omlægning af lån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94296
    AnonymForfatter

    hej alle

    har lige brug for lidt hjælp, vil høre jer om i synes det kan gå at ligge min bolig lån om.
    er der noget at spar på det???
    det er en 15 år 4 % RD lån

    D – SERIE 21S ÅRG. 2026 4,0%
    FONDSKODE: DK0009279374
    OBLIGATIONSLÅN
    RESTLØBETID: 10 ÅR 7 MDR
    HOVEDSTOL: 898.000,00
    RESTGÆLD PR.01.05.2014: 683.896,68
    YDELSESPERIODE: 01.04.2014-30.04.2014
    RENTE ( 4,0000 P.A.): 2.294,20
    AFDRAG: 4.364,47
    BIDRAG: 372,58
    YDELSE I ALT: 7.031,25

    har kikke på en BRF 2% 10 års fast lån
    og lidt på en f3 lån på 9-10 år
    og så er der også jyske bank f1

    hvad vil i sige er bedst????

    lidt om os så i bedre kan rådgive os
    mig 36 år
    konen 29 år
    søn på 3 år

    hus er vuderet til 1,1 mio for 4,5 siden. og der er lavet meget siden den gang (jordvarme.15,6kw solceller anlæg.sort tegl tag.ny facede.ny have.
    alt er betalt kontant så her ikke gæld på det.
    men det er jo i Vestjylland langt ude så jeg får jeg ikke så meget for det :O)

    har ikke andet gæld og har næste 2 nye biler en på 1 år og en på næste 3 år

    tjener ca 550000 til 600000 om året konen ca 350000

    har ca 200k i kontante men der er en del jeg gerne vil har lavet på huset endnu.
    så vil helst gemme dem til det.

    ydelese på ca 7000 passe os fin men hvis vi kan spare en del ved at gi 1000-2000 kr så er også ok.

    #207288
    HalliHalloForfatter

    Det er nok noget med en boligkredit du skal have, så du hele tiden har penge fremtidige renoveringer og køb af nye biler m.v.

    I øvrigt er det lidt svært at råde, når vi ikke ved hvor ejendommen ligger, det er vel i udkantsdanmark vi taler om. Hvor langt er der f.eks. til nærmeste købmand og bliver der tale om evt. familieforøgelse?

    Personlig ville jeg nok bare fortsætte i RD med et fastforrentet lån, f.eks op til 40%, og så lige få undersøgt om det kan betale sig at nedkonvertere til et 3%, men måske lollemanden kan regne det ud i detaljer for dig, som han plejer.

    Men glem F3 lån og Jyske Bank, da du så skal flytte bank og overgå til et meget usikkert lån, det er muligt det virker attraktivt i dag, men hvor længe?

    Jeg syntes, at du selv har ret godt check på det hele.

    #207300
    AnonymForfatter

    Du kan bede RD om at lave en konsekvensberegning på hvad det betyder, at du lægger dit lån om. Det koster ikke noget at få gjort, men så regner RD det hele ud, og tager højde for kurstab og omkostninger, så får du et præcist billede af hvad der vil ske ved omlægning.

    Det lån man ville lægge om til i den faste rente er et 2% obl. Her er kursen i dag 97,775 + der vil være omkostninger til bank og realkreditforeningen ved omlægning i størrelsen 10-15.000 kr.

    Du kan enten lægge om til den restløbetid der er tilbage, eller gå ned på 10 år.

    Hvis du er til den variable rente, så vil et F5 lån være et godt bud. Her får du sikkerhed for ydelsen/renten i 5 år. Ulempen er så at man ikke ved hvad renten er, når dit lån skal have ny rente.

    Et F5 lån har i øjeblikket en rente på 0,89 %, men har også et højere bidrags sats end et fastforrentet lån.

    Tag fat i RD og bed dem om at sende dig en beregning på et 2 % obl. med en løbetid på 10 år, og et F5 lån med en løbetid på 10 år.

    Personligt ville jeg tage 2 % obl. lånet da det er en lav rente, og den gælder for hele løbetiden på dit lån.

    #207306
    HalliHalloForfatter

    Casper, du snakker bare spørgeren efter munden, idet han selv foreslår et 10%-lån.

    Det undrer at så mange stiller sådanne spørgsmål herinde igen og igen, da der jo ikke er nogen
    facitliste på spørgsmålet. Først efter nogle år kan man se om man burde have gjort
    noget andet.

    Men hvis man ikke skal vælge et fastforrentet lån, når renten er meget, meget lav, så
    hvornår? Og alle fornuftige bankrådgivere vil da også foreslå dette, men bare
    ikke herinde, og man kan så spekulere lidt over hvorfor…………………….

    #207312
    thsvForfatter

    Halli Hallo et 10% lån, LOL LOL
    Ja, selvfølgelig skal der omlægges til usikret kassekredit! He-he

    Jeg ville klart anbefale et F3 eller F5 lån med så kort restløbetid.
    Syntes faktisk at 2% er en voldsom høj rente ved blot 10 års løbetid.

    Billigst er uden tvivl Jyske F1, som jo tilmed tilbyder gratis omlægning, så der kun skal betales for tinglysning og indfrielsesomk. på det gamle lån.

    I kunne også overveje F3T (hos RD) med den mdl. ydelse I helst vil have, så er risikoen ved stigende rente yderst beskeden.

    #207330
    HalliHalloForfatter

    Så er LolleHakkedebatøren på banen igen, men det blev ikke til nogen boligkredit til Vestjyden i denne omgang, som jeg mener kunne være nok aktuel.

    Det undrer mig i øvrigt en del at en vestjyde vil give afkald på et sikkert fastforrentet lån til fordel for usikre variable lån, idet det er min opfattelse at vestjyder er meget, meget forsigtige
    med hensyn til deres personlige økonomi.

    Hvad har du besluttet dig til Heine-Olesen?

    #207340
    AnonymForfatter

    ved det ikke helt endnu sider ude på halfdan platformen (offshore) komme først hjem om 3 uge. :O(
    jeg er i vestjysk bank nu, men kikke på danske bank og skal til møde med jyske bank når jeg komme hjem har lidt kik på jyske f1. eller brf 10 års 2 % (som jo er 2,63% eller der oppe af)
    flex rente stige nok ikke så meget de næste par år eller 5, og så er en stor del af låne betalt og renten har ikke så meget at sige efter det.
    men synes det er svært hvad jeg skal vælge og hvad der er at spar ved at tag chancen med et F1

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.