Hvilket realkreditlån? (førstegangskøber)

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93970
    AnonymForfatter

    Kære alle

    Min kæreste og jeg er interesserede i at købe vores egen villa. Vi har kig på nogle forskellige til en pris på omkring 2 mio. kr.

    Jeg har en indtægt efter skat på knap 20.000 kr. og min kæreste har SU samt et deltidsjob som giver hende en indkomst på ca. 10.000 kr efter skat. Hun har dog mulighed for at arbejde fuldtid og få en indkomst efter skat på omkring 14.000 kr. pr. måned.

    Vi bor til leje til 5200 kr. om måneden og kan til sammen sparer ca. 15.000 kr/md. Har ingen lån.

    Dertil har jeg også mulighed for at låne penge fra familiemedlemmer fra udlandet, som jeg stærkt forventer at vi vil gøre – Vi har i denne sammenhæng mulighed for at låne ca. ½ mio.

    Umiddelbart skal vi derfor have lånt ca. 1,5 mio kr. i realkreditten.

    Mit spørgsmål lyder – Hvilken realkreditinstitut kan jeg få det bedste tilbud med det behov jeg har samt den økonomiske situation jeg er i.

    På forhånd tak for Jeres svar.

    #202408
    loggyForfatter

    Det er et godt spørgsmål som ikke let lader sig besvare.
    Ønsker i lån med fast rente eller variabel(flex)?
    Ønsker i afdragsfrihed i en periode (op til 10 år)?
    Ønsker i at betale lånet tilbage på 10-20 eller 30 år?

    De fleste realkreditinstitutter har nogenlunde samme rentesats på sammenlignelige lån, men vær opmærksom på bidragssatsen (det de snupper for at “administrere" lånet). Her kan der være en betydelig forskel. Afdragsfrihed og høj belåningsgrad giver høj bidragssats.
    Mit bedste råd skal være at indhente tilbud fra MINDST to realkreditinstitutter.
    Realkredit Danmark (gift med Danske Bank) og Nykredit/Totalkredit er nok de største.
    Nordeakredit er gift med ja…… Nordea
    BRF kredit er nok det mindste og måske også det billigste.

    #202418
    HalliHalloForfatter

    Indhent altid tilbud fra mindst 3 institutter, men man kan vel se tabeller på internettet om deres bidragssatser inden for belåningsgraden, i dette tilfælde på 75%.

    Mybanker har vist også sådan en oversigt, men ved ikke lige hvor den findes her på sitet, måske under sammenlign priser eller hvad ved jeg? Ellers prøv at skriv til dem for at høre om sådan en findes!

    #202452
    AnonymForfatter

    Mange tak for Jeres svar!

    Vi er rimelige risikoavers og tænker at få et lån med faste renter (3,5%). Jeg har ik brug for afdragsfrihed, da min økonomi er rimelig sund, selvom jeg lige er nyuddannet med mit første job 🙂

    Jeg tænker at få en løbetid på mellem 20-30 år, jo hurtigere afdraget, jo bedre, da jeg ikke kan lide at være i gæld.

    Med de overvejelser – hvilke realkreditinstitutter ville så være billigst?

    #202454
    loggyForfatter
    #202456
    AnonymForfatter

    Så det er den samlede obligationsgæld man skal kigge på – i linket?

    Dvs. at BRF er billigst i dette tilfælde – er det korrekt forstået?

    #202464
    loggyForfatter

    Som tidligere nævnt, indhent nogle tilbud! Af disse skal der fremgå årlig omkostning i procent (ÅOP) den fortæller den samlede pris på et lån. Husk at lånesagsgebyrer er til forhandling og at den laveste belåningsgrad giver laveste bidragssats.

    #202472
    thsvForfatter

    “Jeg tænker at få en løbetid på mellem 20-30 år, jo hurtigere afdraget, jo bedre, da jeg ikke kan lide at være i gæld."

    Gæld under 60% af ejendommens vurdering er ikke særlig farlig, mens bankgæld til høj rente skal undgås med en ildtang.
    Drop lån med kortere løbetid end 30 år, så længe kærestens indkomst er lav, ja mit valg ville være afdragsfri belåning op til 60% og afdrage resten de første 10 år, altså Totalkredits 2-lagsbelåning.
    Omk. ved forskellige RK-institutter er nogenlunde ens, så vælg det din bank samarbejder med.
    Tag et møde med banken og få klarlagt om de vil hjælpe med at fiansiere jeres huskøb, og husk der omk. til skøde, belåning, advokat og flytteomk. ligesom I skal have penge til møbler, haveredskaber og housewarming. Regn derfor med 1,6 mill. i total gæld ved køb til 2,0 millioner.

    #202480
    MichaelForfatter

    Låne ½ mio af familie?? Det kan virkelig ikke anbefales fordi alt kompliceres såfremt du måtte gå fra kæresten og/eller I taber en hulens masse på huset ved et salg grundet sygdom, arbejdsløshed eller lignende. Familieforhold og økonomi skal for alt i verden skilles af med vandtætte skodder. Uanset hvor gode intentioner man har i starten så kan der ske alt muligt grimt som kan ødelægge et familieforhold for livet.

    Penge for sig og familie for sig. Altid…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.