Kan ny boligvurdering fjerne boliglån?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94262
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen
    Er blevet bolig ejer for 6 mrd. Siden. Købte et hus af en kammerat til 1.100.000, som stod tilslag ved mægler for 1.395.000. Jeg skylder 1.030.000 hvor af de 150.000 er boliglån. Mit spg. Går på om hvis jeg ved en ny bolig vurdering – som meget gerne skulle ligge tæt op af de 1,4 mio, kunne køre hele mit boliglån ind under mit realkredit lån? Da 80% af 1.400.000 er 1.120.000, og mit lån i alt kun er på 1.030.000 kr.
    Mvh

    #206792
    MichaelForfatter

    Et hus der er blevet solgt for bare 6 mdr siden i fri handel har den værdi som det er blevet handlet for. Dvs. 1,1 mio medmindre du har foretaget væsentlige forbedringer i huset.

    Hvad huset stod til salg for hos en mægler tidligere er irrelevant. Det er blot en udbudspris og ikke en salgspris.

    #206798
    AnonymForfatter

    Hvad så hvis vi snakker om at der er gået over 6 mdr. F.eks. 3 år, og man har lavet forbedringer i huset?

    Så er det måske en fordel at ligge lånene sammen, og vælge et fast forrentetlån end afdragsfrihed. Altså hvis der er tale om det i dag.

    #206800
    AnonymForfatter

    Tillykke med huset. 🙂

    Er enig i det Michael skriver. Det virker ikke sandsynligt, at vurderingen har ændret sig drastisk i forhold til salgsprisen for 6 måneder siden.
    Men for hypotesens skyld…. Du vil fortsat overskride 80 % belåningen hvis vurderingen hedder 1.400.000. Vurderingen skal op og ramme ca. 1.480.000 kr. for at du belåne alle 150.000 kr. i realkredit regi.

    Mit forslag til dig. (Om muligt) Få fuld afdragsfrihed på dit realkreditlån og benyt besparelsen til at afdrage ekstraordinært på boliglånet. (som er den dyreste af dine prioriteter i huset).
    Når det er afdraget, kan du begynde at koncentrere dig om dit realkreditlån og afvikling på dette.

    #206802
    AnonymForfatter

    Tak for svarene alle sammen.
    Har renoveret stuen for små 30.000 og div. Små ting i huset.
    Den hemmelige.
    Den fremgangsmåde du beskriver er sådan mit afdrag forgår idag, men pointen ved dette var at fjerne lånet på de 7,5 % og køre pengene ind under lånet til lige under 1% i realkreditten.
    I tror ikke der er mulighed for at kunne få det vurderet højere, uden at det er med øje for salg? Så ville jeg jo blot lave større gæld i realkreditten, og det er jo det de tjener penge på 🙂

    #206804
    testForfatter

    Det eneste man nok i grunden kan svare på er at den oprindelige udbudspris ingen betydning har. Det er kun den vurdering den nye vurderingsmand m/k når frem til der tæller. Det burde ikke betyde noget for vurderingen hvad formålet er med den.

    Her kan du f.eks. Se en reklame for Nordea.

    http://www.bolius.dk/faa-genvurderet-dit-hus-og-faa-et-billigere-laan-6166/

    Husk at spørge hvad vurderingen koster.

    Der er vist kun at sige prøv, men husk omkostningerne også ved omlægningen.

    #206810
    MichaelForfatter

    “I tror ikke der er mulighed for at kunne få det vurderet højere, uden at det er med øje for salg? Så ville jeg jo blot lave større gæld i realkreditten, og det er jo det de tjener penge på :-)"

    Nej. En kreditforening er bundet af lovgivningen og skal vurdere en ejendom til en pris der er realistisk at handle den for inden for 6 mdr.

    #206814
    thsvForfatter

    Den hemmelige:
    “Men for hypotesens skyld…. Du vil fortsat overskride 80 % belåningen hvis vurderingen hedder 1.400.000. Vurderingen skal op og ramme ca. 1.480.000 kr. for at du belåne alle 150.000 kr. i realkredit regi."

    Sikke da noget ævl du skriver der!

    I startindlægget står klart:
    “Jeg skylder 1.030.000 hvor af de 150.000 er boliglån."
    Så selv en vurdering på 1,3 mill. er altså rigeligt til at dække de 880K RK-lån og 150K boliglån.

    Når ejerperioden har været noget over 6 måneder kan du nok få genvurderet boligen og evt. omlægge gælden, læg dog mærke til at et så lille lån som 150K, der omlægges let kan være dyrere i gebyrer i forhold til at afdrage det på f.eks. 5 år.

    Billigst er nok en omlægning til Jyske F1, der umiddelbart er gebyrfri, så man kun skal betale for indfrielse af det oprindelige lån.

    #206848
    AnonymForfatter

    @thsv
    Du har så sandelig ret. Den detalje læste jeg da henover. Tak for irettesættelsen. Godt at dette forum er beriget af skarpe personer som dig. 😉

    Uagtet dette, er en værdistigning på 18 % over 6 måneder, vel ikke helt realistisk. Med mindre der selvfølgelig var tale om en ejerlejlighed på Frederiksberg.

    I så fald er jeg selv den lykkelige ejer af en ejendom, som pludselig er blevet meget værd, siden jeg købte i oktober. 🙂

    Men hvad jeg tænker, skal da ikke være en hindring for dig Kasper. Giv det et forsøg og se hvad kreditforeningen og/eller banken vurdere 🙂
    Det værste er vel blot at situationen er status q…

    #206884
    HalliHalloForfatter

    Den hemmelige skrev: “Du har så sandelig ret. Den detalje læste jeg da henover. Tak for irettesættelsen. Godt at dette forum er beriget af skarpe personer som dig. ;-)"

    Ja lollemanden er fantastisk dygtig, og nogen gange næsten for dygtig. Jeg undrer mig stadig over at han for nogen tid siden ikke kunne forstå Jyske Banks prisliste og måtte oprette en tråd desangående, og han hele tide må oprette tråde om Finansnetbanken, når vilkårene ændres. D.d. er han vist meget glad for Basisbanken, der tilsyneladende dækkers hans behov fuldud tillige med Nordeas fordelsprogram, jeg ved så ikke om han stadig har boligkreditkonti nogen steder til i ny og næ at købe en ny koreabil til en billig penge.

    Nå, men det rager ikke mig, men man undrer sig nogen gange bare lidt………….

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.