Kort tidshorisont, skifte fra F1?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94041
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg har i dag et 1-årigt flekslån hos RD. Det er afdragsfrit, da jeg har et boliglån med en dyrere rente, som jeg gerne vil af med først. Jeg har et fornuftigt råderum i min økonomi og kan derfor godt tåle også væsentlige rentestigninger uden at det er et problem.

    Jeg er jo lidt irriteret over at se bidragssatsen stiger eksplosivt – især når omkostninger ved at skifte til en andet realkreditinstitution er så høje. Min udfordring er nemlig, at jeg har en relativ kort tidshorisont på en 6-8 år. Der vil vi nemlig gerne skifte til et større hus, da ungerne nærmer sig teenagealderen.

    Når jeg kigger på andre alternative realkreditlån, så er de enten dyrere (naturligt nok, da der er længere rentebindinger) eller også er der større låneomlægningsomkostninger. Disse omkostninger vil jeg nok ikke kunne indhente med den korte horisont. Jeg vil f.eks. med min korte tidshorisont sandsynligvis ikke kunne få glæde af konverteringsfordele med fastforrentede lån.

    Har du nogle input til min situation, som jeg burde undersøge? Skal jeg bare lægge mig fladt ned og tag i mod alle stigningerne i min bidragssats?

    #203384
    thsvForfatter

    Som skrevet i andre tråde er tillægget pga. afdragsfrihed nu så højt, at det bedre kan betale sig at afdrage på RK-lånet, da adm.bidraget nedsættes for hele dette lån. F.eks. er 0,3% tillæg på 2 mill. jo hele 6.000 kr, eller renten på 100.000 kr ved 6%, og de færreste boliglån har en rente på de 7,3% som F1-rente + adm.bidrag og det der skal spares i rente.
    Hvis dit boliglån lige kan afdrages på de 6-8 år vil du derfor have lavere samlet restgæld ved at vælge afdrag på RK-lånet, så adm.bidraget begrænses.

    Om du kan have glæde at et fastforrentet lån er svært at afgøre, renten kan hurtigt ændre sig, se blot perioden 2005 og frem.

    #203602
    fk2001Forfatter

    Ja desværre tror jeg det er billigst at æde bidragsstigningerne for F1 sålænge du har det dyre boliglån. Hvis du ikke tror renten falder, kan du gamble og skifte til F3 eller F5. Det koster ikke meget ekstra i rente (og pt. ingen omkostninger ved RD)og du kender så renten lidt længere – måske indtil du kan afvikle boliglånet?

    #203646
    thsvForfatter

    Nej Frank!

    Det er faktisk billigere at afdrage på F1-lånet og spare de 0,3252% i adm.bidrag på hele dette lån end at afdrage mere på boliglånet til 6-7% i rente, når tidshorisonten er kort og lånene indfris om 6-8 år, så er det jo ligemeget om der er afdraget 100.000 kr på RK-lånet eller på banklånet.

    Trådstarter bør derfor faktisk vælge at afdrage på sit F1-lån fremover, hvis gebyret for dette ikke er for stort.

    PS: de 0,3252% gælder hos RD, det er 0,25% ved 80% belåning hos Nordea og kun 0,15% hos BRF. Ved Totalkredit kan man ikke mere låne op til 80% afdragsfrit.

    #203648
    AnonymForfatter

    Hej Thsv,

    Jeg har ikke lige fået sagt tak, men dit indlæg giver fuldstændig mening for mig og jeg skifter sandsynligvis ved næste flex.

    Tak for hjælpen

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.