Ekstraordinær indfrielse af kreditforeningslån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Hans J. PetersenForfatter
    Indlæg
  • #94156
    Hans J. PetersenForfatter

    Hej med Jer

    Jeg har set spørgsmål vedr. kurstab, hvor jeg lige har haft møde med min revisor, som gav nogle oplysninger, som gjorde, at jeg føler mig rigtig dårligt rådgivet i min bank. Hvis jeg ellers har ret i nedenstående, og forstår revisoren korrekt. Håber I kan hjælpe…

    Vi skyldte X antal kroner på vores kreditforeningslån, men snakkede i sommers med vores bank omkring ekstraordinær indfrielse derpå, da vi har haft nogle gode tider osv. Der er tale om en pæn slat, vi ville “høvle af" lånet. I samme periode (i sommers) havde vi også dialog med samme rådgiver i banken om, hvilken lånetype, vi skulle vælge, til den kommende refinansiering i oktober sidste år.
    Rådgiveren foreslog pga. rentestigninger og sådan (dog meget beskedne stigninger), at vi skulle vælge fx en F3 eller F5, og da vi kom fra en F1’er, synes forskellen at være så lille med de små renter, der er tale om for tiden.

    Mit spørgsmål: Har jeg ret i, at kurstabet er så godt som ikke eksisterende, hvis vi ekstraordinært indfrier en del af lånet umiddelbart før refinansieringstidspunktet? Dvs. hvis vi havde gjort det lige før refinansiering i oktober, kunne vi have gjort det nærmest uden kurstab?
    Og har jeg ret i, at det var særdeles dumt at vælge en F3, hvis vi har tænkt os at indfri mere ekstraordinært i nærmeste fremtid, hvor der er lang tid til næste refinansieringstidspunkt?

    Hvis svarene er “Ja" til ovenstående, føler jeg mig overordentligt ringe rådgivet, da vedkommende overhovedet ikke har nævnt, hvordan dette kurstab “arter sig" i hhv. lige efter og lige før et refinansieringstidspunkt. Jeg kan ikke forstå, at vedkommende ikke gør et stort nummer ud af at forklare denne sammenhæng, som nu har kostet kr. 50.000,- i kurstab, som kunne være undgået.

    Er det nogen, der kan kaste lidt lys over sagen, og fortælle, om jeg har misforstået ovenstående?

    På forhånd mange tak 🙂

    #205072
    testForfatter

    Uh a da. Hvor mange tons papier har ikke fået i din bank og hvorfor har du da indfriet før tiden?

    Nej beklager ingen medlidenhed fra mig.

    Du har helt selv skylden hvis du ikke har mere styr på din økonomi ind at du optager lån som du kort efter indfrir

    #205076
    Hans J. PetersenForfatter

    Lånet har vi haft i nogle år, og nu skete der nogle ting, der gjorde, at vi fik mulighed for at indfri noget af det.
    Så lånet er ikke optaget med henblik på at indfri noget af det før tid. Det var bare en kærkommen bonus.
    Og så er det, jeg mener, at rådgiveren kunne have levet op til sin titel ved at rådgive om det bedst mulige tidspunkt at indfri på.
    Som almindelig dødelig er den slags ikke nødvendigvis noget, man ved noget om, og her stoler man på at få en god rådgivning.
    Det er trods alt mange penge, vi lige har betalt for at få indfriet en bid af lånet.

    #205088
    HalliHalloForfatter

    Hvilken bank har vi med at gøre, Hans J. Petersen?

    Nogen gange skal man selv undersøge markedet, man kan ikke altid være sikker på at banken oplyser spidsfindigheder m.v., hvis du f.eks. kommer og siger at jeg vil gerne indfri mit lån hurtigst muligt.

    I øvrigt kan jeg ikke forstå at nogen gider rode med og indfri et realkreditlån med de lave renter vi har nu om dage, men er så en anden sag.

    #205092
    Hans J. PetersenForfatter

    I dette tilfælde er det Sydbank.
    Der kan være mange årsager til at indfri dele af et realkreditlån, men det er ikke så relevant for spørgsmålet (men kommentarer selvfølgelig velkomne).

    Jeg spørger, fordi min revisor siger, at bankerne normalt gør et stort nummer ud af at vejlede om præcis dette, så derfor undrer jeg mig over, at der slet ingen vejledning har været.

    Er det korrekt, at kurstabet er størst lige efter refinansiering, og falder frem mod næste refinansiering?

    #205114
    testForfatter

    at banken ikke skulle ha rådgivet dig tror jeg ikke på. Enten de slet ikke brugt de retninglinier der finde eller også har du ikke læst materialet og eller hørt efter.

    man kan ikke kalde det et krus tab men da et F lån ikke kan indfriges på andre måde ind at du køber de bagvedligende opligation er din infrigelse pris afhængig af markedskursen. Optione med at indfri til kurs 100 har du ikke.

    Kurs udvikling er der ikke nogen der giver sig af med at spekulere i.

    #205118
    thsvForfatter

    HJP, hvornår talte I med Sydbank?
    Hvis det først var i august om indfrielse er ændringen til F3 jo foretaget og det er for sent at bede om en delindfrielse til refinansiering, hvor der intet kurstab ville være.

    Og slet ikke sikkert at det har kostet jer særligt meget i kurstab, da I jo har refinansieret til kurs 103 eller deromkring. Og formentligt måtte indfri til kurs 104.

    Ved et lån på 1 mill. er obl.restgælden derfor på 971.000 kr som kan indfris til 1.010.00 kr i runde tal, da kursen jo er steget med ca. 1 point (+evt. kursskæring og kurtage).

    Hvis I talte med rådgiveren om indfrielse før 1/8-2013 er der tale om dårlig vejledning, ellers var I blot for sent ude med at indfri til 1/10.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.