har så ca. 150.000,- kr. som jeg ikke kan bruge til betaling på realkreditlånet (F5) fordi den er bundet i ca. 2½ år endnu.

    Nu tænker vi lidt i de baner, at så længe realkredit får deres penge kan de jo ikke beklage sig. Så selvom min ex-kone betaler sin del af gælden kommer hun stadig til at stå 50% på skødet.

    Måske nogen her kan fortælle mig, hvordan min ex-kone vil stå stillet, hvis hun stadig står som 50% af ejerskab af huset?

    Og er der noget jeg skal tage højde for i forbindelse med det?

    Mvh
    Kenneth

    #207586
    morsdrengForfatter

    Der er INGEN der kan anbefale din kone eller dig at medvirke til den løsning som du skitserer. Da banken/panthaverne ikke vil medvirke til at du overtager huset alene, vil din kone fortsat stå som ejer af huset og dermed også som skyldner for hele den heri tinglyste gæld – bortset fra det fælles boliglån som du oplyser bliver indfriet og den evt. senere nedbringelse af F5 lånet.

    Det er en misforståelse når du tror, at din kone kan komme ud af den gæld der vil være tilbage når huset er blevet solgt til dig ved at indbetale ½-delen eller 350 tkr. I vil begge hæfte solidarisk for de 700 tkr., og når banken ikke vil acceptere at du overtager huset alene, vil i begge fortsat hæfte solidarisk for den øvrige gæld i huset. Så din alt hvad din kone får ud af at låne 350 tkr. der anvende som skitseret, er en nedbringelse af sin – og din – gæld, og ikke en endelig løsning.

    Når banken IKKE vil lade dig overtage huset, kan du glemme alt om at blive boende i dette – udover i en kortere periode hvor I forsøger at få huset solgt i fri handel.

    Så glem alt om den skitserede løsning, den har ingen gang på jorden. Når banken ikke vil acceptere et salg til dig, vil I vil begge vedblive med at hæfte for den samlede gæld, mens det kun er dig der betaler terminerne på nogen som du kun ejer ½-delen af – og hvad med rentefradraget?

    I stedet for at spørge her, hvor du intet aner om svarernes faglige baggrund, bør du i stedet søge professionel hjælp hos advokat. Men bankens afvisning af at lade dig overtage huset, fortæller jo også noget om bankens vurdering af sagen.

    #207588
    ValnuratForfatter

    Bankens rådgivning har ikke været det bedste vi har fået. Faktisk, fik vi af vide at der skulle enten findes ca. 3.500,- eller finde en kautionist. Vi fik af vide at vi kunne starte med at sælge vores bil, hvilket var en lille smule svært, da den bliver brugt til mange gøremål i forbindelse med vores børn. Det lykkedes os så at finde 3.500,- kr., men blev alligevel ikke godkendt. Så jeg tænker bare, at det var da godt at vi ikke solgte vores bil. Den type rådgivning synes jeg ikke er i orden, hvorfor jeg så godt tvivle lidt på deres anbefalinger.

    Så vores tanke er at de simpelthen kun vil gå med livrem, seler og faldskærm, så de kan få deres penge igen.

    Iøvrigt, synes jeg ikke at din tone er særlig behageligt. Men det er måske den praktis der er, når man kan gemme sig bag huset 4 vægge.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.