køb af bolig. Hvad kan vi regne med?

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94079
    AnonymForfatter

    er der nogle herinde der kan hjælpe mig med opklaring af nogle småting?
    vi overvejer at købe et hus i den nærmeste fremtid.
    Vi er 2 voksne og 2 børn. Vi har pt en samlet indkomst på omkring 600000,- som dog stiger betragteligt om 2 år når jeg er færdig med uddannelse.
    vi har et rådighedsbeløb på omkring 10.000 lige nu og ingen gæld i banken. – men heller ikke opsparing da vi har prioriteret at få betalt vores banklån hurtigt af.
    og nu til spørgsmålet;
    Hvad er der af udgifter ved at have et hus, her tænker jeg skatter osv. Og er et rådighedsbeløb på 10000 helt hen i vejret i forhold til at købe selv?
    Håber i kan hjælpe 🙂

    #203872
    MichaelForfatter

    10.000 kr. til 2 voksne og 2 børn bliver man ikke kreditgodkendt til. Som udgangspunkt kræver bankerne omkring 15-16.000 kr. i de fleste tilfælde.

    Udgifterne til et hus er:

    Lån, ejendomsskat (grundskyld), ejendomsværdiskat, husforsikring, renovation, grundejerforening, vedligeholdelse og så selvfølgelig varme, vand og el.

    De første 6 poster er inkluderet i salgsopstillingens brutto/nettoudgift.

    #203878
    thsvForfatter

    I må nok leve med den nuværende bolig indtil du er færdig med uddannelsen go kommet i job, så indkomsten er steget. Indtil da kan I jo evt. spare op, nu i er færdige med at afdrage bankgælden.
    Hvis I til den tid har bvist at I kan leve for 10.000 kr om måneden og endda spare op ved en beskeden indkomst vil banken typisk bedre kunne godkende et regnskab med beskedent rådighedsbeløb.

    #203886
    AnonymForfatter

    Vi har indtil i sidste mdr levet for 6000 i rådighedsbeløb de sidste 2 år.
    Men dejligt at høre at de forskellige poster faktisk er regnet med i salgsopstillingen 🙂
    Blev ringet op af en bank nu her. Manden sagde til mig at de gerne ville gå på kompromis, når de kan se op indkomsten vil stige inden for to år. Og de kan se vi har levet for meget mindre end vi har nu.
    Men en ting er hvad de siger. En anden er hvad der er realitet . 🙂

    #203892
    thsvForfatter

    Lyder ligeså lemfældigt, som der blev godkendt i de glade år før finanskrisen i 2008.
    Der er mange eksempler på folk/familier der har købt alt for dyrt i 2005-8 og finansieret med afdragsfri lån og som vil få hammeren når der skal afdrages i 2015-18.
    Der er ikke udsigt til at huspriserne vil stige voldsomt, medmindre der er tale om kerneområder i de store byer, hvor manglen på ledige byggegrunde presser priserne op.

    #203900
    MichaelForfatter

    Enig med thsv. Hvor sikkert er det i øvrigt at jeres indkomst stiger væsentligt om 2 år? Har du et job på hånden? Det er trods alt lang tid og der kan ske alverden i den periode.

    6000 kr/md slipper I slet ikke med i et hus for der skal altid indkøbes alt muligt skidt og kanel hér og dér hele tiden. Så skal der nogle haveredskaber ind, en vandhane skal skiftes, plæneklipperen står af, møbler skal indkøbes osv osv osv.

    Køb et hus når I har sparet nogle penge op og jeres rådighedsbeløb er højere. Det er ikke nok at bo – man skal også kunne leve.

    #203902
    AnonymForfatter

    Jeg er på kontrakt og er sikret job. Jeg skriver jo netop at vi HAR levet for 6000 pr md. Men har nu 10000. Og det stiger så ca 8000 om to år.
    Men det er ikke fordi jeg vil have jeres umiddelbare private mening. Men nærmere en mere professionel og vidensbaseret oplysning. 🙂

    #203904
    fk2001Forfatter

    Med en årsindkomst på 600.000 burde jeres rådighedsbeløb være noget større hvis I ikke har anden gæld. Er der ikke nogle udgifter der kan files på så budgettet bliver mere attraktiv?

    Men ellers er jeg enig i at det er bedre at vente. Uden opsparing skal I låne det hele. Det er bankerne ikke glade for, og det bliver dyrt. Hvis I kan vente til I har 10% til udbetalingen står I noget bedre.

    #203906
    MichaelForfatter

    Hvis du ikke vil have vores private mening hvorfor f…. opretter du dig så herinde og stiller et spørgsmål??

    Så gå ned i din bank i stedet. Det her er et debatforum for private – ikke en bank

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.