Skal jeg købe hus kontant, eller helt eller delvis finansiere…?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Galina (2)Forfatter
    Indlæg
  • #93942
    Galina (2)Forfatter

    Jeg er 58, tidligere selvstændig, og har ikke nogen nævneværdig pensionsopsparing. Jeg råder over en kontant opsparing, der i princippet gør mig i stand til at købe et hus (i Østjylland) – kontant. Så er der heller ikke noget tilbage. Spørgsmålet er: skal jeg købe huset (ca. 1.7 mio) kontant, eller skal jeg eksempelvis lægge en pæn stor udbetaling (ca. 1 mio) og optage et lavt fastforrentet lån for restsummen..? Tanken er, at jeg som kompensation for den lidt ‘tynde’ pensionsopsparing, kan ‘spise mursten’ når pensionsalderen melder sig om ca. 8-10 år. Jeg har det bedst med at betale huset kontant! Men da ingen jo hverken kender renteniveauet eller boligmarkedet, når jeg begynder at ‘spise af murstenene’ og evt. skal sælge huset igen, kunne jeg godt bruge et neutralt råd. Banken mener, at jeg skal optage et lån i ejendommen, men de er jo sat i verden for at tjene penge og hytter (erfaringsvis) ikke nødvendigvis mine interesser. Jeg tænker også på, om der kan være skærpede muligheder/konsekvenser for en evt. ny købers finansiering af køb af ejendommen (når den tid kommer), hvis der ingen gæld er i ejendommen…?

    Nogen, der har et godt råd…?

    På forhånd mange tak!

    #201918
    Mr RForfatter

    Du kan få fradrag i mange år via indbetaling på en livsrate og/eller en ratepension så hvis du har en god indtægt er der måske mening i at gøre det.

    Hvis jeg var dig ville jeg bestille et pensionsmøde i din bank og fortælle dem om dit projekt.
    Hvis du har en revisor tilknyttet dit firma kunne du måske få råd fra ham.

    Du kan ikke få ordentligt hjælp her.

    Det kræver god indsigt i din økonomiske situation og plan at give dig de rigtige råd.

    Det er en matematisk beregning.

    #201934
    HalliHalloForfatter

    Det er selvfølgelig billigst for dig her og nu at smide alle pengene på bordet, go så skal du ikke tænker på terminer m.v. Mangler du senere hen lidt penge, så kan du oprette en boligkassekredit.

    Der er også den mulighed, som banken anbefaler, at optage et lån på f.eks halvdelen af købet, og så vil de vel anbefale dig aktiekøb i deres investeringforening.

    Du bestemmer selv hvad du vil, ingen kan i dag her sige hvad der er bedst for dig.

    Apropos pension: Når du stort set ikke har nogen pensionsordning i dag ville jeg nok anbefale dig at spare op i frie midler, hvis du da overhovedet har overskud til dette. Derved opnår du at du ikke bliver modregnet unødigt meget i dit pensionisttillæg, når du som ca. 66 årig går på folkepension. Prøv evt. at læse Morten Westergaards brev på dette site vedr. modregning i pensionstillæg m.v. som pensionist.

    #201952
    HJLForfatter

    Sats ikke på at du kan få lov at spise mursten om 10 år, reglerne kan være lavet om således at nedsparingslån er ulovlige til den tid, hvem ved.

    Sørg altid for at vær likvid, du må selv vurdere om x eller y tusind kr. Er nok for dig at have i likvid buffer.

    Investering i bolig er godt med en fornuftig tidshorisont, du får dog en ringe spredning på din investering. Afhængig af din risikoprofil vil jeg anbefale dig at placere en del af formuen i aktier via indexbaserede investeringsforeninger. Kun en nærmere gennemgang af din økonomi kan svare på, om det skal være i frie midler eller som pensionsmidler.

    Til det sidste du skriver så har det ikke noget at sige, om der er lån i din bolig eller ej den dag du skal sælge. Det er ikke som i gamle dage hvor man overtog sælgers lån. I dag overtager man blot stemplet på lånene. Således sparer stempelafgiften. Du kan få lavet de nuværende lån i boligen om til et afgiftspantebrev og således har du den omtalte fordel uden at have lån i boligen. Koster måske 1.650 i tinglysning alt afhængig af hvornår sælger har optaget lånet.

    #201958
    Galina (2)Forfatter

    Mange tak fordi I gjorde jer den ulejlighed at svare!

    #202010
    HalliHalloForfatter

    Hvad har du nu besluttet dig til Galina? Ikke bare takke, men gør dig dog den ulejlighed at skriver lidt mere om hvad du agter at gøre m.v.

    HJL anbefaler dig at købe aktier, hvilket jeg nok ikke ville gøre i dit sted, da du tilsyneladende ikke ejer midler udover til køb af et hus, ligesom du ikke har foretaget opsparing til din snarlige pension.

    Et aktiekøb ville nemt kunne betyde, at du ville blive teknisk insolvent, hvis aktierne pludselig falder 20-30% eller mere.

    Jeg erindrer bare om, hvor mange det gik galt for i 2008 under finanskrisen.

    Med andre ord: Jeg ville ikke spille hasard med opsparing i boligen, når du ikke har større opsparing.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.