Hvad sør’nsen gør man og hvad er rimligt.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • ValnuratForfatter
    Indlæg
  • #94206
    ValnuratForfatter

    Min kone og jeg skal skilles og jeg vil gerne beholde huset.

    Skal man betragte det som et real salg og bryde vores F5 2½ år tidligere og få en større hovedstol eller overtager jeg bare gælden?

    Vores RD Lån er på 2.100.000 F5 til 3% og Banklån er på 233.000 til 8%. Banklånet er sådanne set ude af verden. Så det er egentlig RD Lånet som jeg gerne vil have styr på, så jeg ikke føler at jeg er blevet taget ved næsen. Hvis vi betragter det som et real salg, indfrier vi det eksisterende lån 2½ år før det skal refinanseres og vi ender så med 2.231.000. Så de 131.000 skal så deles i 2.

    Ideen med at indfrie lånet er at lægge lånet om til f.eks. Flexkort. Da vi er teknisk insolvente har jeg ikke mulighed for at få afdragsfrihed i det nye lån. Det nye lån afdrager jeg med ca. 6000 på lånet og på 2½ år vil det være 180.000.

    Så regnstykket vil se således ud:

    2.231.000 – 65.500 – 180.000 = 1.985.500 fremfor at jeg skulle vente 2½ år før jeg refinansere mit F5 på 2.100.000, hvor renten nok vil være anderledes.

    Så på de 2½ år jeg jeg fremadrettet vil afdrage på det nye lån vil jeg have skåret 114.500,- kr. i forhold til, hvis jeg skulle have ventet til at jeg skulle refinansere.

    Er jeg helt galt på den?

    #206004
    pppedeForfatter

    Du har brug for rigtig rådgivning og ikke mindst lidt velvilje fra bank/realkredit. Du skal med banks accept gældsovertage din ekskones andel af lånet, så du alene står som debitor. Derudover skal I jo via en advokat aftale hvordan I splitter aktiverne op – og advokat dkal også hjælpe med skøde.

    Overvej om det kan betale sig at omlægge med 2,5 år tilbage, da kursen jo nok (?) er et stykke over 100.

    Samtidig kan det give udfordringer med omlægning, når belåning er over 80%.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.