Andelsbolig lån plus – samt generel forvirring og mistillid til Info fra banker.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • PeleneForfatter
    Indlæg
  • #94113
    PeleneForfatter

    Hej! Jeg tyer til at spørge jer her i dette forum og dejligt at det findes! Jeg står og skal tage en beslutning om en andelsbolig. Jeg har i kontant 400000 – og ville kunne købe en ok evt. Stor 1 værelses i kbh, uden at skullelåne, meeeen så er det at danske bank har haft fat i mig, og fortalt om deres andelsboliglån plus, hvordan får samme rente på en indlånskonto, som det man betaler på et andelslån. Dette har jo givet mig lidt " blod på tanden" . Fordi! Hvis jeg betaler 100000 kontant. Låner 300.000 og indsætter 300000. Så vil dette , siger rådgiver, kun koste etablerings omkostninger, men ingen renter?? Og jeg vil stadigt have de 300000 stående, til uforudsete ting eller ideer. Hvis jeg begynder at bruge af de 300000, er det jo self. Pludselig til andelsrentes.

    Mht. Til en 2 vær. Som står i ca 550.000 – 600.000, ville I så låne de sidste 150.000-200.000 til andelsrente 4,5-6%? .. Jeg har levet meget over evne tidligere og knyer mig dermed ved at skulle låne en krone. Og kan ikke rigtig greje om et andelsbolig lån på et Par hundrede tusinder er ret" uskadelige" og normale? .. Jeg er på dagpenge og kan måske kun kalkulere med en kommende pension. Eller lavt lønnet (deltids socialrådgiverløn) ..
    Glæder mig til høre respons.

    #204348
    thsvForfatter

    Ja, der er væsentligt større fremtid i en 2V’er.
    Bind du blot de 300.000 kr i den og lån 250-300.000 kr med en buffer på 100.000 kr til omk., nye møbler og så videre. Ikke noget med en buffer på 300.000 kr, der står og brænder for at blive brugt…
    Ville aldrig købe en bolig med kort tidshorisont som en 1V’er, da handelsomk. er alt for voldsomme.
    Husk at andelslånet skal være med afdrag, så du ikke bliver væltet af en stigende rente.

    #204392
    PeleneForfatter

    Hmmm…. Ok, 1 tak for svar. Det jeg knyer mig ved, er at andelslån koster kassen. Syns jeg. F.eks. Koster det jo nærmest 250000 at låne 250000 ? .. Men det måske meget normalt? .. At tage et sådant lån.? .. Der findes også 2’s er i " udkants kbh" til 400 K, hvilket jeg jo ville ku ligge kontant, så nu vil jeg høre ,

    Er det en god ide, at låne de 150-200k , købe en tættere mod byen og så betale alle de skide renter?

    Kram

    Har faktisk brug for et par timers uvildig rådgivning, er der nogen der kender en privat?

    #204414
    thsvForfatter

    Opfat renterne som en del af huslejen.
    Renteudgiften behøver ikke at være voldsom høj med den lave rente vi har nu.
    Der tilbydes enddog 5,25% i fast rente ved maks. 40% belåning.
    F.eks. ved et lån på 200.000 kr i en andel til 550.000 kr i dit tilfælde.
    http://www.andelskredit.dk/rentesatser/
    Desværre er stiftelsesomk. relativt voldsomme ved et lille lån.

    #204440
    HalliHalloForfatter

    Kære Pelene

    Du skal da selv afgøre om du vil vælge en 1 eller 2 vær. lejlighed ud fra din forventede fremtidssituation. Du skriver noget om dagpenge og deltidsjob og evt. pension, hvilket ikke ligefrem ville få mig ind på ejerboligmarkedet.

    Du skriver at du er socialrådgiver, giver denne uddannelse dig ikke et grundlag for at træffe dine rigtige valg vedr. boligvalg? Sociallovgivningen burde du vel have lært godt og grundigt, ligesom man vel også lære en del om andre ting f.eks. økonomi osv.

    Held og lykke

    Kram, Kram.

    Hilsen

    HalliHallo

    #204456
    PeleneForfatter

    Selvom man er uddannet socialrådgiver, kan jeg jo som menneske godt være forvirret?, ligesom en psykolog kan have issues? Hvad har sociallovgivning med renter, andelsmarkedet og lån at gøre? Det var da det mærkeligste svar? ..

    Det jeg ikke kan greje er om jeg skal købe en 2’er i vanløse (2. Prioritet) kontant (400 K) – eller om jeg sku låne 200k og købe en 2’s er i byen? .. Det er selvfølgelig følelser og intuition , det her..

    Måske har jeg allermest brug for en clairvoyant 😉 .

    Er her mon i dette forum – en stærk andels sagkyndig/ rente/lån i kbh området, fra hvilken jeg kan købe nogle rådgivningstimer af, i denne uge? ..

    #204464
    thsvForfatter

    “F.eks. Koster det jo nærmest 250000 at låne 250000 ? .. Men det måske meget normalt?"

    Det koster det ingenlunde!
    http://www.mybanker.dk/debat/bolig/7743-andelsbolig-laan-plus-samt-generel-forvirring-og-mistillid-til-info-fra-banker

    Ved et lån hos Nordea på 250.000 kr i en andel til 600.000 kr i værdi er ydelsen på 1.670 kr om måneden i 20 år ved en rente på 4,7%. Dette giver ialt 400.800 kr i ydelser over de 20 år, hvor der tilmed er renteudgifter for ca. 140.000 eller omkring 47.000 kr værd i skatterabat.
    Ja selv det fastforrentede lån til 5,25% koster ikke ret meget mere og så er ydelsen kendt de første 10 år.

    #204478
    JAPForfatter

    Hej Pelene

    Jeg har ganske god indsigt i andelsboliger og andelsmarkedet, og jeg vil gerne hjælpe dig gratis med de spørgsmål, som du har i den retning. Du kan skrive på japedersen@live.dk.

    #204498
    HalliHalloForfatter

    Kære Pelene, det var da dejligt at der var een, der vil give sig tid til hjælpe dig personligt med at finde ud af det her boligmarked.

    #204504
    testForfatter

    Pelene
    være yderst varsom med at kontakt folk på email for rådgivning via et forum på internettet. Gå heller ned i en bank, til en ejendomsmægler eller to og til en advokat. De er alle ansvarlig inden for lovens rammer for de råd de giver gode som dårlige.

    Ellers er det som thsv har skrevet her både rimeligt og fornuftigt.

    De andre indlæg bør du ignorer eller tilgå med forsigtighed.

    Du kan læse mere om en af typerne af indlægende i tråden her http://da.wikipedia.org/wiki/Internet-trold

    #204508
    JAPForfatter

    Er egentlig enig med dig test, selvom det er mig der har lagt en mailadresse op. Min egen erfaring er dog, at det er meget svært at få fornuftige råd om andelsboliger. Du skal lede meget længe før du finder en bankrådgiver, der har forstand på dem. Jeg har selv fået hjælp af thsv på boligdebatten, hvilket har været meget værdifuldt, og jeg vil gerne give lidt tilbage til andre. Mon ikke de fleste mennesker ved nok om nettet til ikke at sende personlige oplysninger / penge til fremmede?

    #204530
    PeleneForfatter

    Tak for jeres tid og alle jeres svar! Mht. At jeg sagde at et lån på 250000 ville koste nærmest det samme, er fordi jeg i banken fik dem til at lave et udkast (30 år) – 5,4 rente. Der står udregnet at jeg ville have samlede kreditomkost på 486985 og samlede nettoydelser på 425321. Altså nærmest det samme i renter som lånet, hvilket jeg var ved at få et angstanfald af.

    Nu kommer næste:
    Da jeg har 400000 og nu har fundet en til 535000, siger banken at de ikke vil lave andelslån på under 200000? Hvis det er under vil det blive en rente på 6,25???? What?? Nu jeg nærmest i chock? Det samme med lån og spar.
    Hva hulen gør jeg nu?

    #204532
    PeleneForfatter

    Tak jap! Ku sagtens finde på at sende dig spørgsmål, men hvis du rigtig skarp, ku jeg os være int. I at købe nogle timers live rådgivning. Det er mit livs største beslutning. Kan jeg mærke. Er du os skrap i renter, lån og så’n??

    #204536
    thsvForfatter

    Totalt tåbeligt at foreslå et lån over 30 år, når beløbet er så beskedent!
    Mon ikke du godt kan bruge 65.000 kr på flytning og nye møbler mm.
    Så et lån på 200.000 kr er ikke så farligt.
    For øvrigt er stiftelsesomk. næsten vigtigere end rentesats ved et lille lån, som 150-200.000 kr jo må siges at være, forskellen på 5,4 og 6,25% i rente er jo 1.200 kr netto om året i starten og mindskes efterhånden som lånet afdrages.

    Du kan evt. kontakte mig på BoligDebatten (via boliga.dk), så skal jeg gerne vurdere din andel og hjælpe dig til billigste belåning.

    #204540
    PeleneForfatter

    Thsv. Tak for dine konstruktive input. Den er helt gal her, for nu har jeg så kontaktet swedbank , som siger at de evt. Kan lave et andelsboliglån til 4,2, min egen bank siger en andelskredit til 4,9 %, danske har deres andels bolig plus! hvor samme ud og indlån rente. Nu ved jeg snart ikke længere. Thsv, du kan ikke købes nogle rådgivningstimer af? … Hvis du bor i kbh?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.