Boliglån afdragsfrit

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94039
    AnonymForfatter

    Hej mybankers,

    Jeg er landet i en lidt dum situation. Jeg har et hus hvor vi har et F1 realkreditlån med en hovedstol på 2.560.000, restgæld 2.400.000, og et banklån på 450.000 til 6.7% vi ikke afdrager på.
    Vi har grundet familieforøgelse ikke umiddelbart plads til at begynde at afdrage yderligere. Men jeg tænker at jeg måske ville være bedre stillet ved at tage et afdragsfrit realkreditlån og komme af med banklånet, dig vil det jo være omlægningsudgifter der også skal tages højde for.
    Det skal siges at huset er vurderet til 3.3-3.4 så en løsning kun også være at bibeholde mine lån som de er og så udnytte friværdien til at indfri mit banklån. Håber i kan hjælpe mig:)
    Glædelig jul.

    #203304
    MichaelForfatter

    Hvis I med en F1-rente på under 0,5% ikke kan afdrage på både RK-lån og boliglån så er I havnet i en meget alvorlig situation som lidt låneomlægning ikke kan rette op på. Måske afbøde lidt, men det løser ikke jeres grundlæggende problem.

    Se om I kan få afdragsfrihed på jeres nuværende RK-lån og brug så hele besparelsen på at afdrage boliglånet. I en anden tråd oplyste en debattør, at han for kun 750 kr. fik ændre sit flekslån til at indeholde afdragsfrihed så måske det også er en mulighed for jer.

    Ellers bør I overveje at sælge huset og flytte til noget som I har råd til.

    #203322
    thsvForfatter

    Situationen i den 2. tråd var jo faktisk, at det ikke kunne betale sig at vælge afdragsfrit flekslån grundet gebyret og forhøjelsen af adm.bidraget på hele F1-gælden.

    Få afdraget på gælden, og overvej en omlægning når hele gælden kan rummes under 80% af vurderingen.
    Selv ved de 3,4 mio. vil der jo skulle være op mod 150.000 kr i bankgæld efter en omlægning, når man husker omk. til omlægning.

    Men I er i en kritisk situation, hvis I med F1-lån ikke har råd til at afdrage på hele gælden, I burde jo have råd til fastforrentet lån med afdrag og banklån med afdrag, hvis jeres budget ved købet var overholdt.

    #203324
    AnonymForfatter

    Hej, jeg har måske formuleret mig lidt dårligt.
    Grunden til at vi ikke afdrager kommer sig af at vi løbende istandsætter vores hus, det er kommet et nyt luft/vand anlæg til små 100.000 en swimmingpool der sku væk, etc. Alle ting der gør at vores månedlige udgifter falder, og vi hat kunnet betale alt dette uden at optage yderligere gæld men ved hjælp af de penge vi har sparet på afdrag og anden opsparing.

    #203326
    MichaelForfatter

    Men det er jo bare ikke nogen særlig hensigtsmæssig prioritering når nu økonomien begynder at stramme til. Gælden (særligt det dyre boliglån) skal jo afvikles før I får en månedlig besparelse og så burde jeres renoveringsprojekter vente.

    #203328
    MichaelForfatter

    For lige at præcisere: Et nyt varmeanlæg kan såmænd være en udmærket disposition hvis varmeregningen falder og tilbagebetalingstiden er fornuftig. Derimod er fjernelse af swimmingpool, nyt køkken og bad osv. ikke noget der giver en økonomisk gevinst her og nu.

    #203330
    AnonymForfatter

    Okay, facit er altså at jeg bare skal begynde at afvikle på mit banklån, som er et 20’årigt prioritetslån. Eller kunne der være en idé i at afvikle yderligere på banklån og sætte realkreditlånet i bero?

    #203332
    AnonymForfatter

    Varmeanlægget kunne for det første ikke vente da det andet gik kaput., og med håndværkerfradrag og diverse tilskud plus besparelsen på de ca. 15.00 om året tror jeg at den del af mine investering var ok. Swimmingpoolen kostede en bondegård i vand og strøm plus alle de kemikalier der skulle bruges for at holde den. Så kunne man sige at den kunne lukkes ned, men da den var placeret midt i haven, og jeg snart har en datter der kan gå var det ikke en option.

    #203334
    AnonymForfatter

    Samtidigt kan der vel også være en fidus i at man optimere ens bolig således at vurderingen bliver højere og man derfor kan få skubbet mere banklån over i realkreditten, så man til sidst kunne side med et fastforrentet med afdrag og intet andet, som er vores klare ambition?

    #203336
    MichaelForfatter

    Altså, om der er vand eller ej i poolen har da vel ingen betydning hvad et lille barn angår?? Poolen skal jo lukkes af med noget hegn under alle omstændigheder. Men ok, nu er poolen så væk og så er det sådan det er.

    Hvad dine lån angår må du jo lave nogle beregninger på din kreditforenings hjemmeside for at se konsekvenserne af afdragsfrihed og afgøre om det kan svare sig. Som thsv ganske rigtigt er inde på så stiger bidragssatsen når der er afdragsfrihed.

    Men jeres økonomi er skrøbelig så I skal virkelig overveje det her. Kan I fx. klare en rentestigning på 3-4% point på jeres flekslån?

    #203338
    MichaelForfatter

    Hvad renovering og ejendommens værdi angår så er sagen ganske klar: Langt de fleste forbedringer giver ikke en tilsvarende merværdi og slet ikke hvis der bruges håndværkere til det hele. Et nyt badeværelse til fx. 150-200.000 kr. gør ikke huset så meget mere værd – det kan måske gør det lettere at sælge i nogle tilfælde dog.

    Energirenoveringer derimod kan godt opveje omkostningen i mange tilfælde.

    Men det er jo ikke dér I er. Jeres samlede gæld er for stor og så skal den altså nedbringes.

    #203340
    AnonymForfatter

    Poolen er væk ja 🙂

    Det kan vi godt i kraft af at vi har givet os selv et fornuftigt rådighedsbeløb og i yderste konsekvens kunne gå et par numre ned i bilstørrelse samt levestandard.
    Dog undrer det mig lidt at i er SÅ nervøse for vores økonomi, vi afdrager pt. ca. 90.000 på boligen og det ligger derfor ikke mange år ude i fremtiden før omlæggelsen med 80% er en mulighed(ved godt tingene kan ændre sig) og vil til den tid måske sidde med en restgæld på 2.600.000 og et hus der er vurderet til. 3.400.000( ved igen godt at dette kan gå op og ned) det er da ikke helt rødt, eller er jeg naiv?

    #203342
    AnonymForfatter

    Min afviklingsplan for boliglånet er 1000 kr. om mdr. yderligere hvis jeg begynder at afdrage på det, så det er som jeg høre det 12000 kr. om året der gør dig nervøs, eller er det setup med f1 og stor gearing?

    #203344
    MichaelForfatter

    Jeg kender jo ikke jeres økonomi i detaljer, men svarer kun ud fra hvad du selv oplyser. Hvis du mener, at du fint kan klare at betale måske 3000 kr mere om måneden på jeres flekslån fordi renten er steget til 3-4-5% så er det da fint. Det er bare ikke den opfattelse jeg får at dit startindlæg.

    De 1000 kr. du vil lægge på boliglånet vil jo altså ikke få det afdraget på 20 år som du skriver tidligere.

    På positivsiden tæller naturligvis at jeres gæld ikke overstiger husets værdi.

    #203346
    AnonymForfatter

    Sådan som renteniveauet er nu er jeg klar til en omlægning inden at vi ser en flex rente på 3-4-5 % da dette må ligge minimum 3-4 år ude i fremtiden, og igen dette er udtryk for egne vurderinger. Men 3000 kr. mere om måneden ville uden tvivl kunne mærkes.
    Det selvklart mere end 1000, der var jeg lige lidt for hurtig på aftrækkeren.

    Du skal have mange tak for din input, og du har uden tvivl fået præget mig i en mere konservativ retning, og der er jo som du selv siger ik andet for end at sætte sig ned og hive regnemaskinen frem. Det eneste der er helt sikkert er at jeg ved næste refinansiering skal væk fra Nordea og deres lån på 6.7% i rente 🙂

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 24 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.