Køb af rækkehus Prioritetslån eller realkredit lån?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94116
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Jeg er komplet ny i denne låneverden, og for filan det er svært at sammenligne hvad man får for pengene!
    Så jeg har brug for råd 🙂

    Jeg har budt på et rækkehus, og sælger har accepteret mit bud på 1.460.000 kr.
    Jeg har selv 650.000 opsparet.

    Hvad gør jeg? Hvad kan bedst svare sig? Om det skal være et sikkert lån eller ej, det er svært at svare på når man ikke kan gennemskue risikoen… Men det jeg hovedsageligt er ude på, er at kunne betale tilbage på lånet med ca. 3500 kr. pr. mdr. inkl afdrag.

    det skal siges at jeg skal sidde i det alene, og har en fin løn på 30.000 kr. før skat.

    På forhånd rigtig mange tak!

    Mvh

    Jan

    #204398
    thsvForfatter

    Din ydelse er ret lav i forhold til hvad du skal godkendes efter.
    Så valget er klart 3% med afdrag, da du næppe kan tåle en renteforhøjelse der vil forhøje ydelsen på et lån med variabel rente.
    Prioritetslån har ingen berettigelse med den ydelse der kan afsættes til lånet.

    #204402
    AnonymForfatter

    Tak for svaret 🙂

    Har du en anbefaling hvor det er bedst at tage det lån henne?

    Regner med at ville betale de 460.000 kr, således at jeg har ca. 200.000 kr. til mig selv for en sikkerhedsskyld (uforudsete ting, en rejse, nye møbler osv.)

    Så jeg vil låne 1 mill.

    Det er derfor jeg lige havde et prioritetslån som et muligt bud også, da man så kan sætte alle 650.000 kr. ind på “kassekreditten", og så hæve når jeg får brug for det.

    Men det kan ikke betale sig siger du?

    På forhånd tak 🙂

    #204406
    MichaelForfatter

    Hvis du vil låne 1 mio ligger nettoydelsen på et fastforrentet lån over 30 år på ca. 4100 kr/md. Er de 3500 kr. dit maksimum? Du burde vel kunne klare noget med med 30K brutto medmindre du har mange andre høje udgifter.

    Et prioritetslån skal bruges med stor forsigtighed og friværdien bør ikke anvendes på rejser, møbler og andre almindelige forbrugsgoder som ingen nævneværdig værdi repræsenterer efter købet. Din indkomst er nogenlunde, men ikke prangende så det er fint at du har en stor sum at smide i købet på dag ét. Prioritetslån kan ofte med fordel anvendes hvis man renoverer boligen og herved undgår at skulle etablere nye lån, men som finansiering af ferierejser er det altså noget problematisk efter min mening.

    #204412
    thsvForfatter

    Prioritetslånet er alt for dyrt på resten af lånet.
    Du får svært ved at blive godkendt, hvis du kun har 3.500 kr pr. måned til at låne en million.
    Adm.bidrag eller rentetillæg er meget høje over 60% belåning, så her kan det ikke betale sig at have prioritetslån, blot for at have flexibiliteten.
    Et rækkehus har mange udgifter i forhold til kun en indkomst, så du kommer uden tvivl til at sidde hårdt i det. Er du godkendt til at låne en million i en bolig til ca. 1½ million?

    Jeg ville vælge 60% finansiering og resten kontant og så have poster, såsom opsparing til ferie i budgettet. Kan budgettet ikke bære det, kommer du til at sidde for hårdt i det!

    Pas på med afdragsfri belåning, specielt med variabel rente, som kan stige voldsomt i ydelse, det har mange brændt sig på. Ellers kan Jyske F1 med afdrag være et godt bud, koster ca. samme ydelse som KortRente-produktet.

    #204428
    testForfatter

    Har du taget forbehold i dit bud? Husk at et sådan tilbud binder dig uanset om du har finacieringe på plads eller ej med mindre du udtrykketligt har taget forbehold på den rigtige måde.

    Tror jeg vil anbefale dig at få talt med din bank og lagt et budget.

    #204430
    HalliHalloForfatter

    Spørger skrev: “Regner med at ville betale de 460.000 kr, således at jeg har ca. 200.000 kr. til mig selv for en sikkerhedsskyld (uforudsete ting, en rejse, nye møbler osv.)"

    Dette udsagn siger mig med 100%-garanti, at der desværre ikke er tale om noget seriøst spørgsmål.

    Hvis jeg skulle købe hus/lejlighed ville jeg da også altid gå i banken før jeg spurgte om noget herinde, for evt. at få supplerede svar eller lignende.

    #204446
    AnonymForfatter

    Tak for alle inputtene, virkeligt brugbart!!! Tak!

    Første konklusion er, at prioritetslån er yt 🙂

    Nej, jeg havde ikke talt med min bank før buddet. Mente bare at det ville se realistisk ud for mig, da jeg har brugt et par forskellige “beregnere" på de forskellige bankers hjemmesider.

    Jeg har talt med banken nu, og vi skal have et møde torsdag (danske bank). (Jeg troede bare at det var nemmere at købe et lille rækkehus; Men jeg er godt nok blevet klogere!!! Advokat til at gennemgå købsaftale…siger min bank er alfa omega!!! Det er jo bare et rækkehus købt af EDC, hvad kan der dog stå i sådan en købsaftale der kan vælte det hele tænkjer jeg, det er jo ikke rusland det her. Eller tager jeg fejl?)

    Nå…men ang. økonomien, så jo, jeg kan nok godt lægge 4100 kr. pr. måned i tilbagebetaling af lån, troede bare at det var muligt til 3500, således at jeg havde luft i økonomien. Jeg har (og får nok fortsat) faste udgifter for ca: 5500 kr. pr. mdr. Så 4100 kr. oven i det er vel realistik nok 🙂

    Jeg vil helt sikker afdrage fra start af, ingen afdragsfrihed. Og efter at have kigget på utal af beregnere og hjemmesider, kan jeg godt se at der er stor forskel på F1 rente og på et fast forrentet – der er laaaaangt imellem 3,5% og 0,5%. SÅ jeg er da fristet af at tage et F1 et par år og så se tiden an….Den stiger vel ikke over 3,5% overnight? Jeg ved godt at man aldrig kan vide det….og synes at de alle steder siger at det går fremad med den globale økonomi….meeeen, det er ikke et jetjager jo.

    Så sidste spørgsmål herfra…..har i et bud på hvad i ville gøre i samme situation?

    #204448
    AnonymForfatter

    HalliHallo: Jo, det er ganske seriøst spørgsmål. Jeg tænker det bare omvendt, således at jeg har nogle input og baggrundsviden herfra forum, som jeg så kan tage med mig i banken.

    Men tak for dit input, jeg vil da helt sikkert tage bankens forslag med herind på forum, for at få nogle syn på om deres tilbud er godt nok. Go´ ide…tak for det!

    #204452
    thsvForfatter

    Halli Hallo er ikke seriøs, se blot tråden om det ødelagte Dankort, hvorfor ikke gå i banken eller ringe, fremfor en tråd på dette forum???

    Der er ikke det store at spare ved F1 med afdrag fremfor et fastforrentet lån, da afdraget er klart dyreste post, sammenlign nettoydelsen i låneberegneren.

    #204454
    AnonymForfatter

    Tråden på forum kommer af at de andre debatter virker gode og der kommer nogle seriøse og brugbare svar kan jeg se. Så derfor en mild og nem måde, at få lidt forhåndsviden om denne verden, inden jeg står der i banken og ikke aner noget som helst 🙂

    Sammenlign nettoydelsen i låneberegneren siger du…Mener du forskellen på ydelsen før og efter skat?
    Kan se på et F1 f.eks. ved BRF der koster det 4086 kr. pr. mdr. efter skat (netto) og på et F1 koster det 3434 kr. Hvilket alligevel er 650 kr. mindre pr. måned. Er det det du mener ikke er det store at spare?

    Eller kigger jeg helt forkert på det?

    På forhånd tak 🙂

    #204462
    testForfatter

    Jeg ville nok også være fristet af en F1 med afdrag men husk at lave en følsomhedsberegning altså hvad har du råd til at renten stiger til. Onde tunger kunne mene man sku gøre det samme på bidragssatserne.

    Held og lykke med huset i række

    #204470
    MichaelForfatter

    Lige hvad angår buddet og at det er bindende som test skriver: Det er altså ikke korrekt – det er først når der skrives under at det er bindende og hér kan en advokat hjælpe med at indføre en klausul i købsaftalen så man kan komme ud af aftalen hvis banken afviser finansieringen således at man ikke skal betale de ellers obligatoriske 1% af købssummen.

    #204472
    AnonymForfatter

    Der er IKKE korrekt, at et bud først er bindende når der er skrevet under. Lovreglerne (aftaleloven) tager udgangspunkt i systematikken tilbud og accept, og en bindende aftale er derfor allerede indgået, når sælger accepterer købstilbuddet uden forbehold. At en mundtlig accept så kan være svær at bevise er en anden sag.

    Det fremgår tydeligt af spørgsmålet, at spørger har fremsat et tilbud som sælger har accepteret – altså er der allerede indgået en bindende aftale, hvilket gør mange af svarene uaktuelle.

    Køb af et hus er den største enkeltinvestering som en privatperson nogensinde foretager sig, og det er derfor overraskende, at spørgeren mener, at han kan undvære advokatbistand. Alene det forhold, at spørgeren kan finde på at fremsætte købstilbud UDEN at have afklaret finansieringen viser, at han har brug for rådgivning og ikke kun den juridiske. Men det er alt sammen lige meget, står spørgerens oplysning til troende, ER der indgået en bindende aftale, og så er det en postgang for sent at søge råd.

    #204474
    ToftenForfatter

    Du kunne overveje, at tage en F3 eller F3 med kort løbetid (real-kreditrådgiveren kan jo regne baglæns, hvad vil du betale månedligt). Hermed kan den forholdsvis lave rente udnyttes og anvendes til afdrag på gælden i bindingsperioden. Ved re-finansiering igen, har du så en lavere gæld og nye muligheder (over i fast, eller måske en forlængelse af eksisterende lån) er måske relevante.

    Da vi skrev under stod der “Med forbehold for købers bank og advokat´s skriftlig godkendelse af aftalen".

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.