Tinglyst andelsbolig jeg ikke længere har adgang til efter tvist med andelsforeningen

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Indlæg
  • #205534
    AnonymForfatter

    Jeg har idag holdt et kort møde med en advokat som yder “fri retshjælp aften" lokalt.

    Han mener bestemt at der er en sag. Næste skridt er at kontakte foreningens advokat fra dengang og spørge til status på salget. Når der er svar på det kan jeg gå videre med fri process via mit forsikringsselskab (hvis det altså viser sig at foreningen ikke er samarbejdsvillig) hvilket jeg forventer de ikke er. Hvis de vil samarbejde frem mod et salg er sagen naturligvis en anden.

    Men faktum er at jeg har en skriftlig aftale om at foreningen skal sælge min bolig, og altså ikke leje den ud til markedet har forbedret sig for derefter at skumme fløden på et salg af boligen.

    Er der nogle her der ved om en Andelsbolig Forening kan sælge en andel til sig selv efter en evt. eksklusion? Det ville være spændende at få belyst?

    Jeg skal nok give indsigt så vidt muligt, men starter der en sag overvejer jeg at stoppe indlæg.

    #205572
    AnonymForfatter

    Ja foreningen skal forsøge at sælge andelen og du kan også selv fortsat forsøge at sælge den.

    Da du er ekskluderet har du ikke længer ret til at bo der, men foreningen må heller ikke udleje idet foreningen heller ikke har boretten endnu. De kan så vælge at købe andelen, men her opstår så spørgsmålet om prisen. De skal nemlig også søge at opnår den bedst mulige pris, og hvis de sælger til sig selv så er det tvivlsomt om prisen ikke er sat for lavt.

    Pengene for salget skal så modregnes i det du skylder og eventuelt overskud skal udbetales til dig. Du skal indfri dit lån i banken eller omlægge lånet til forbrugslån, da bankes pant ikke længere er gyldig.

    #205574
    AnonymForfatter

    Hej Molan.

    Tak for dit indspark – det lyder til at du har godt styr på processen.

    Jeg står i den underslige situation at foreningen HAR lejet den ud – men jeg har kun et brev fra deres advokat som skriver at da de ikke kunne sælge andelen, så har de lejet den ud.

    Jeg har aldrig set en opgørelse over et salg af lejligheden.

    Derfor er mit spørgsmål – hvad gør man nu?

    #205586
    thsvForfatter

    jeg ville få en advokat til at fremsende et krav til foreningen lydende på den værdi som din andel har jvf. seneste regnskab, da foreningen jo nu bruger din andel. Kan andelen ikke sælges til dette beløb er værdiansættelsen for høj (surprise!) og bør være ansvarspåkrævende for bestyrelsen.
    Når en advokat skriver et brev om krav til foreningen bør de tage dit krav alvorligt, da du jo stadigvæk har et pant lyst i andelen.
    Jeg kan ikke se nogen forskel på at det er foreningen, der nu udlejer lejligheden fremfor dig.

    #205606
    AnonymForfatter

    Hej thsv.

    Tak for dit indspark. Hvad betyder “Ansvarspåkrævende" for foreningen? Altså at de er “medskyldige" I at jeg købte andelen til en 10 gange højere pris end hvad det reelt set er værd?

    #205610
    thsvForfatter

    Din købspris er ligegyldig.
    Men den andelsværdi som godkendes på generalforsamlingen er jo den teoretiske maksimalværdi af din andelsbolig, som foreningen må betale til dig, når de har taget din andelsbolig i brug.
    Det er bestyrelsens ansvar at andelsværdien godkendes til en værdi som markedet vil betale.
    At foreningen ikke kan finde en køber giover dem ikke ret til at udleje lejligheden, da dette forringer mulighederne for et salg.

    #205612
    AnonymForfatter

    Kære spørger, der er kun EN ting at gøre og det er at søge advokatbistand.

    Du aner ikke og har ingen mulighed for at vide, om de personer der skriver svar på denne tråd i det hele taget har en professionel viden om de ting de skriver. Når man skriver ansvarspåkrævende, som der ikke er noget der hedder, i stedet for ansvarspådragende, kunne det tyde på, at man ikke bør give andre råd om forløbet afer det mulige resultat af en retslig tvist.

    #205618
    HalliHalloForfatter

    Nils skrev således:

    “Ja, jeg har retshjælp på min familieforsikring og er i dialog med dem."

    Så er der jo ikke nogen problemer så vidt jeg kan se, men undrer mig lidt at han ikke har fået besked endnu om de vil tage sagen.

    #205628
    PD 99Forfatter

    thsv er delvist på vildspor.

    Bestyrelse og generalforsamling kan sætte en MAKSIMALpris, efter forskellige metoder, jf. andelsboligforeningslovens § 5.

    Men det er IKKE en MARKEDSpris på selve andelen.

    HVIS værdiansættelsesreglerne er overtrådt, kan det være ansvarspådragene, men at en andel ikke kan sælges til maksimalprisen, er IKKE i sig selv ansvarspådragene.

    Jeg er dog enig i at foreningen skal forsøge at sælge. Og trådstarter kan da sagtens forsøge at kræve den fulde maksimalpris, men den får han ikke, hvis andelen ikke kan sælges til det.

    #205642
    HalliHalloForfatter

    Er der noget nyt fra din retshjælpsforsikring eller fra din advokat Niels?

    Det må i øvrigt være en meget atypisk lejlighed, hvis den ikke kan afhændes, idet bemærkes, at gode andelslejligheder er relativt nemme at afhænde.

    #206026
    AnonymForfatter

    update:

    Foreningen og dennes administrator + advokat har uanmindelig svært ved at dokumentere at du godt måtte udleje + forsøge at sælge uden mit samtykke.

    #206028
    AnonymForfatter

    – De

    #206116
    AnonymForfatter

    du skriver at din andel er 25.000 værd, og bestyrelsen vil sælge den til det beløb!?
    men havde du givet meget!! mere

    men du skriver bestyrelsen ikke kan sælge den -til 25 eller 250.000 !?

    hvis de har fået dig til at skrive under efter at have fortalt dig den var 25.000 værd, men at de selv ved den er 250.000 værd, så har de jo fået dig til at skrive under under falske!! forudsætninger. Og så har de jo opført sig endnu mere uhæderligt end den værste brugtvognsforhandler

    ved du i øvrigt hvad den nuværende lejer betaler. Måske står det overhovedet ikke i forhold til de 25.000 foreningen sagde til dig at lejligheden var værd
    –og så er det jo endnu et eksempel på at foreningen har bundet dig nooget på ærmet hvad værdien angår.
    Men man må håbe for foreningen at man ikke kan sætte en finger nogetsteds.

    #206140
    AnonymForfatter

    Hvis foreningen uretmæssigt (eller under falske forudsætninger) har disponeret over din bolig så er det vel lige før det kan sammenlignes med at de havde solgt bilen hen over hovedet på dig og det ville have været strafbart

    Det jeg mener er, hvis, jeg sagde hvis, lejligheden rent juridisk tilhører dig, så har du vel ret til at flytte tilbage i den i morgen.
    og så må det vel være foreningens pligt at smide de nuværende lejere ud
    –og i så fald ville lejekontrakten som foreningen og den eksisterende lejer har indgået formentlig være ugyldig – gætter jeg?

    #206144
    testForfatter

    Tror niels stille og roligt bare skal diskutere den videre strategi med sin advokat .

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 33 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.