Afvikle min boligkredit med afdragsfrihed ?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
  • Indlæg
  • #204192
    MichaelForfatter

    Nu dækker “husleje" på et hus en hel del mere end lige afdrag på lånet. Der er også ejendomsskat, ejendomsværdiskat, husforsikring og renovation. Disse udgifter har man ikke i et lejet hus. Derudover står man selv med vedligeholdelsen og naturligvis risikoen for prisfald – og omvendt chancen for prisstigninger.

    For mit hus’ vedkommende ligger de 4 poster jeg nævner på over 4000 kr. om måneden og det er en NETTOudgift som ikke kan trækkes fra på selvangivelsen.

    Og hvordan renterne udvikler sig i årene fremover er ren spekulation i øvrigt.

    #204194
    AnonymForfatter

    Nej de udgifter hedder husleje i et lejet hus..
    Udgifter skal jo betales af nogle og mon ikke det erl lejeren der betaler disse?

    #204200
    J LarsenForfatter

    mbm1 din ide om at opfatte en ejer bolig, som en lejer bolig, var meget udbredt for knap 10 år siden, og hvordan er det gået dem?
    En stor del af dem er idag teknisk indsolvente, da huset har tabt i værdi, og kan ikke flytte uden at få en stor gæld til en høj rente, hvis de ikke står til at gå konkurs, nu hvor de skal til at afdrage, og ikke kan omlægge til et nyt afdragsfrit lån,

    #204202
    AnonymForfatter

    Det må vel være pga boligkrisen?
    Som vi vel trods alt nok ikke ser i samme omfang fremover selvom vi prøver at være rigitg pesimistiske.

    Skal jeg eks leje en tilsvarende ejendom som den vi bor i vil det koste omkring 12.000-16.000kr pr måned…
    Det er trods alt langt fra mine boliggifter med afdrag.
    Synes det er interessant at opfattelsen af at smide et sådan beløb i leje ikke betragtes som " uansvarligt"

    #204204
    MichaelForfatter

    Men du har jo allerede taget dit valg så kontakt din kreditforening og omlæg til afdragsfrihed. I forvejen har du jo købt en bil med fuld afdragsfrihed til trods for at den med statsgaranti smider værdi hver eneste dag. Ikke ligefrem nogen god prioritering, men som sagt: Slå dig løs i en vild forbrugsfest som dine naboer og bekendte.

    Som jeg skrev tidligere: Regningen kommer altid på et tidspunkt.

    #204206
    AnonymForfatter

    Jeg tager løbende valg til og fra.
    De valg jeg tager nu skal ikke nødvendigvis gælde de næste 30 år.
    I min optik behøver pengeforbrug ikke være en investering og noget der skal være rentabelt og forrente sig.
    Det er vel trods alt de fleste der låner penge til en bil. Nu havde jeg muligheden med et lån i boligen til meget lav rente.

    #204208
    testForfatter

    Så løsning må jo være at gå efter løsningen med den lavest ydelse ikke den laveste rente. Så et stort afdragsfrit lån hvor alle låne omkostningerne er lagt oven i. En dyr løsning på længere sigt, det står dig frit for at vælge det uanset at jeg synes det er en farlig og dyr løsning

    #204212
    thsvForfatter

    Hvis vi tager udgangspunkt i RDs takster for adm.bidrag er din samlede rente på F1-lånet jo netop lav, da I er kommet under de 60% i belåning og F1-renten er jo nærmest den laveste nogensinde med refinansiering omkring 0,5% + adm.bidrag.
    Et prioritetslån til 2% er ligeledes meget billigt og ligger nærmest udelukkende over de 60% i jeres tilfælde ved en vurdering på de 2,6 mio. kr. I dette interval er adm.bidraget på 1,5262% mod de 0,6167% ved 0-60% belåning. Der vil derfor intet være at tjene ved at omlægge Prioritetslånet til Realkredit og I mister den flexibilitet som prioritetslånet giver.
    Tillægget i adm.bidrag på RK-lånet vil kun være 0,1% ved at vælge dette som afdragsfrit, og så kan man jo kanalisere flere penge til prioritetslånet eller øget forbrug, der er dog gebyrer forbundet hermed, omend de nogen gange er beskedne i forbindelse med refinansiering (500 kr hos RD), da Flekslån typisk indeholder bestemmelser om afdragsfri perioder.
    Mit valg ville være at afdrage masivt på boligkreditten, da et billån bør være afdraget på 10 år.
    Ønsker i en bedre økonomi og mere faste ydelser kan I jo evt. omlægge til et stort lån, men så er der yderligere gebyrer til låneomlægning og garantistillelse, men ydelsen vil blive genberegnet som et 30-årigt lån og afdraget formindskes. I kan dog ikke forvente et nyt prioritetslån til 2 %, hvis I senere ønsker den mulighed ingen.
    Alternativt kan I senere omlægge F1-lånet når afdragene bliver voldsomme i forhold til restgælden og så overveje til den tid om I stadigvæk vil have boligkreditten.

    #204214
    AnonymForfatter

    Tak for svar thsv
    Ja det var også den tanke jeg havde.. Netop at tage 1-2 år med afdragfrihed for at bygge boligkreditten op igen. For hvis der ikke er penge på den er den jo “dyr" at have kørende.
    Nu er boligkreditten jo også mest interessant at have indenfor de første 0-10 år da den jo skal være nedbragt til 0 efter 30 år.
    Mht bil så er planen at få den betalt indenfor 4 år..

    Men er noget i tvivl om hvad jeg bør gøre med de perioder jeg ikke betaler afdrag. Bør jeg bare udskyde dem til det 30. år og så enten regne med at sælge indenfor de næste 20 år eller som du siger optage et nyt lån det 20. år.

    #204216
    thsvForfatter

    Det er slet ikke sikkert at det kan betale sig at vælge afdragsfrihed på Realkreditlånet, da merbidraget + gebyrer typisk vil overstige den rente man kan spare på de forøgede afdrag til kun 2%. Husk at merbidraget betales for 1,5 mio. kr i dette eksempel og at der ikke er rentefradrag for gebyrerne.

    #204218
    AnonymForfatter

    Nej men det er jo den eneste måde jeg kan få nogle penge ud af huset at vælge afdragsfrie perioder.
    Jeg har jo ikke noget kredit tilbage på boligkreditten.
    Der er bevilget afdragsfrihed på mit nuværende realkreditlån, og det forøgede bidrag ved at benytte afdragsfriheden skal jo bare ikke være overstige 1%, Så svare det vel bare til at flyttet pengene fra huset over på en anden konto?
    Og de konsekvenser det jo giver med resterende afdrag det 30. år

    #204220
    thsvForfatter

    Hvis du skal betale 1% i eksta adm.bidrag er det altså over 15.000 kr årligt, sverende til 2% rente af 750.000 kr, så meget ekstra kan du altså ikke afdrage på boligkreditten.
    Selv de 0,1% i tillæg giver 1.500 kr svarende til 75.000 kr ved 2% i rente. Afdrager du 75.000 kr på realkreditlånet om året? Ikke helt, hvis der er tale om et annuitetslån på 1,5mio. kr med 20 års restløbetid.

    #204222
    thsvForfatter

    Og for resten sparer du jo kun 1% på de afdrag du flytter fra RK-lån og over på boligkreditten, så merafdraget skal udgøre 150.000 kr for at gøre det rentabelt, selv uden gebyrer…

    #204224
    AnonymForfatter

    Nej ok tillægget er ikke 1%.
    tillægget er vidst minimalt.. ca. 0,1%
    Som jeg skrev i #1 renter ca. realkreditlån: 1% og boligkredit 2%.
    Jeg afdrager ca. 73.000 kr/år og renter/bidrag ca. 18.000kr/år.

    Min boligkredit hedder 8.500kr/år rente.. (den er afdragsfri de første 10 år)

    #204228
    HalliHalloForfatter

    Spørger skrev således: “Der er bare flere i vores omgangskreds som lever i “sus og dus" med afdragsfrihed og det ville da være rart hvis vi også have mulighed for at gøre som man vil uden at skulle tænke for meget på økonomien."

    Mon det er seriøs skrevet, men det er i øvrigt den slags spørgsmål lollemændene: “Thsv og Michael" og ikke at forglemme grænseoverløberen “test" godt kan lide, og de gør de fordi der er tale om en sludder for sladder uden noget konkret.

    Jeg giver blot mit besyv med fordi LolleMichael har henvist til mig på en useriøs facon ovenfor, og det bemærkes, at jeg ikke har læst tråden, kun lige skimtet den meget svagt.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 47 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.