Forældrelån og andelsboligkredit

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • JAPForfatter
    Indlæg
  • #94032
    JAPForfatter

    Jeg er ved at købe en andelsbolig til 800.000, som jeg sagtens kan finansiere selv (har 200.000 i opsparing). Mine forældre har dog et hus uden gæld og kan således låne penge meget billigere end jeg kan. Et klassisk forældrelån til en andelsboliglån er en mulighed, men selv med et anfordringslån påtager de sig en risiko, da jeg kun kan give dem sikkerhed i andelsboligen. Her tænker jeg så, at en andelsboligkredit ville hæve deres sikkerhed betydeligt. Jeg opretter andelsboligkreditten, og de låner mig 600.000kr, hvilket gør at jeg ikke betaler renter til banken. Derimod har jeg en trækningsret på hele min gæld til mine forældre, og vil således kunne betale anfordringslånet tilbage med dags varsel uden at skulle igennem et salg af lejligheden. Et eventuelt fald i prisen på lejligheden vil heller ikke påvirke min betalingsevne. Det er selvfølgelig ekstra omkostninger til oprettelse af lån, men deres sikkerhed må alt andet lige være meget højere?

    Lyder dette som en fornuftig konstruktion eller er der faktorer, som jeg har overset? Er der nogen måde hvorpå jeg kan øge deres sikkerhed endnu mere? Jeg tænker på en eller anden måde at binde pengene, så mine forældre har 100% garanti for at jeg kan betale dem uanset, hvad der måtte ske af tænkelige katastrofescenarier.

    #203204
    thsvForfatter

    Husk omkostninger til oprettelse af begge lån med tinglyst sikkerhed. Ligeledes skal der afsættes penge til det dokument, der sikrer dine forældres gæld, hvis I på et tidspunkt bliver uvenner, du har jo ubegrænset adgang til at hæve de 600.000 kr nårsomhelst og bruge dem på fest, sprut, piger og spil (eller i gamle dage: “cigaretter, whisky og nøgne piger").
    Overvej om det virkelig er det værd, i forhold til at betale 4,2-5,0% i rente til banken og ikke indblande dine forældre.

    #203396
    AnonymForfatter

    Jeg synes personligt det lyder fornuftigt og som en god konstruktion, du kan dog som thsv nævner sikker dine forældre med tinglysning af et gældsbrev. Det har betydning i forbindelser med din evt. død, og arve afgift, om de skal arve dig eller om det blot er tilbage betaling af lån.

    (ikke at vi satser på at du dør, men alligevel)

    #203424
    JAPForfatter

    Tak for svarene. Efter at have tænkt mere over det, så tror jeg, at jeg følger rådet fra thsv om ikke at indblande mine forældre. Grunden til at jeg opfandt konstruktionen bunder mest af alt i et ønske om ikke at blande min økonomi sammen med mine forældres. I sidste ende bliver det lidt som at prøve at blæse og have mel i munden.

    #203430
    AnonymForfatter

    I stedet for at bruge al dit krudt på spørgsmålet om finansiering af købet af andelsboligen, herunder om du skal låne af dine forældre eller ikke, bør du bruge dine kræfter på at undersøge andelsboligforeningen, dennes økonomi og om prisen du skal give for andelen er realistisk og om den ligge indenfor maksimalprisen jfr. lov om andelsboliger og andre boligfællesskaber.

    Køb af andelsbolig er noget helt andet end et parcelhus eller en ejerlejlighed og dagspressen vrimler med historier om andelsboligforeninger – og dermed også andelshavere – der er kommet i klemme.

    Indenfor de sidste dage har der endda været artikler i pressen om, at selv mange ejendomsmæglere ikke er fuldt ud klædt på til at sælge eller rådgive om andelsboliger og bl.a. ikke kan vurdere andelsboligforeningernes regnskaber og dermed heller ikke prisen for den enkelte andelsbolig

    Så brug 90% af krudtet på denne problemstilling og 10% på finansieringen, som trods alt er af mindre betydning, set i forhold til om købsprisen er den rigtige.

    #203432
    JAPForfatter

    Den del har jeg helt styr på N Metais. Jeg har selv siddet i bestyrelsen af to andelsboligforeninger, så jeg er godt inde i, hvordan økonomien er skruet sammen i sådan en. Det er egentlig også derfor, at jeg primært kigger efter andelsboliger. Samtidigt med at der er nogle foreninger, der er rene gældsfælder, så er der også nogle rigtigt gode køb derude.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.