Opsparing i friværdi

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • fred’rikForfatter
    Indlæg
  • #94122
    fred’rikForfatter

    Vi har hus, som i dag kan sælges for 2,1 mio. kr. (Det bli’r de tilsvarende naborækkehuse – ligger attraktivt i hovedstadsområdet).

    Har restgæld på mindre end kr. 600.000 efter et 15-årigt realkreditlån 3 pct., oprindeligt på kr. 1,2 mio., knap 7 år tilbage af lånet

    Har to gode stillinger, to gode tvunge pensionsopsparinger og ingen anden gæld overhovedet, ca. 10 år tilbage før pensionering

    Overvejer at stoppe med at tilbagebetale realkreditlån og gå over til 30 årigt lån med 10 års afdragsfrihed ( F1 eller F5), og starte afdragsfriheden nu – Mål: at opspare så meget som muligt til brug for at forsøde de første år af pensionisttilværelsen – uden at optage f.eks. nedsparingslån

    Er der andre og smartere måder at skaffe sig kapital uden at optagelån?

    #204520
    thsvForfatter

    Et prioritetslån i Handelsbanken kunne være en mulighed eller Jyske Banks nye F1-lån, som er noget billigere i rente end F1-lånet uden afdrag, når man husker tillægget i adm.bidrag.

    #204522
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor ikke bare få betalt lånene ud nu, og så håbe at jeres 2 gode pensionsordninger rækker til de fleste ting.

    Men optage ene boligkassekredit i sin bolig kan man selvfølgelig altid gøre, så gør I bare det med det samme.

    Jeg regner med at I vil rejse jorden rundt, når I bliver 67 år, da det måske kræver lidt ekstra opsparing og jeg vil ønske jer god tur.

    Jeg kender i øvrigt et par folkepensionister, der kun har folkepensionen og ældrechecken at leve af og de klarer sig fint økonomisk, og den ene kan endda ikke forstå at de også skal have denne check. Men sådan er der jo så meget.

    #204546
    thsvForfatter

    Hvorfor i alverden vil du binde hele opsparingen i mursten?

    #204550
    HalliHalloForfatter

    Jo,jo, jeg sætter personlig bare en ære i at være gældfri, men man kan da godt her anbefale, og sikkert med fordel, at optage én boligkredit, som man så kan have i reserve. Jeg går ud fra at man kan spare nogle “stempelpenge" i forhold til evt. at gøre det senere!

    Nu ved ingen hvor stor spørgerens pensionsopsparing er, men har indtrykket af at den ligger i den bedre ende, ligesom partnerens.

    #204558
    fred’rikForfatter

    Tak for venlige tips vedr. Handelsbanken og Jyske Bank – dem vil jeg tjekke ud

    Egentlig har vi også arbejdet på at blive gældfrie ved pensionsalderens indtræden, men da vi godt kan lide vores hus og gerne vil blive boende efter pensioneringen – og derfor ikke kan realisere en friværdi ved salg – så er det vel nu og 10 år frem, vi har mulighed for at lægge et ordentligt beløb til side UDEN om pensionsordninger og aldersopsparinger og andre opsparingsformer, der er regulerede mv.

    Jf. Politiken for nylig er der jo også kræfter i finansverdnen, som vil besværliggøre, at pensionister uden fast indtægt kan optage lån i en ellers pæn friværdi.

    Min filosofi om at spare op af beskattede midler (for så er man frit stillet mht. til at bruge dem, når man vil og på egne vilkår) ser jeg ikke er blevet imødegået af nogen her på sitet, hvilket jeg tolker som, at det er den rette vej at gå, når nu muligheden foreligger.

    Og ja, vi skal Jorden rundt, først den ene vej og så den anden!

    Tak for bidragene

    #204560
    testForfatter

    Lyder som du har styr på det. Et problem jeg selv kunne være bekymret for er hvis man pludselig bliver tvunget ud i at sælge på er dårligt tidpunkt eller lever for længe. Alså nu tager vi en bolig kredit og bruger. Renten stiger og pludselig er der ikke råd til de løbende ydelser på gælden, mere gæld osv

    Derfor har jeg selv en ide om at sælge i god tid og flytte i noget lejet, men det plan er nok heller ikke vandtæt. Nu ser vi.

    Held og lykke med projektet.

    #204576
    thsvForfatter

    Prøv at kontakte JB med henblik på at omlægge lånet til F1, gerne med afdrag over 30 år.
    Afdraget på et 30 års lån er ikke særligt stort og I vil stadigvæk kunne opspare en pæn del de kommende 10 år, go lånet er mindre følsomt overfor rentestigninger end et afdragsfrit.
    JB er meget sultne efter nye kunder og tilbyder gratis omlægning i hele 2014.
    Bemærk at jeres lån formentligt skal opsiges i dag til næste termin (1/4), hvis I skal indfri til kurs 100 ellers er næste termin 1/7…

    Og jeg tror altså at man også som pensionist kan få lov at belåne op til 60%, hvis man blot bor i et attraktivt område, hvor ejendommen let kan sælges på 3-6 måneder.

    #204592
    fred’rikForfatter

    Endnu engang tak for jeres bidrag

    Som jeg læser betingelserne for JB’s F1-lån, så er også deres lån variabelt – jeg gætter på, at en evt. rentestigning de næste ti år vil påvirke JB’s produkt lige så meget som realkredittens tilbud om et 10-årigt afdragsfrit lån over 30 år

    Jeg vil helst undgå enhver form for nyoptag af lån, f.eks. i et helt udbetalt hus om 7-10 år. Dels er det noget principielt, dels er det vel også på lang sigt det billigste – selvfølgelig skal der betales rente i de 10 år, hvor lånet ikke afdrages – men den rentesats gætter jeg på til hver en tid vil være væsentlig lavere end renten på f.eks. et bolignedsparingslån, hvor der jo også samtidig skal afdrages.

    ??

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.