Første gangskøb

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94301
    AnonymForfatter

    Det er sikkert en gammel traver, men jo mere jeg prøver at forstå hvad der er smart ifm boligkøbet, jo mere forvirret/tvivlende bliver jeg… Derfor hvis en eller flere kan hjælpe med lidt tanker eller råd

    Min kæreste, datter (12 mdr) og jeg har set os varme på et dejligt hus. Min kæreste og jeg er begge læger og kan derfor forvente en relativ sikker jævn lønstigning fremover, hvilket er dejligt men ikke gør det nemmere.

    Lidt informationer:

    Hus pris: 3.400.000
    Opsparing: 130.000
    SU-lån 270.000
    Indkomst før skat: 860.000

    Vi har snakket med en del banker (spar nord, sparekassen kronjylland mfl. og afventer banknordik). Indtilvidere er de kommet frem til nogenlunde det samme tilbud. Ved standardberegningerne fremkommer:

    3 % fastforrentet med løbetid på 30 år: 2.737.000
    5,9 % PI-rente (løbetid 20 år): 766.000
    Rådighedsbeløb: 17.800

    For banklånet tænker jeg en boligkredit, hvilket vi burde kunne få til 5,9. Så senere renovation eller udbygning kan finansieres uden gebyrer mv.
    Kan den presses længere ned, eller er det en rente man skal være glad for?

    For realkreditdelen er jeg lidt mere ude og skide… De nævnte banker har samarbejdsaftale med totalkredit, så det ligger lidt begrænsninger, men findes der bedre løsninger derude, så skal det ikke være en begrænsning.
    Har overvejet noget RenteMax, men hælder nok mest til et 3 %s fastforrentet grundlån med løbetid på 30 år og afdragsfrihed de første 10 år, så boligkreditten kan bankes i bund.
    Toplånet ved jeg faktisk ikke men måske 2 % med løbetid på 20 år eller F [et-eller-andet].

    Hvis I kan se noget åbenlyst eller har nogle gode bedre, vil de blive værdsat!

    På forhånd tak

    MVH
    Jonas

    #207370
    HalliHalloForfatter

    Når 3 banker samstemmende siger det samme, så syntes jeg godt I kan tro på det.

    Og jeg har samme opfattelse som dem, men det kan selvfølgelig gøres billigere i de næste par år, hvis man tager kortforrentede lån, men når renteniveauet er så lavt er det dumt ikke at vælge
    et 30-årigt fastforrentet lån, idet I ved en rentestigning kan konvertere lånet op til en højere rente, og så skattefrit skære en pæn luns af restgælden.

    Held og lykke med den store investering.

    Vælg det sikre, selv læger kan få “dårlige nerver" over usikkerhed om økonomi m.v.

    #207398
    AnonymForfatter

    Men jeg tror du kan gøre det lidt bedre hos lægernes pensionsbank nu når du er læge. Har du forespurgt dem? De bruger også Totalkredit

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.