realkredit lån.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94291
    AnonymForfatter

    Hej, jeg er meget grøn inde på området, så her kommer et hurtigt og måske dumt sprøgsmål.

    Jeg skal købe et hus og kan ligge 700.000kr kontant. Derud over skal jeg låne 2.000.000 af et realkredit.

    Her kommer så mit sprøgsmål – er det ligegyldigt hvilken bank jeg har og får realkredit lånet igennem? Eller er der forskell på hvor meget de forskællige banker tager for at lave sådane lån/holde dem kørene.

    Mvh Den dumme første gangs køber.

    #207210
    testForfatter

    Koster brødet det samme ved alle bagere og bedømmer vi alle smagen ens?

    Så ja det er der forskel på, men statens afgift på mel er ens

    #207212
    OBSForfatter

    Der er blevet en større spredning i prissætningen af gebyrer m.m. mellem de forskellige realkreditinstitutter. Så det kan være værd at undersøge de forskellige selskaber, når du har taget til stilling til, hvilken type af lån, du ønsker.

    Så det første du skal tage stilling til, er hvilken type lån, du ønsker. Skal det være fastforrentet eller variabelt forrentet, og i tilfælde af variabelt forrentet, skal der så også være mulighed for renteloft. Osv osv. Der er rigtigt mange muligheder, så du bør starte med at afdække dit behov.

    Behovsafdækningen kan godt ske i samarbejde med banken. Men ellers kan du også selv kontakte de enkelte realkreditinstitutter og høre, hvilke muligheder de tilbyder, og selv tage stilling ud fra det.

    Hvis du kun har behov for et realkreditlån til at finansiere huset, fordi din udbetaling dækker det resterende beløb, er der i øvrigt som sådan ikke noget behov for at blande banken ind i sagen. Du kan sagtens kontakte et realkreditinstitut direkte og optage et lån, med mindre det er Totalkredit, der skal levere lånet. Totalkredit-lån kan du kun optage gennem en af de tilsluttede banker. Hvis du vælger et af de andre realkreditinstitutter, og du vælger at banken skal stå for arbejdet, er det muligt at de vil kræve et højere gebyr, hvis du ikke vælger det realkreditinstitut, som banken samarbejder med/er ejer af.

    #207242
    AnonymForfatter

    Der vil typisk være en forskel på op til 10.000 (mellem dyreste og billigste) ved et almindeligt fastforrentede lån, på din størrelse her.

    Taler vi med afdragsfrihed og flex, kan der være op imod 50.000,- at “spare" ved at vælge den rigtige.

    Er helt enig i de andres betragtninger om at det vigtigste er at finde ud af hvilken type lån der passer til dig. Sekundært hvor det er billigst. -Og billigst er iøvrigt et “her og nu" billede. De kan jo i princippet ændre deres bidrags-satser imorgen hvis de vil.

    #207244
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar.

    Vi er ‘livrem og seler’ typen og har valgt vi vil gå efter et 3% lån vi betaler af på.

    Realkreditkonsulenten, du skriver at det ka være op til 10.000 kr. Men er det om året? eller et engangsbeløb.

    Hvor kan jeg samline diverse Realkreditlån? Ska man rundt til hver en og sige “Jeg ska låne 2mil. hva koster det hos jer set over 30år?"

    #207247
    AnonymForfatter

    De 10.000 er ca den samlede forskel mellem det billigste lån og det dyreste, set over hele lånets løbetid (dog regnet tilbage til nutidskroner, således at 100kr sparet om 30 år ikke er det samme værd som 100kr sparet idag).

    Jeg tilbyder ikke at udstede realkreditlån, men kun at rådgive om hvilket der er bedst og billigst.
    Du skriver jo livrem og seler, så et almindeligt 30-årigt fastforrentet lån er nok ikke helt skævt.

    Det koster pt 400,- at få udregnet hvor meget man kan spare. Dog skal du kun betale hvis du kan spare mere end 3.000 ved en anden end den bank/kreditforening du pt er kunde hos. Du betaler med andre ord ikke noget hvis du tilfældigvis allerede har valgt den billigste 🙂

    Du kan her se et eksempel på hvordan sådan en udregning ser ud:

    http://realkreditkonsulenten.dk/wp-content/uploads/2014/04/Eksempel1.pdf

    Hvis den i dit tilfælde viser at du kan spare fx 5.000,- eller 10.000, kan du jo altid starte med at gå ned til din nuværende bank/kreditforening og bede dem om lidt rabat.

    Jeg har lavet en lille gratis miniguide til hvordan man kan få rabat på sit realkreditlån. Du kan downloade den her:

    http://realkreditkonsulenten.dk/produkter/ordbog/

    Alternativt kan du jo også prøve de forskellige online-beregnere (det er der mange herinde der anbefaler). Det kan i mange tilfælde være en fornuftig løsning (dog skal du sikre dig at alle parametre såsom kurs osv er korrekte)-og normalvis kan de vist kun regne på 80% finansiering, hvilket du dog er ret tæt på.

    #207248
    AnonymForfatter

    De 10.000 er ca den samlede forskel mellem det billigste lån og det dyreste, set over hele lånets løbetid (dog regnet tilbage til nutidskroner, således at 100kr sparet om 30 år ikke er det samme værd som 100kr sparet idag).

    Jeg tilbyder ikke at udstede realkreditlån, men kun at rådgive om hvilket der er bedst og billigst.
    Du skriver jo livrem og seler, så et almindeligt 30-årigt fastforrentet lån er nok ikke helt skævt.

    Det koster pt 400,- at få udregnet hvor meget man kan spare. Dog skal du kun betale hvis du kan spare mere end 3.000 ved en anden end den bank/kreditforening du pt er kunde hos. Du betaler med andre ord ikke noget hvis du tilfældigvis allerede har valgt den billigste 🙂

    Du kan her se et eksempel på hvordan sådan en udregning ser ud:

    /wp-content/uploads/2014/04/Eksempel1.pdf

    Hvis den i dit tilfælde viser at du kan spare fx 5.000,- eller 10.000, kan du jo altid starte med at gå ned til din nuværende bank/kreditforening og bede dem om lidt rabat.

    Jeg har lavet en lille gratis miniguide til hvordan man kan få rabat på sit realkreditlån. Du kan downloade den her:

    /produkter/ordbog/

    Alternativt kan du jo også prøve de forskellige online-beregnere (det er der mange herinde der anbefaler). Det kan i mange tilfælde være en fornuftig løsning (dog skal du sikre dig at alle parametre såsom kurs osv er korrekte)-og normalvis kan de vist kun regne på 80% finansiering, hvilket du dog er ret tæt på.

    #207254
    testForfatter

    Jo metoden med at bede forskellige bagerier om tilbud kan bestemt anbefales. De laver gratis tilbud og har nogen gange smagsprøvers på rådgivning.

    #207262
    thsvForfatter

    Givet et 3% lån med afdrag er Nordea billigst i oprettelse og adm.bidragene er ret ens på denne lånetype.
    http://www.realkreditraadet.dk/Statistikker/Prisguide/Fastforrentet_ejerskiftelån_med_afdrag.aspx
    ved 80% belåning 0,65% i både BRF og Nordea, 0,68% hos RD.
    Totalkredit er noget dyrere i gebyrer, men deres adm.bidrag på et rent obl.lån er blot 0,6125% så på langt sigt vil de være lidt billigere. Husk dog at 2.000 kr sparet i gebyr skal modsvares af 3.000 kr i sparet adm.bidrag grundet rentefradraget.
    En billigere finansiering ville være Totalkredits 2-lagsbelåning med afdragsfri 0-60% og afdrag på resten over 10 år, men tilsyneladende tilbydes dette ikke mere, nu de tillader 0-80% som et stort obl.lån. Den store fordel ved 2-lagsbelåningen er at man afdrager lånet i den dyre ende (60-80%) først og at renten på et 10-årigt lån er nede på 1,5%. Ulempen er de 2 lån som er noget dyrere i stiftelsesomk.
    Tag en snak med egen bankrådgiver om prisen på belåningen og vend tilbage med tallene, så skal vi nok vurdere om det ser rimeligt ud.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.