Aflysning af et manuelt ejerpantebrev

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93983
    AnonymForfatter

    Hej.
    Har netop solgt min andelslejlighed, hvori der er et ejerpantebrev. Køber er ikke interesseret i at overtaget det, så står nu og skal afmelde det. Udfordringen lader til at være at det ikke er blevet digitaliseret, har det således i hardkopi.
    Mit spørgsmål er hvordan får jeg afmeldt det??
    Banken siger de ikke kan
    På tinglysning.dk, kan jeg ikke finde noget svar.
    Ejendomsadm., kan heller ikke hjælpe.

    Hvad gør jeg??

    #202560
    AnonymForfatter

    Hej. Jeg har behov for noget rådgivning. Jeg har et kreditforeningslån med restærdi kr. 1.218.140 samt et bolig lån på kr. 878.000. Mit hus offentlige vurdering er på kr. 1.700.000.
    Først nævnte er med en maksimal rente på 5%. Der betales både renter og afdrag på dette. På sidstnævnte betaler jeg ca. 55.000 i rente, men ingen afdrag. Jeg finder det dybt utilfredsstillende, men føler ikke at jeg kan få en ordentlig vejledning i min nuværende bank.
    Jeg er interesseret i at modtage noget rådgivning for at komme ud af den spiral.
    Kun skriftlige henvendelser kan modtages.
    På forhånd tak.
    Steen B.

    #202562
    AnonymForfatter

    Hej Lene,

    Hvis det fysiske pantebrev ikke kan fremskafes, skal der ske mortifikation. Dette er en lang og besværlig proces som tager mindst 1 år, se nedenstående.

    MORTIFIKATION AF PANTEBREVE

    Mortifikation Mortifikationssag om et pantebrev skal begynde ved byretten i den retskreds, hvor den pantsatte ejendom ligger. Mortifikationssager om andre dokumenter skal normalt begynde i den retskreds, hvor dokumentet er underskrevet. Hvis du vil have et dokument mortificeret, skal du skriftligt anmode retten om det. I anmodningen skal du oplyse om de personer, som du forventer at ville protestere mod, at dokumentet bliver mortificeret, og at de i Statstidende indkaldes til et retsmøde. Du skal vedlægge en kopi af dokumentet, f.eks. fra tingbogen. Hvis du ikke kan få en kopi, skal du beskrive dokumentet så godt, at det ikke kan forveksles med andre dokumenter. Du skal oplyse, hvorfor du er berettiget til dokumentet, og hvordan og hvornår dokumentet er blevet væk.

    Når retten har modtaget anmodningen, bestemmer retten, om der kan ske indkaldelse i Statstidende. Retten kan anmode dig om flere oplysninger.

    Hvordan behandler retten en mortifikationssag?
    Hvis retten beslutter, at der kan ske indkaldelse, bliver indkaldelsen indrykket i Statstidende. Hvis det er et pantebrev, som ønskes mortificeret, noterer retten i tingbogen, at der verserer en mortifikationssag. Normalt vil der gå mindst et år fra indkaldelsen i Statstidende, til dokumentet kan blive mortificeret. Denne tid kan i visse tilfælde blive afkortet mod sikkerhedsstillelse.

    Hvornår kan retten afsige en mortifikationsdom?
    Når der er gået et år fra indkaldelsen i Statstidende, bliver der afholdt et retsmøde, hvor retten kontrollerer, at indkaldelsen er sket korrekt, og at ingen har protesteret mod at dokumentet bliver mortificeret. Hvis der ikke er problemer, afsiger retten mortifikationsdom. Mortifikationsdommen får først virkning, når ankefristen er udløbet. Ankefristen er 4 uger fra den dag, hvor mortifikationsdommen er afsagt.

    Hvorfor er det vigtigt, at forsvundne pantebreve bliver mortificeret?
    Hvis du har et pantebrev, har du kun krav på, at skyldneren betaler, hvis du kan vise ham pantebrevet.

    Hvis det originale pantebrev er blevet væk, har du kun krav på, at skyldneren betaler, hvis du kan vise ham et erstatningspantebrev og en dom, der bestemmer, at pantebrevet er mortificeret. Hvis det mortificerede pantebrev senere bliver fundet, kan den, der har fundet pantebrevet, ikke kræve betaling af skyldneren. Skyldneren må heller ikke betale til den, der har fundet pantebrevet, hvis han ved, at pantebrevet er blevet mortificeret.

    #202564
    testForfatter

    Tror der lidt misforståelser her om det pantebrev. Du har originalen ikke? Det vi sige du har ikke overdraget pantet til nogen og det er ikke belånt. Så køberen af din andelsboliger skal naturligvis bare ha det og så kan han hun vælge at bruge det som sikkerhed for et lån en dag eller lade være.

    Hvis du vil afmelde det skal det vist digitalises først .

    http://www.tinglysningsretten.dk/tinglysning/faq/pant/Pages/default.aspx?FAQCategory=Aflysning/sletning%20af%20pant#ctl00$SPWebPartManager1$g_85643fe5_b22f_4fe2_8fb0_3e8ea186b754FAQListItemLink48

    #202620
    AnonymForfatter

    Hej
    Ja jeg har ejerpantebrevet i hardkopi, altså ikke digitaliseret.Køber ønsker ikke at overtage, desværre. Jeg tjekker link ud hos Tinglysningen.
    Tak for svar.

    #202622
    testForfatter

    Hej igen
    Gad vide hvad køberes afvisning er baseret på. Det er jo bare noget man kan placere i skuffen. Det spiser ingen brød og så kan man vælge at bruge det endag som sikkerhed for et lån hvis man vil.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.