Kan man ændre til afdragsfrihed ved nyt lån optaget i RD?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94043
    AnonymForfatter

    Hej,

    jeg har lige fået rentetilpasset mit F3 lån pr. 1.1.2014 og ser til min store skræk at der nu er afdrag på lånet, på trods at det fortsat ville være med afdragsfrihed. Tror I at jeg kan få det ændret? Jeg har allerede haft fat i RD og de vil undersøge sagen, men kunne ikke love mig noget svar muligvis før efter jul. Det er lang tid for mig, at gå i uvished, så jeg tænker om nogen af jer har været i lignende situation hos RD og ved om det kan lade sig gøre?

    Hele miseren udspiller sig pga. at jeg 1.1.2010 aftalte at mit F3 lån skulle være med afdragsfrihed med udløb 31.12.2013. I september 2013 modtager jeg så et brev fra RD om at jeg skal tage stilling til, hvad der skal ske med mit lån. I den forbindelse har jeg kontakt til deres rådgiver og fortæller her at jeg gerne vil fortsætte med at have afdragsfrihed i næste F3-periode. (I brevet jeg modtog står der, at hvis der ikke ønskes ændringer til lånet, skal jeg ikke sende noget ind til dem). Rådgiveren fortæller mig at jeg så ikke skal foretage mig yderligere da lånet så vil fortsætte med samme vilkår, blot rentetilpasset. Rådgiveren fortæller mig IKKE at det nye lån vil have afdrag, men giver mig en anslået pris på ca. 2500,- hvilket er ca. 1500,- mindre end jeg betaler nu (altså en ca. pris med afdragsfrihed).

    Den frontend rådgiver jeg snakkede med igår aftes lige efter at jeg havde læst brevet fortæller mig, at jeg nok ikke skal regne med at kunne få det ændret da lånet er lavet færdigt. Jeg har så snakket med en backoffice rådgiver her til morgen og han ville undersøge mulighederne…

    Mvh Cali1969

    #203438
    MichaelForfatter

    Der er vel sket én eller anden kommunikationsfejl i forløbet gætter jeg på. Undrede du dig ikke over at du ikke modtog nogen papirer vedr. en låneomlægning? For det er jo reelt dét der skal ske i dit tilfælde. Det brev du modtog i september er vedr. refinansieringen og hér plejer der at være en angivelse af hvor stor din ydelse bliver i 2014 og det vil så være med afdrag.

    Hvis du har noget dokumentation der tydeligt viser, at du har bedt om en låneomlægning til en ny periode med afdragsfrihed så har du en god sag. Ellers bliver det meget svært at gøre noget nu.

    #203440
    MichaelForfatter

    Og lige en tilføjelse: Hvis du har den fornødne dokumentation kan du godt kræve, at banken omlægger lånet igen i 2014 og så selv tager kurstabet. Det vil nok være den mest pragmatiske løsning.

    #203444
    AnonymForfatter

    Ja, det må være en kommunikationsfejl – Jeg går desværre ud fra at ordlyden i brevet der siger at lånet vil fortæstte uforandret blot med ny rentesats er det samme som, at det så stadig vil være med afdragsfrihed. Og når rådgiveren mundtligt giver mig et overslag på min nye månedlige udgift på “ca. 2.500" (den reelle pris kunne ikek siges, da renten ikke var lagt fast på det tidspunkt – Det er først sket nu) så må det jo også være med afdragsfrihed.

    Jeg har desværre ikke anden dokumentation end at lånets afdragsfrihed skal ophøre 31.12.2013 – Men det hænger bare ikke sammen med den rådgivning jeg får fra dem i telefonen, hvor jeg dels får en pris med afdragsfrihed, dels ikke får at vide, at den nye treårige periode vil være MED afdrag.

    Men når det så er sagt, kan man ændre lånet til et afdragsfrit lån midt i perioden, evt. mod et gebyr? Eller er det bare låst 100% fast nu??

    #203446
    MichaelForfatter

    Du kan godt omlægge lånet i 2014, men det bliver jo så på almindelige forretningsvilkår dvs. obligationerne skal genkøbes til markedskursen der vil være noget over 100. Du vil derfor få et kurstab og skal betale omlægningsomkostninger = din samlede gæld vil stige.

    Prøv at finde dit brev fra september frem. Jeg er temmelig sikker på, at det heri fremgår at du vil skulle afdrage i 2014 og ja: lånet fortsætter på samme vilkår for der er jo intet ændret i forhold til det aftalte i 2010. Det er ikke nye vilkår at afdragsfriheden udløber.

    #203448
    MichaelForfatter

    Personligt ville jeg nok æde de næste 3 år med afdrag og så evt. omlægge til afdragsfrihed igen fra 2017 hvis det ellers er nødvendigt. Kurstabet gør det næppe attraktivt at omlægge med det samme.

    #203456
    AnonymForfatter

    Du skal have tak for dine svar, som desværre ikke har givet mig ro i maven. Jeg må vente og høre, hvad de siger inde hos RD.

    #203468
    HalliHalloForfatter

    Jeg tror godt du kan sove roligt, da jeg er overbevist om at RD korrigerer, så du får det for dig rigtige lån. Skulle du selv har overset noget, så gør de det med stor sikkerhed pr. kulance.

    Jeg glæder mig til at læse den endelige afgørelse, så husk nu og give lyd fra dig. Der er desværre mange der glemmer at følge op på deres indlæg herinde.

    #203476
    testForfatter

    Er der ikke en valgfri 10 års afdragsfrihed på et 30 årigt f3 lån ved rd? Er der brugt 3 år af de 10 eller hvordan?

    #203480
    AnonymForfatter

    Når jeg er inde og kigge på lånet inde på RD’s hjemmeside, så står der faktisk at jeg har 14 års afdragsfrihed tilbage på lånet. Det er et 24 års lån, lavet som F3, der er blevet rentetilpasset for 3. gang.

    Jeg skal nok vende retur, når jeg hører noget fra dem.

    #203486
    thsvForfatter

    Cali, har du anden gæld?

    Hvor stort er dit F3-lån og hvad er vurderingen af huset/lejligheden?

    Min beregning i en anden tråd viste jo at besparelsen på RK-lånet ved at vælge afdrag på dette let kan stå mål med et afdrag på banklånet til 6,25-6,5% i rente. Hos RD bliver tillægget på 0,3252% årligt fra d. 1/1-2014.
    Ved et lån på 2 millioner spares der immervæk 6.504 kr i adm.bidrag hvert år ved at afdrage på det, fremfor uden afdragsfrihed. der spares også rente og adm.bidrag samlet ca. 1,55%, så saldoen skal være 130.000 kr i gennemsnit de kommende 3 år for at matche det sparede adm.bidrag. Så meget rente tjener man ikke ved at afdrage på boliglånet.
    Om 3 år kan du så muligvis få en ny vurdering af boligens værdi og omlægge banklånet til Realkredit eller prioritetslån under 80%.

    #203488
    AnonymForfatter

    Hej,

    ud over realkreditlånet som er på 1.550.000 så har jeg et billån på ca. 100.000. Huset er vurderet til en pris på 1.500-1.700 (indhentet hos 3 forskellige ejendomsmæglere ifm skilsmisse og overtagelse af lån). Min udfordring er, at jeg vil sidde surt i det i de næste tre år, hvis jeg skal betale afdraget og har lagt planer og budgetteret med en pris på ca. 2.500,- som jeg fik oplyst af rådgiveren i september. Om tre år ser min situation en del lysere ud, hvorfor jeg selv havde planlagt først at begynde at afdrage til den tid.

    #203490
    thsvForfatter

    Du må forlægge banken din problematik, og den billigste løsning er nok en kredit med en rente svarende til et boliglån, f.eks. 6,25%, som du betaler afdragene fra hvert kvartal. Lånet uden afdrag ville have en netto ydelse på ca. 5.000 kr pr. kvartal, svarende til de brutto 2.500 kr pr. måned.
    På de 3 år vil du afdrage 180.000 kr på F3-lånet og kun oparbejde en gæld på 177.000 kr, da det sparede adm.bidrag er noget større end renteudgiften på kreditten.
    Om 3 år vælger du så igen afdragsfrihed på F3-lånet og banker kreditten af, så har du ikke spildt noget.
    Nettoydelsen på F3-lånet med afdrag vil være 6.300 kr om måneden og faktisk falde en smule, da reduktionen i adm.bidraget er noget højere end stigningen i afdraget. Dette skyldes det faktum, at et lån med 0,7% i rente er meget tæt på at være et serielån med lige store afdrag hvert kvartal.

    Og 6% i rente bør være opnåeligt i f.eks. Danske Bank, hvis man kan overbevise dem om, at de har fejlen i forbindelse med den manglende afdragsfrihed.
    I afdragsperioden efter de 3 år bliver lånet godt nok lidt dyrere for dig, da besparelsen ved at have afdraget 180.000 på RK-lånet ikke står mål med renterne på kreditten. Men kan du få det som en prioretslån, hvor der kun betales renter af indestående, så budgetkontoens indestående hele tiden modregnes vil denne fordel kunne ophæve ulempen.

    #203492
    AnonymForfatter

    Hej thsv,

    mange tak for dit udførlige svar – Det er helt sikkert en god indfaldsvinkel som jeg vil tage med i mine overvejelser. Jeg afventer stadig et foreløbigt svar fra RD, men har fået lovning på, at de vil vende tilbage med noget idag omend ikke sikkert, at det vil være et endeligt svar.

    #203494
    AnonymForfatter

    Jeg har fået et foreløbigt svar, der ikke er endeligt og han siger at ud fra det jeg har fortalt om forløbet og det han har undersøgt internt (mon han har aflyttet telefonsamtalen fra september?), kunne det umiddelbart se ud som om, at RD har lavet en fejl og lige nu mangler han svar på, om lånet kan ændret til afdragsfrihed i 3 år. Jeg vil forhåbentligt få et endeligt svar mellem jul og nytår.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.