Sommerhus på tvang/ finansiering.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • PeleneForfatter
    Indlæg
  • #94284
    PeleneForfatter

    Hej. I har før bistået med uvurderlig viden omkring andelsøkonomi herinde, så vil lige spørge om dette. Min kæreste og hans ven, har via vennens far købt et sommerhus på tvang. Til 350000. Sommerhuset står pt. I faderens navn, og de skulle overtage, når de havde lånt pengene hos realkreditten . Disse har nu sagt nej til dem . Altså realkreditten .
    Kort.
    Jeg har en ubelånt andelsbolig – kr. 500k. – kan jeg hjælpe dem? Uden at skulle løbe nogen risiko , uden at skulle udlåne nogle penge og uden adskille betale nogle stiftelses omkostninger. ?
    Hvis I forstår?

    Mvh

    #207100
    MichaelForfatter

    Ud fra de kriterier du stiller op: Nej

    Enten skal du låne pengene med sikkerhed i din bolig som du så låner videre til din kæreste eller så skal du kautionere for kærestens lån. Begge dele er noget rod og især fordi der er et mix af familieforhold, kæreste, venskab og tvangsauktion i den sag her.

    Hold dig helt ude af den historie. Din kæreste skulle naturligvis have sikret sig at lånet var på plads INDEN der blev budt på huset, men det er for sent nu og der er ingen grund til at du ødelægger din økonomi på din kærestes dårlige dispositioner. At købe bolig på tvangsauktion er absolut ikke for amatører, men kræver ofte professionel hjælp fra en boligadvokat.

    #207102
    PeleneForfatter

    Tak . Jeg forstår godt at du skriver som du skriver . Det ville jeg også selv tænke . Hvad betyder det at kautionere? .. Vil det koste mig noget?

    #207104
    MichaelForfatter

    Ja, det kan koste dig dit hjem at kautionere! Hvis din kæreste ikke betaler ydelserne så hæfter du med alt hvad du ejer og har og så mister du din andelsbolig.

    ALDRIG indgå som kautionist for andre. Hvis deres økonomi ikke er til et boligkøb så må de undvære.

    #207152
    thsvForfatter

    Nok nemmere at få vennes far til at optage et realkreditlån i sin egen bolig og hjælpe sin søn, da han jo ellers hænger på sommerhuset.
    Ved at kautionere for en anden har du sagt god for at betale alle ydelser på det lån, der optages, og så kan du altså ligeså godt belåne din andel og låne din kæreste pengene, det giver mindre risiko for dig.
    I mine øjne giver det kun mening at kautionere foir sine egne børn, og selv da bør man være forsigtig, men kan være en mulighed i forbindelse med første køb af bolig, det være sig andel eller ejer.

    For øvrigt vil de færreste realkreditinstitutter belåne et sommerhus til en værdi af 350.000 kr, da RK-lånet kun bliver på 210.000 kr (60%), og udgifter til en evt. senere tvangsinddrivelse af gæld er jo nogenlunde ens uanset om der er tale om 200.000 kr eller en million.
    Og med den lave inflation der må forventes de kommende år er det ingenlunde sikkert at sommerhuset vil stige i værdi, tværtimod vil det falde i værdi, hvis det ikke vedligeholdes løbende.

    #207160
    PeleneForfatter

    Forstår. Hmmm…. Den ønskede lånesum er 300k . De 300 K er 60 % af hvad det kostede. Det købt på tvang og egentligt vurderet til 750?

    En af grundene til at de fik nej er, at vennen modtager mindsteløn og min kæreste som er middellønnet, i forvejen har et hus til salg. Til Ca 1.5 . ( som han har med en tidligere q) .

    Grunden til bl.a. Købet af sommerhuset er netop at de ville kunne bo rigtigt billigt . Og derfor er det en pind i hjulet i den ( syns jeg ) fornuftige plan i, at leve billigt . Imens han hænger på det andet hus.

    Hmmm….

    #207162
    thsvForfatter

    Nej, 300K er ikke 60% af de 350K, som det kostede på tvang!

    Man må ikke bo i et sommerhus hele året. Og ihvertfald ikke have folkeregisteradresse, undtagen den pensionistregel.

    Og nu hænger han også på et halvt sommerhus…

    Mit tip: Lad være med at købe ny bolig før end den gamle er solgt, der er i rigtig mnge områder meget lang liggetid og meget lidt salg.

    #207164
    testForfatter

    “undtagen den pensionistregel."

    Tilhøre du en etnisk minoritet Thsv?

    Det er den sidste handelspris man tager udgangspunkt i pelene ikke vurderingen som sommerhuset jo ikke kunne sælges til . En ny vurderingen kan første laves om 6 måneder.

    #207166
    testForfatter

    “undtagen den pensionistregel."

    Tilhøre du en etnisk minoritet Thsv?

    Det er den sidste handelspris man tager udgangspunkt i pelene ikke vurderingen som sommerhuset jo ikke kunne sælges til . En ny vurderingen kan første laves om 6 måneder.

    #207168
    testForfatter

    “undtagen den pensionistregel."

    Tilhøre du en etnisk minoritet Thsv?

    Det er den sidste handelspris man tager udgangspunkt i pelene ikke vurderingen som sommerhuset jo ikke kunne sælges til . En ny vurderingen kan første laves om 6 måneder.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.