Gode råd til realkredit lån på 3/4 million

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • hungForfatter
    Indlæg
  • #94057
    hungForfatter

    Davs,

    Hvilket lån er det bedst, at tage hos realkredit selskabet?
    F1, F1-afdragsfri, flexkort, fastrente o.s.v.
    Købssum: 1.3 million
    Indskud: 500.000 kr.
    Indtægter: 700.000 kr. før AM
    Nogle ide ‘er

    Godt nytår

    nguyen

    #203584
    HalliHalloForfatter

    Jeg står i nogenlunde samme situation og skal også købe en ejendom til ca. samme pris, men har kun et indskud på det halve, og min indtægter er svingende.

    Hvor kan jeg få det billigste, største og sikreste lån og med den allerbedste service?

    Tak for hjælpen på forhånd!

    #203586
    HalliHalloForfatter

    Jeg står i nogenlunde samme situation og skal også købe en ejendom til ca. samme pris, men har kun et indskud på det halve, og min indtægter er svingende.

    Hvor kan jeg få det billigste, største og sikreste lån og med den allerbedste service?

    Tak for hjælpen på forhånd!

    #203604
    fk2001Forfatter

    Det kommer an på hvad du er interesseret i. Vil du afvikle gælden hurtigt er der mulighed for dette. Det er ikke meget over en årsindkomst du skal låne.

    #203608
    hungForfatter

    Hvad med F1-lån med afdrag og løbetid på 30 år.
    Så er der mulighed for at spare op til at købe en lille lejlighed til vores datter når hun fylder 19 år om 3 år. Eller er det en dårlig løsning??
    Eller er det bedre med et F3-lån uden afdrag, også anvender de opspare afdrag på en højrente konto??

    #203614
    OBSForfatter

    En anden mulighed kunne være en boligprioritetskredit i banken, hvis I har et stort/større overskud i den daglige økonomi? På den måde får I en god rente af det månedlige overskud. F.eks. tilbyder BRF en prioritetskredit til ca. 1,4%, når belåningsprocenten er Boligkredit)

    F3 uden afdrag og opsparing på en højrentekonto vil jeg umiddelbart mene er en dårlig løsning, da rente + bidrag på kreditforeningslånet formentlig vil overstige indlånsrenten på en højrentekonto uden binding.

    Men jeg vil mene at den rette løsning også afhænger af hvordan jeres økonomi i øvrigt ser ud (størrelsen af de månedlige udgifter).

    #203616
    OBSForfatter

    Kom lige i tanke om at Jyske Bank også kunne være en mulighed for en prioritetskredit med lav rente.

    #203620
    hungForfatter

    Vores månedlige udgifter inkl. benzin er på ca. 9500.
    Så vi har et rådighedsbeløb på ca. 25.000
    mit mål er at om 3-5 år skal være muligt at købe en lille lejlighed med 40% udbetaling til vores datter, når hun vil flytte fra os.
    Hvilken løsning er bedst for os?
    Hvordan fungerer en prioritetskredit?

    #203626
    fk2001Forfatter

    En prioritetskredit fungere som en kassekredit men med sikkerhed i boligen. Man betaler kun rente af den negative saldo. Ideen er at ens opsparing går ind på kontoen og nedbringer gælden hurtigt. Man kan sige at man derved får samme rente af sin opsparing som man betaler på lånet. prioritetskredit er god hvis man har en del overskud hver md. således man ikke betaler en høj rente på sit boliglån og samtidig får en mindre rente på sin opsparing.

    Skal man bruge lidt penge til en ny bil eller udbetaling til en lejlighed kan man hæve dem på kontoen – inden for kreditrammen selvfølgelig.

    Set som investering ender hele ens opsparing i boligen. Personligt mener jeg ikke det er fornuftigt da man skal sprede sine investeringer. Dette er umiddelbart den eneste ulempe jeg kan se. Ellers er en prioritetskredit nok en god løsning for jer, pga. I har en del overskud hver måned, som skal parkeres indtil datteren flytter.

    Frank

    #203628
    hungForfatter

    Hej Frank,

    Jeg kan ikke se hvordan, hvordan jeg kan spare ved at have et prioritetskredit.
    Da jeg vil have et lån på ca. 750.000 de første mange år. til en rente på ca. 1,4% hos BRFkredit med variabel rente, ligesom et F1-lån hvor rente er på 1% i årlig omk.
    Hvor er besparelse?
    Eller er det mig som ikke forstår det.

    #203632
    testForfatter

    Hung, du regner ikke med at spare op?

    #203636
    fk2001Forfatter

    Forudsætningen for besparelsen er at du i princippet får samme rente på opsparingen som du betaler på lånet, hvor Jeg tog for givet at du ikke kan opnå samme rente på en højrentekonto som den du betaler på lånet. Det kan man måske godt her og nu hvis du binder pengene i 3-4 år, men ingen ved hvordan renten bevæger sig, og du vel heller ikke helt hvornår du skal bruge pengene?

    Som test skriver, regner jeg med du ville have en (solid) opsparing de næste tre år til brug for udbetalingen til lejligheden. Nu ved du jo ikke helt hvornår du skal bruge dem, derfor er prioritetskrediten nok at foretrække frem for at binde pengene på anden vis, hvilket ville være nødvendigt for at opnå samme rente som på lånet.

    Håber det giver mening.

    #203644
    thsvForfatter

    Hung, normalt får du 0,0% i rente på din løn-/budgetkonto.
    Med en boligkredit får du istedet de 1,4% eller hvad renten nu er på hele opsparingen, som vil være pæn, når I køber relativt billigt i forhold til indkomsten.
    Alene et indestående på 20.000 kr i gn.snit vil jo give 280 kr i årlig rente.
    Husk at den samlede rente inkl. adm.bidrag vil være ca. 1,2% ved et F1-lån med afdrag på 60% af købsprisen og hele 0,3252% højere ved afdragsfri belåning. Ligeledes sparer I den årlige kursskæring, der indregnes i lånerenten for F1-lånet (og hvert 3. år for F3).
    Opsparingen på kreditten kan så bruges som udbetaling for lejlighed nr. 2 når den tid kommer.

    PS: pas på med at planlægge for langt ud i fremtiden på den meget lave korte rente vi har for tiden, så sent som i dec. 2008 blev der refinansieret til 5,2% i årlig rente og mange fastlåste til rente på 6% eller lidt højere for 2009. Al langtidsplanlægning bør være ud fra fastforrentet belåning, pt. 3½% lånet.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.