Problem!! Boliglån med far!

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94311
    AnonymForfatter

    Jeg håber der en der kan hjælpe med at afklare …
    Problem: min far har set en bolig, han gerne vil lån penge til sammen med mig. Således vi begge kommer til at eje den.

    Tvist: jeg har Su lån (150.000) jeg ikke har fortalt min fader kære om. (Desuden noget jeg ikke vil ha at han ska vide/blande sig i.)
    Ka jeg bede hans rådgiver om at ikke drøfte/komme ind på det?!
    Vi får ik det skide lån pt. Min stilling er ikke fast endnu.

    -anyone?!

    #207522
    MichaelForfatter

    Synes du selv det lyder som en god idé egentlig?? At basere et boligkøb på løgne og hemmeligheder?

    #207524
    AnonymForfatter

    Tak for din “bekymring" + meget interessante spørgsmål Michael, altid dejligt, især når de indikerer at afsenderen er kommet uden om problematikken! Meget relevant 🙂

    #207526
    testForfatter

    Så det eneste du ønsker et svar på er om du kan bede din fars økonomiske rådgiver om ikke at videre bringe oplysninger som du giver denne til hans klient.

    Du kan naturligvis godt bede rådgiverne om det men Hvis rådgiverne vælger at følge en sådan opfordring kan det være ansvarspådragende for samme.

    Og så må jeg i øvrigt tilslutte mig Michaels kommentar.

    #207528
    thsvForfatter

    Enig med Michael!

    Enten må du fortælle den fulde sandhed om din økonomi eller også lade din far købe boligen og udleje den til dig. Læs om forældrekøb på nettet.
    Det er sandsynligvis pga. din økonomi at i ikke kan få tilbudt noget lån.

    Det er en meget barnlig holdning at ville skjule økonomien (dårlige beslutninger) for en forælder, der vil hjælpe en med et ejerboligkøb…

    #207530
    AnonymForfatter

    Tak for det test. Dejligt med jeres svar endnu engang, men hva sker der for at folk herind ha sårn en stor trang til at fortælle mig deres mening om noget jeg ikke har spurt om?! Det var jo sårn set ik det etisk og moralsk eller det rigtige , jeg ville ha en afklaring omkring, men kun det teknisk. Det først ska jeg nok selv håndtere.

    #207532
    AnonymForfatter

    Sandsynligvis vælger jeg at ignorere din antagelse om min økonomi, min barnlighed osv. og ik mindst om der overhoved er tale om forældrekøb eller ej, da det intet ha med problematikken at gør! Tak for hjælpen.

    #207536
    AnonymForfatter

    Tvist: jeg har Su lån (150.000) jeg ikke har fortalt min fader kære om. (Desuden noget jeg ikke vil ha at han ska vide/blande sig i.)
    Ka jeg bede hans rådgiver om at ikke drøfte/komme ind på det?!
    ….
    Hvem er din fars rådgiver? Långiveren, en advokat eller en tredie?

    Hvis du skal hæfte solidarisk for lånet sammen med din far, så vil långiveren bede om disse informationer. Og du kan jo så give dem til långiveren og sige til långiveren at disse oplysninger er fortrolige og ikke må blive delt med din far eller din fars rågiver.

    Men hvis det så ender med et afslag fra långiveren så kan det jo ikke afvises at din far vil undre sig over det og spørge dig hvordan det kan være…også står du jo i den situation du prøver at undgå.

    #207544
    morsdrengForfatter

    Spørgeren vil holde oplysninger om sin økonomi skjult for den person som han skal optage lån og købe hus samme med, og tillader sig at blive mopset, når han får at vide hvor moralsk forkastelig hans planer er. Men som bekendt er sandheden altid ilde hørt.

    Havde det drejet sig om kaution, skal pengeinstituttet informere kautionisten om låntagers gæld til PI og udlevere låntagers seneste årsopgørelse, seneste 3 lønsedler og evt. regnskab. En sådan pligt foreligger IKKE når det drejer sig om flere debitorer. Den dokumentation m.m. som indleveres til PI for at dette kan foretage en kreditvurdering af den enkelte debitor, er derfor kun til PI´s eget brug, og kan IKKE uden forudgående tilladelse oplyses til de øvrige debitorer.

    Så svaret er, at oplysningerne om spørgerens økonomiske forhold er fortrolige og ikke kan oplyses faderen uden spørgerens udtrykkelige tilladelse, hvorfor det bør være unødvendigt at pålægge rådgiveren ikke at viderebringe oplysningerne. Men det ændrer ikke på, at spørgerens plan både er moralsk og juridisk er forkastelig.

    #207546
    testForfatter

    Ka jeg bede hans rådgiver om at ikke drøfte/komme ind på det?!

    Hansrådgiver må være en tredjepart i forhold til lån giver. Rådgiverne har en selvstændigt ansvars i forhold faderen.

    Banken har naturligvis tavshedspligt men mon ikke en fornuftig rådgiver vil betænke sig en ekstra gang for at gi et ja i en sådan sag?

    #207548
    MichaelForfatter

    Spørgsmålet er grundlægget ligegyldigt. Hvis trådstarter virkelig “pålægger" banken at holde informationerne hemmelige så vil der omgående blive lukket for lånekassen. Ligesom os så vil banken naturligvis undre sig over hemmelighedskræmmeriet og i såfald bliver det et omgående nej til et lån.

    En bank indgår gerne i et låneforhold med en god solid kunde der fremlægger alt åbent. Det modsatte har ingen gang på denne jord.

    #207550
    AnonymForfatter

    Mange tak Henrik, for dit svar. Man kan ikke få lån til en bolig, når man ikke har en faststilling (hvilket jeg ikke ha endnu), hvilket gør at det slet ik kommer så lang i det hele taget.. Så afslaget vil naturligvis også ha den element.

    Og til jer andre, Tak igen, igen. I er simpelthen så gode, fornuftige og moralske rigtige, jeg glad for at ku bidrag til bekræftelse af det og booste jer! -selv tak! 😉

    Og ang. Sandheden er ilde hørt, jo , men hvem har dog fortalt jeg den ?! Antagelser?

    -Og morsdreng jeg slet ik mobset, det klæder ik mine ansigtstræk, jeg er meget flottere når jeg smiler, så det gør jeg altid.

    #207576
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor må far ikke vide noget om dit SU-lån?

    Jeg ikke forstå…………

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.