Hvilket banker beregner realkreditlån ud fra husets værdi, og ikke efter købsprisen?

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Indlæg
  • #207496
    HalliHalloForfatter

    Test skrev: “Ved familie køb foreligger der jo netop en vurdering som man så kæber under"

    Hvad betyder egentlig: som så kæber under?

    Kan vi ellers konstatere, at der ikke er kommet ny realkreditlove, der siger, at realkreditselskaber kan låne 100?

    Er du så blevet klogere Martin Pedersen? Ellers bare spørg igen.

    #207504
    AnonymForfatter

    Mon ikke det skulle have været et “ø" i stedet for et “æ"?
    Et par kommaer ville dog have gjort underværker =)

    Men det jeg ledte efter var navne på steder der var interesseret i at belåne ud fra en vurdering, og ikke blot efter købsprisen.
    Så svaret på dit spørgsmål må være nej.

    #207510
    testForfatter

    For nu at gentage mig selv er det mit indtryk at alle idag laver en selvstændig vurdering ud over købsprisen. Det er bare usandsynligt at de låner dig et beløb der overstiger 80 pct af købsprisen og det er nok det danske bank har forsøgt at forklare dig.

    Både scandia bank, danske bank og brf sendt en vurderingsmand sidst jeg var i kontakt med dem og det virker som om det også er praksis idag.

    Men som jeg tror alle der har svaret dig her er enige om er det usandsynligt at de vi se bort fra den stærke indikation på markedsprisen som den sidste handelspris jo er.

    Så alle laver en vurdering men ingen vil på forhånd love dig en belåning over købsprisen da det som sagt er ekstremt usandsynligt bortset fra familie køb hvor man jo nettop køber til 80 pct af salspris vurderingen.

    Det bedste råd er nok at du kontakter en vurderingsmand og betaler de ca 1500kr det koster at få huset vurderet. Med det i hånden er der nok ikke så meget for ind at ta en tur rundt med dit budget og vurderingen

    #207512
    AnonymForfatter

    Jeg vælger at ignorere de første 4 sætninger, da det virker som om du i de 3 første skriver hvad du tror,
    og så i den 4. ophøjer dine formodninger til sandhed.

    Men den 5. sætning er interessant, fungere det sådan, at man med en uvildig vurdering, kan få et lån i forhold til den?
    Altså hvis du teoretisk set køber et hus til 1.6mill, som bliver vurderet til 2mill, at så kan man låne alle 1,6mill som realkredit, da det er 80%?

    #207514
    KardanKeldForfatter

    Hvad er det for en gang snik snak dether.
    Det virker som om ingen hører efter hinandens argumenter.
    Selvfølgelig findes der situationer hvor købsprisen ikke er identisk med handelsværdien.
    Ellers kunne man jo ikke købe et hus for 20 år siden og sælge det til højere pris idag når det kun kunne belånes til oprindelig køsbris.
    Martin skal have en ejendomsvurdering af et af de realkreditinstitutter der har mæglere til at gøre den slags. De laver en vurderingspris. Og den er de forpligtet til at lave ud fra en realistisk vurdering af hvad den pågældende ejendom kan sælges til.
    Der kan det godt være at Martins ejendom vurderes højere end den pris han har købt til og derved kan han så opnå at hans 80 % belåning bliver højere end oprindeligt.
    Der er ikke noget til hinder for at huse kan stige i pris (eller falde for den sags skyld)
    Sådan har det altid været.
    Men få dog lavet en vurdering og tag sagen derfra.
    Det kan jo så også være at dit nuværende pengeinstitut lige pludselig ser med nye øjne på sagen.
    Og Martin, hvis du køber huset til 1.6 mill. den ene dag så er de 80 % beregnet ud fra det. men ved en eventuel låneomlægning er det jo en god ide at få foretaget en ejendomsvurdering, og er den højere f.eks 2.4 mill, så må man jo sige at du har gjort en god handel, og det er der vel ikke noget forkert i.
    Og offentlig ejendomsvurdering kan du ikke bruge til noget som helst. Mit hus er f.eks vurderet til 800.000, og jeg skylder ca. 440.000,på et 5 % lån der løber i ca 23 år men da jeg bor i udkantsdanmark, har de alle mulige mærkelige forklaringer på hvorfor jeg ikke lige kan få omlagt mit lån. Det er for dyrt, der er for mange omkostninger osv.
    Iøvrigt kan jeg sige, jeg gider ikke ud i en længere diskussion om det her, med folk der alligevel ikke forstår, eller ikke prøver på at forstå ens argumenter. Jeg har sagt hvad jeg havde på hjerte og det var det.
    Med venlig hilsen
    Keld

    #207516
    testForfatter

    Ja og nej banken e.g. Realkreditten godkender ikke umiddelbart andre vurderinger ind dem de selv vil godkende så du kan simpelthen ikke få andet svar før der er foretaget en konkret vurdering, men sandsynligheden for at du kan låne mere ind 80 pct af det du har købt huset til er lav..

    Men for at stoppe en tilsyneladende endeløs diskusion som du åbenbart har besluttet dig til ikke at forstå så betal da de ca 1500kr det koster at få en snak med en vurderingsmand.

    Nu har du såvidt jeg kan se ikke oplyst noget ud over at der ikke forlænger en vurdering og at det ikke er familie overtagelse.

    Og som det også er oplyst arbejder alle under den sammelovgivning men ikke ud fra den samme vurdering. Husk de 6 måneder som gp nævner. At du kan få forskellige lånetilbudet også i størrelse er erfaring.

    #207518
    AnonymForfatter

    Det er nu ikke et spørgsmål om at der er noget jeg ikke vil forstå,
    det er et spørgsmål om at jeg ikke gider tage stilling til de kommentarer der ikke har med mit konkrete spørgsmål at gøre =)

    Men det virker som om de sidste par indlæg alligevel har været givende, da det ligger lidt op ad det jeg søger.

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.