40% hos bank eller realkredit?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94257
    AnonymForfatter

    Vi financierer 60% af en bolig med afdragsfri F1 hos Totalkredit. De sidste 40% kan enten finansieres fuldt gennem et boliglån til 5% hos Lån og Spar Bank, eller med 20% gennem et toplån hos Totalkredit til 2,52% og et boliglån hos Lån og Spar til 6,75%.

    Er det smart at finansiere de 40% til en lavere rente hos banken, eller skal vi hellere financiere de 20% hos Totalkredit, selvom bankrenten på de sidste 20% så bliver dyrere hos Lån og Spar? Umiddelbart er der ikke den store forskel i ydelsen (229 kr forskel mdl), men måske er der forskel på betingelserne iøvrigt? Er det generelt en god ide at finansiere 40% gennem banken, eller skal man gå efter at finansiere så meget som muligt gennem realkreditinstituttet?

    #206764
    testForfatter

    Peter, tror det kunne hjælpe dig til en beslutning hvis du prøvede at stille det op i et skema inkl. Stiftelses omkostning og indfrielse omkostninger.

    Hvis der er en tommelfingeren regel burde det nok være at ha så meget af lånet i realkredit men det billede er ikke så entydigt længere med alle de nye lånetyper.

    Personligt ville jeg nok se på både jyske bank og rd før jeg besluttede mig. Du skriver “lavere" men lavere ind hvad?

    Ud over rente pr år er der jo også alle de øvrige omkostninger og vilkår omkring lånene og hvordan de vilkår passer til det du vil eller kan.

    Det som jeg selv gør ved beslutninger som denne er at forsøge a stille de forkellige scenarier op i f.eks. Xl uanset at en bank f.eks laver noget tilsvarende i deres låne tilbud gi det for mig noget at side og regne på tallene selv,

    Og så må andre jo hvis de gider være dommer over om dette opslag nummer 3000 plus har nogen værdi for nogen men det var et afbræk i morgen kaffen.

    #206766
    thsvForfatter

    Når du er i F1 på grundlånet så gå all in med F5 som toplån med lavt afdrag med pointen at afdrage det dyre banklån først. Altså lånepakke E hos Totalkredit. Når banklånet så er afdraget kan du koncentrere dig om belåningen 60-80%.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.