Bygge hus og hvordan med finansieringen?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • femalezForfatter
    Indlæg
  • #94134
    femalezForfatter

    Hej alle.
    Jeg/vi ejer en byggegrund som er købt kontant for kr. 350.000,- Værdien er ca. kr. 475.000,-. Det ville være rart at kunne opføre et hus, men idet vi ikke har prøvet dette før, så overvejer vi flere finansieringsmuligheder. Vi kunne jo selvfølgelig tage rundturen til alle kreditforeninger, men inden det kommer på tale, så hjælp os med at blive klædt på til forhandlingerne.
    Kan vi medfinansiere grunden i selve byggeprojektet? Altså bruge den som udbetaling til et realkreditlån og boliglån? Kan vi i så fald bruge værdien på ca. 475.000,- eller skal det være de 350.000,- som vi betalte kontant?
    Lad mig høre fra jer 🙂

    #204816
    MichaelForfatter

    Et byggeprojekt vurderes altid som en helhed dvs. det færdige hus der står på grunden vurderes til X.Y mio kr. og det er dette tal I kan bruge finansieringsmæssigt.

    Få lavet en forhåndsvurdering i banken på baggrund af et konkret hus således at I ved nogenlunde hvor I ligger og forvent så iøvrigt, at byggeprojektet bliver langt dyrere end I regner med. Hvis det eksempelvis viser sig, at der skal ekstrafunderes for 150.000 kr. så bliver huset ikke en krone mere værd af den årsag. Det er bare én af de risici man vælger at tage når man bygger et hus.

    #204824
    femalezForfatter

    Hej Michael.

    Tak for dit svar.

    Ja – du ret i, at der risici ved at bygge. Men omvendt er der jo også risici ved at købe ældre boliger. Vi har i vores salgsprospekt læst, at der er foretaget jordbundsprøver og disse ser umiddelbart fine ud. Ligeledes har nabogrundene fået bygget – og derfor viser prøver, at vores grund ikke behøver ekstra fundering.
    Men ja – det er et stort projekt at skulle opføre et hus. Dog også spændende – nu må vi se, hvad bank og kreditforening siger til økonomien. Jeg er glad for som du skriver, at det vurderes som en helhed.
    Og tak fordi du altid i dette forum er saglig og giver nogle gode svar.

    #204826
    MichaelForfatter

    Det var da så lidt. Hvis du allerede har en jordbundsundersøgelse kan du tage den i hånden til et byggefirma og bede dem om en fastpris på funderingen således at I undgår en evt. ubehagelig ekstraregning. Dog må du forvente, at de altid tager lidt ekstra som “forsikringspræmie" i den forbindelse, men alting koster jo som bekendt.

    Vær også opmærksom på, at jordbundsforholdende kan variere voldsomt fra grund til grund så det er ingen garanti at nabogrunden ikke har haft nogen ekstraregning af betydning fx.

    #204828
    femalezForfatter

    Ja – der er bare med at sikre sig helt igennem. Ellers kan det jo ende med,at koste rigtig meget i forløbet. Og gode aftaler kan i den sidste ende måske også give en besparelse. Når banken er på plads – så kommer valget af byggefirma. Og det ser også ud til, at der er grund til at se sig for 🙂
    Trustpilot er god i den forbindelse og referencer fra andre kunder.

    #205942
    femalezForfatter

    Idet grunden er købt og betalt kontant, kan man så eksempelvis bruge de 175.000,- som egenbetaling til optagelse af realkreditlån og boliglån? Vi ville godt have 200.000 kr. stående på en konto som buffer til fremtiden. Kan de hives ud af finansieringen, når de er betalt?

    #205994
    ToftenForfatter

    Ja fastpris på fundering. Et realitisk budget til haveanlæg m.v. (belægningssten) er vigtigt, her kan det også ske overskridelse. Jeg ville overveje, at købe en ekstern byggeteknisk rådgiver. Vi købte 5 besøg i byggeperioden (4 måneder) + at rådgiver var med ved overdragelse. Prisen lå på 8.000 kr. excl. moms. Rådgiveren er Jeres mand og kan uanmeldt føre tilsyn med de folk som udfører opgaverne på huset.

    Vi byggede nyt og der holdt budgettet – men det kræver, at man er oppe på mærkerne og følger med i hvad der sker i byggeprocessen og er bekendt med de aftaler som er indgået. Vi fik en forhåndsgodkendelse fra kreditforeningen, hvor de skulle vide alt om byggematerialer osv.

    Vi betalte ved indflytning (overtagelse), dog skulle de have 75.000 kr. i startbeløb. Resten fik de en garanti på fra banken (her kan der forhandles).

    Godt råd: Der er så mange “småting", som man skal huske i planlægningen, så jeg ville bruge meget tid på dette og inddrage andres erfaringer.

    #205998
    femalezForfatter

    Tak for dit input Toften 🙂 Det er en meget spændende opgave, men også lidt nervepirrende. Vi satser på en byggekonto i banken. Vi har en bygningskonstruktør i familien som godt vil tilse byggeriet undervejs. Ja – jeg tror helt sikkert også at alle de småting som du nævner, er noget som vi ikke har viden om. Andres erfaring er guld værd. Godt vi har dette forum.

    #206000
    MichaelForfatter

    Svar på femalez’ seneste spørgsmål:

    Man optager normalt det endelige realkreditlån (+ evt. boliglån) når huset står færdigt. Her vil der ske en vurdering af huset og den vurdering kan så bruges til at belåne huset med så I kan godt låne ekstra 200K hvis vurderingen ellers tillader det.

    En mulighed i jeres tilfælde er en boligprioritet så I kan trække pengene hvis der er behov for det.

    Men vær opmærksom på, at byggeriet sagtens kan blive dyrere end den endelige vurdering vil afspejle. Et husbyggeri er altid forbundet med mange risikofaktorer.

    #206002
    femalezForfatter

    Tak Michael igen 🙂 Ja – vi har drøftelser igang med banken angående finansiering. Og som det ser ud virker det positivt. Huset er en lavenergihus. Skal bygges af tømrermester som selv har et hus magen til. Huset vil have varmepumpe og solceller. Opførelsen af huset rent økonomisk kan/vil blive holdt indenfor et rimeligt budget. Vurderingen håber vi efterfølgende vil afspejle de fordele et sådant hus vil have rent driftsmæssigt.

    Men der skal jo også være penge til have og fliser osv. Men – vi tænker os om 🙂

    #206008
    ToftenForfatter

    Femalez, det lyder fornuftigt, at I lytter og I tager egne beslutninger. Fornuftigt med, at investere i energi-besparende hus, så sparer i på den løbende drift i mange år fremover.

    Jeg ville drøfte “finansieringen" med flere banker, starte med min egen bank og derefter få tre tilbud fra andre…….der er penge, at hente her, på bl.a. byggegarantien (hvis en sådan skal stilles), lånesagsgebyrer og renten på bygge-kreditten.

    Få alle aftaler med “din tømrermester" på skrift og jeg mener alle. En ting er det hus som han har bygget “magen til", så skal det beskrives i kontrakten, hvad I får af materialer m.v. Og glem ikke, at “penge imellem folk" er vejen til et alt uvenskab.

    Er tømrermesteren byggeherre ???? Jeg tænker I forhold til den lovpligtige byggeskadeforsikring, hvem der skal tegne denne !

    #206010
    MichaelForfatter

    Tømrermesteren kan jo ikke være bygherre eftersom grunden ejes af trådstarter.

    Men ja: der er en lang række ting der skal overvejes når man vælger at få en “lille" tømrermester til at bygge sit hus. Særligt risikoen for at han lukker og slukker midt i byggeprocessen.

    Trådstarter skal sørge for at hyre både en boligadvokat og en byggeteknisk rådgiver som kan følge byggeriet undervejs.

    #206012
    femalezForfatter

    Tak til Toften og Michael. Idag skal vi til møde hos Nykredit. BRF er igang med at vurdere og Nordea er igang med at vurdere. Så ja – vi skal være helt skarpe på aftaler og finansiering. Vi tager det mest fordelagtige tilbud naturligvis. Og ja – risiko er der jo med en lille tømrermester. Vi må som I skriver have alt nedfældet og prisfastsat. Derudover byggeteknisk rådgivning og advokatbistand.

    #206014
    ToftenForfatter

    Vores byggefirma havde den lovpligtige forsikring med i deres samlede sum. Og vi havde købt byggegrunden selv inden vi lavede aftale med dem.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.