kautionist

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94149
    AnonymForfatter

    Hej.

    Jeg står overfor at skulle købe en lejlighed i Aarhus C, men da min indtjening ikke er særlig høj kræver min bankmand at min far er kautionist ved købet. Betyder det, at min far har adgang til min privat økonomi eller hvordan er reglerne for at banken skal kontakte kautionisten?

    #204994
    thsvForfatter

    Banken kontakter kautionisten, hvis du ikke overholder dine betalinger på lånet.
    Men din far bør helt klart have en mulighed for at se dit regnskab (kontoudtog) f.eks. for det sidste år inden han bestemmer sig for at kautionere for dig.
    Jeg har netop lagt budget sammen med min søn og det var yderst lærerigt at se hvor pengene blev brugt både for ham og mig.

    #204998
    AnonymForfatter

    Tak for svaret, vi har lagt budget og han er indforstået med min økonomi nu her mens jeg er i lære.

    Så hvis jeg forstår det rigtig så kontakter banken ham ikke eller må ikke hvis jeg overholder mine betalinger på lånet? Jeg vil kører det mest selv, så hvis der kommer nogle mdr. hvor der ikke er så mange penge på kontoen så står jeg ikke og “risikere" at banken kontakter ham, selvom jeg har betalt lån osv.?

    #205000
    MichaelForfatter

    Hvis du misligholder din gæld som din far er kautionist på så vil lånet blivet opsagt og din far vil blive afkrævet at indfri hele gælden ved kasse 1.

    Din økonomi skal kunne bære dit eget lån. Lad være med at blande din far ind i dine private økonomiske anliggender. Hvis du ikke har økonomien til et lejlighedskøb selv så lad være med at købe én! Der er utallige eksempler på kautionister der har fået smadret deres økonomi grundet debitors misligholdelse.

    Hold familie og økonomi adskilt.

    #205002
    AnonymForfatter

    Spørgsmålet var, om kautionisten havde adgang til hovedmandens økonomi og reglerne for hvornår banken skal kontakte kautionisten. Svarene herpå er:

    At siden 1.1.20002 skal pengeinstituttet udlevere en pjece om kaution og konkrete oplysninger om låntagers økonomi til kautionisten. Dette sker i form af oplysning om låntagers samlede gæld til PI, seneste skattemæssige årsopgørelser og sidste 3 lønsedler. Kautionisten skal kvittere for modtagelsen. Du kan finde mere herom på Finansrådets hjemmeide

    Hvis låntager ikke betaler til tiden skal kautionisten betale. Iflg. § 48 i lov om finansiel virksomhed, skal PI senest give kautionisten meddelelse om restancer inden der er gået 3 måneder regnet fra den enkelte ydelses forfald, idet man i modsat fald mister kautionen for den pågældende restance. Men dette er en sidste frist, hvorfor banken vil kontakte kautionisten/din far længe inden restancen bliver 3 måneder gammel. Så betale du ikke til tiden skal du regne med, at pengeinstituttet kontakter kautionisten evt. efter at have sendt en enkelt rykker til dig.

    #205004
    AnonymForfatter

    Mange tak for det lange og meget professionelle svar.

    Det betyder at hvis jeg hen periode ikke har særlig stor rådighedsbeløb, må de kun kontakte kautionisten hvis jeg ikke kan betale lånet, rigtigt forstået? Der kommer nemlig en periode på 3 mdr. hvor mit rådighedsbeløb ikke er så stort og ønsker ikke have blandet min far ind i min økonomi . Jeg er selvfølgelig taknemlig for hjælpen men er bare uklar over reglerne om hvornår de må og ikke må kontakte

    #205010
    HalliHalloForfatter

    Ja, også mange tak for det meget professionelle svar, men at tro at nogen, selv i ens nærmeste familie, vil kautionere uden at vide alt om økonomien, er bare for dumt.

    Spørg dog i banken mht. de 3 måneder, hvor økonomien halter, det ville jeg da gøre. Hvorfor gør du ikke det? Eller snak med din far, hvorfor vil du ikke det, og måske du så lige kan låne lidt der, så det ser pænt ud i banken?

    #205012
    MichaelForfatter

    Du ønsker ikke at blande din far ind i din økonomi, men vil gladeligt lade ham kautionere for dit lån??

    Kan du selv se modsætningen??

    #205120
    PrasmusForfatter

    Blot et lille råd…

    Hvis du ønsker at opretholde et godt forhold til din far / kautionisten, så bør han på forhånd vide, at der muligvis kan komme en kort periode hvor du midlertidigt måske ikke kan overholde dine forpligtigelser.
    I skal også have en aftale om, at hvis det sker, så kan du komme til ham og låne til udgifterne, så du ikke misligholder lånet. Det vil være en *STOR* fordel for alle parter!!

    Kan en sådan aftale ikke komme på tale, så bør din far simpelthen ikke kautionere. Der vil være en alt for stor risiko for en dobbelt smadret økonomi (din og din fars) samt nogle meget ugunstige familieforhold i meget lang tid, måske for evigt.

    Med mindre der er ændrer på reglerne omkring kaution, så er det sådan, at hvis du ikke betaler til tiden, så kan banken kræve at din far betaler hele lånet tilbage kontant. Første gang vil banken *MÅSKE* blot lade din far betale det du skulle have betalt, men sker det flere gange, vil de helt sikker kræve lånet betalt ud med det samme.

    #205590
    AnonymForfatter

    Udover de øvrige kommentarer, de øvrige brugere er kommet med, så skal du være opmærksom på, at hvis du i fremtiden får brug for at få ændret på dit lån i form er ydelsesnedsættelse- eller overspring eller bare en lille forhøjelse af samme lån, så vil du være afhængig af, at din far siger god for det.

    Mit råd vil også være, at du lader være, hvis du egen økonomi ikke kan bære det.

    #205598
    ifferForfatter

    Så længe du betaler til tiden på dit boliglån vil din far ikke få noget at vide om hvor meget du har på din konto også selv om den går i minus han har kun ret til at se det han har kautioneret for altså boliglånet.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.