Restgældsreduktion – beregner

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93963
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg går med tanker om at konvertere mit fastforrentede til en flexrente og derved opnå reduktion af restgælden. Er der nogle som kender til en online beregner til restgældsreduktion.
    Eller måske bare kan forklare mig the basics, så jeg selv kan regne på det?
    På forhånd tak.

    #202296
    MichaelForfatter

    Du skal finde kursen på dit lån (kig på dit RK-instituts hjemmeside eller ring til dem). Hvis kursen fx. er 92 kan du skære 8% af restgælden minus omkostninger til det nye lån.

    #202298
    AnonymForfatter

    Tak!

    #202304
    thsvForfatter

    Der er vist ikke mange fastforrentede lån, der kan konverteres til flekslån med kursgevinst til følge.
    I de fleste tilfælde vil kursen være så høj, at restgælden på flekslånet bliver større end restgælden på det fastforrentede lån.
    Dog kan 3% serie 2044 med fordel indfris, omend kursgevinsten er forholdsvis beskeden.

    Læs for øvrigt om det nye lovforslag om flekslån med renteloft på +5% ved hver refinansiering, dette kan i praksis kvæle investorers lyst til at købe korte flexobligationer.

    #202306
    AnonymForfatter

    thsv, er ikke sikker på at jeg forstår første del af dit svar. Lad os sige at jeg indfrier fastforrentet lån (1,852 mio) til kurs 93,5. Har jeg så ikke barberet godt 120.000 af restgælden. Hvis jeg optager et flekslån hvor kursen er fx er 102?

    #202308
    thsvForfatter

    Hvilken obligation er det du kan indfri til kurs 93,5?
    Link til serie tak!
    Og kursen på flekslånet bruges til at beregne renten, gælden bliver højere og du skal huske på opmkostninger til konverteringen.

    #202310
    AnonymForfatter

    RD – 3,0%… kursen er ikke dernede pt. men har været lavere for ikke længe siden. Så jeg holder øje…

    tak. Jeg er med på omkostningsniveauet, rundt regnet, men det fastforrentede er mit første RK lån, så kender ikke praktikken omkring flex. Hvordan bliver gælden højere? Hvordan fungerer det konkret?

    #202332
    thsvForfatter

    Flekslån er kontantlån, så kursen på obligationen bruges blot til at udregne den rente, der skal betales. Husk også at der skal betales kursskæring ved hver refinansiering, er f.eks. hævet til 0,3 point hos Nordea fremover.
    Ved et lån på 1 million bliver den kontante restgæld stadigvæk 1 million, der beregnes ligeledes en obl.restgæld ufdfra kursen inkl. kursskæring, som afgør obl.restgælden. Denne reguleres yderligerelidt ved hver termin, så obl.restgælden udgør 1 million ved refinansieringen, da 0,5% i rente jo ikke kan dække de 2,0% som der skal betales til investor, der har købt flexobligationen (typisk en pensionskasse).
    Kursen på 3% er i den høje ende til at det kan betale sig at indfri lånet for kursgevinsten lige nu.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.