Udløb af F5 lån og salg af bolig

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94164
    AnonymForfatter

    Hej. Håber at kunne få nogle input på dette.
    Mine forældre har et F5 lån og vil gerne sælge deres hus så snart det er muligt. De har fået at vide at hvis de bryder lånet er der en omkostning på nogle 100 tusind. Så det er de ikke interesserede i. Det løber ud i 2015. Er der noget de skal være opmærksom på når det løber ud – det er jo ikke sikkert de får solgt huset med det samme. Hvis de ikke aktivt skifter lån fortsætter f5 lånet så bare en ny periode? Og i så fald – hvilket lån ville det være smart at skifte til hvis man regner med kun at skulle hænge på det et par mdr eller et halvt års tid? Og hvornår skulle man melde skiftet? Håber I kan hjælpe.
    Vh

    #205258
    MichaelForfatter

    Hvis lånet skal refinansieres i 2015 og huset skal sættes til salg er der ingen grund til at gøre noget lige nu. Kursen på obligationerne vil falde frem mod refinansieringen og gøre indfrielsesomkostningerne mindre med tiden.

    Skulle huset ikke være solgt inden refinansiering så er F1 det bedste valg fordi kurstabet er meget lille ved førindfrielse. Alternativt et fastforrentet lån hvis en kurs omkring de 100 kan opnås, men det er umuligt at vide på nuværende tidspunkt.

    Tidsfristen plejer vistnok at være et par måneder inden refinansiering. Det kan ses på kreditforeningens hjemmeside.

    #205260
    AnonymForfatter

    Mange tak for dit gode og hurtige svar. Meget brugbart.
    De har jo ikke sat huset til salg endnu. Nu kan jeg ikke huske den eksakte dato, men lad os sige F5 lånet udløber 1. april 2015. Hvornår ville så være optimalt at sælge – kan man sige noget om det eller misforstår jeg noget.

    #205264
    MichaelForfatter

    Det absolut mest optimale vil jo så være når lånet udløber således at den nye ejer overtager huset hér og optager sit lån, men det kan jo i praksis være svært at opnå.

    Hvis huset bliver solgt med overtagelse fx. 1/5 eller 1/6 kunne det måske være fordelagtigt med en mellemfinansiering i banken således at lånet indries af banken og dine forældre betaler renter til et midlertidigt lån i en kort periode.

    Sådan som boligmarkedet er i dag vil jeg nu nok sige, at det drejer sig om at få solgt huset i det hele taget og sekundært kan man så se på overtagelsesdatoen. Der er næppe mange der vil købe et hus i marts 2013 med overtagelse maj 2014 medmindre huset er noget virkelig særligt.

    #205266
    MichaelForfatter

    Undskyld – min tidsregning er vist helt ad h… til i dag. Der skulle selvfølgelig have stået marts 2014 og maj 2015 🙂

    #205268
    AnonymForfatter

    Tak – jeg vil gå videre med det fine svar! Måske vender jeg tilbage med flere spørgsmål 🙂

    #205270
    thsvForfatter

    Lyder vildt at det skulle koste nogel 100-tusind, når der maksimalt er 22 måneder til refinansiering.
    Hvor stort er lånet?
    Hvilken rente er det refinansieret til?

    På terminsopkrævningen bør de kunne se obl.restgæld, kontant restgæld og rentefoden.

    Er denne f.eks. 4% og refinansiering okt. 2015 (så høj var F5-renten vist ikke i 2010), vil en førtidig indfrielse koste ca. 6% i merkurs, da investor jo går glip af 4% i rente i 19 måneder.
    Ved et lån på 2 millioner er det en merpris på ca. 120.000 kr.

    PS: det optimale vil være at sælge huset hurtigst muligt, som dine forældre ønsker og komme videre i livet, hvis der altså er en køber til huset, der vil betale prisen.

    #205276
    AnonymForfatter

    Tak for input!
    Jeg tror faktisk de tal du bruger passer meget godt – nok lidt lavere.
    De har ikke så travlt med at komme ud, men ved at de gerne vil flytte indenfor overskuelig fremtid. Derfor føler de, de ligeså godt kan til det bliver mere økonomisk optimalt. Man kan vel sige at jo tættere på indfrielsen jo billigere, og så det bliver vel en balancegang mellem at ramme det ud fra en nogenlunde rimelig betragtning af hvornår huset kan blive solgt – og det er jo altid svært. Derfor var jeg interesseret i at høre det med hvilke lån man skulle optage efter f5 udløb.

    #205282
    testForfatter

    Lyder for mig som at i gør det her unødvendigt kompliceret. Det er et langt større problem og omkostninger i timing af den nye bolig i forhold til overtagelse af den gamle. Hvis jeg var dine forældre var det jeg ville koncentrere mig om. Køber kan jo f.eks bare overtage lånet hvis det er et godt et. Så gå i gang med salget og hvad der videre skal ske i livet istedet for at bruge resourcer på en anelse supoptimering af en låne indfrielse.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.