Førstegangs huskøber

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93934
    AnonymForfatter

    Hej

    Håber i kan hjælpe min kæreste og jeg i boliglåns junglen.

    Vi har netop købt vores første hus, og det blev et fint lille rækkehus til 2,1mio. Vi forventer ca. at bruge op til 3 K på renovering.

    Opsummering:
    Bolig pris: 2,1mio
    Renovering: 3 K
    Udbetaling: 120.000
    Hustands indkomst før skat: 800.000

    Vi har snakket med Sydbank, Spar Nord og Danske Bank, men deres realkredit lån er jo som nævnt mange på dette forum forskellig pga. totalkredits 2 lags belåning. Pga vores relative høje banklån kan jeg ikke se det er smart både at afdrage på toplånet og boliglånet frem for kun på toplånet som man vil kunne med Real Danmarks 80% afdragsfrie løsninger. Eller er der flere faktorer jeg mangler i denne ligning?

    Vi hælder mest til Danske Banks løsning med 10årige afdragsfrie lån på 3,5% og et banklån til resten som vi så vil kunne betale af på 7,5år.

    Banklånet vi er tilbudt ligger på 6,35%. Er der ok?

    Og der så er der selvfølgelig løsningen med F5, hvor vi vil kunne afdrage huslånet hurtigere, men risikere et noget højere rente derefter.

    Alle kommentarer og løsningsforslag modtages meget gerne.

    mvh
    Michael

    #201826
    MichaelForfatter

    Du har ganske ret. Når man har boliglån >80% så giver det ingen mening at optage lån i Totalkredit/Nykredit hvor man altid skal afdrage på gælden i 60-80% intervallet.

    Hvis I kan afdrage hele boliggælden på 7½ år med et fastforrentet 3,5%-lån så ville jeg nu nok overveje F5 som giver jer lidt ekstra at afdrage på boliglånet med så det er næsten helt i nul allerede ved første refinansiering om 5 år. Men det er selvfølgelig en personlig overvejelse og hvis I sover bedst om natten med en 3,5%’er så tag endelig det.

    #201830
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Mange tak for dit svar. Mærkeligt at Totalkredit har den løsning med toplån der skal afdrages, når det ikke giver mening for første gangskøbere med begrænset udbetaling.

    Vi er også i store overvejelser om det skal være F5 eller 3,5%. Men 3,5% fastforrentet giver også mulighed for at barbere noget af gælden væk, hvis renten stiger i nærmeste fremtid, mod at man selvfølgelig optager lånet til en højere rente. Er dette ikke et stort plus mod F5 løsningen, eller giver jeg det for stor en værdi?

    Hvad med banklånet på 6,35% er det helt skævt?

    #201832
    MichaelForfatter

    De 6,35% på banklånet er såmænd ganske rimeligt uden jeg ellers kender jeres økonomi. Renten afhænger jo altid af individuelle forhold.

    Ja, det er korrekt at et fastforrentet lån kan give en kursgevinst, men det er meget tvivlsomt at det samlet set vil være billigere end et flekslån over mange år. Derudover vil det være temmeligt ligegyldigt at hente en kursgevinst medmindre I omlægger til flex og renten derefter falder fordi ydelsen på et nyt højere forrentet fastlån vil være nogenlunde det samme. Det er også kun i de første 10 eller max. 15 år af et 30-årigt fastforrentet lån at der giver mening at tale om kursgevinst. Når der er færre år tilbage af løbetiden er lånet mindre kursfølsomt og gevinsten derfor mindre.

    Kort sagt er det spekulation at gå i fastforrentet lån fordi man regner med en kursgevinst der overstiger her-og-nu merydelsen i forhold til flex. Dermed ikke sagt at fast er dårligt, men lad være med at vælge det udelukkende pga. den mulige kursgevinst.

    Totalkredits/Nykredits 2-lags belåning er deres svar på at konsolidere virksomheden og sørge for at boligejerne afdrager på gælden. Fornuftigt nok, men bare ikke hvis man har boliglån >80%

    #201834
    thsvForfatter

    3K til renovering, så er der lige til et nyt køleskab eller vaskemaskine i budgetklassen!
    Mon ikke du mener 300K?

    6,35% på banklånet er en fin rente, specielt hvis det ydes som prioritetslån (osse kaldet boligkredit).
    Om I skal vælge F3, F5 eller fastforrentet er et separat valg, rent faktisk er 3% uden afdrag noget billigere i den afdragsfri periode.
    Totalkredit giver mulighed for toplån med 30 års løbetid, så kan være en mulighed. Dette lån ar kun begrænset afdrag, men også stor risiko for senere stigning i ydelsen, når renten stiger.

    F5-lånet giver falsk tryghed og en ret høj rente, så ned i F3 eller fastforrentet lån.

    http://www.danskebank.dk/da-dk/privat/bolig/at-koebe-en-bolig/ejerboliglaan/pages/danske-boliglaan-plus.aspx
    Danske Boliglån Plus er DBs variant af boligprioriteten.
    Husk at sikre jer ovenstående boliglån, da I vil have store indeståender på boliglånet indtil I renoverer. Og også senere vil kassekreditprincippet kunne benyttes, når I skal købe større ting til rækkehuset.

    Din usikkerhed på fremtidig rente antyder, at du er mest tryg ved fast rente, og givet, at I bor i rækkehuset i en årrække ville jeg vælge 3% uden afdrag i kombination med Boliglån Plus.
    Husk at sikre jer, at DB ikke pludselig hæver renten til over Nordeas niveau, f.eks. ved en passus om at renten følger Nationalbankens rente plus et tillæg.
    Jeg har hørt om mange, der senere i forløbet har fået hævet deres rente til ikke konkurrencedygtigt niveau, fordi de ikke har forsikringer og pension via DB.

    #201844
    AnonymForfatter

    Det er selvfølgelig 300K og ikke 3K. Vi har også fået tilbudt vores banklån som Danske Bolig lån plus, så den skulle være ok.

    Mange tak for kommentarerne omkring mulig kursgevinst på det fastforrentede lån. Vi ser det også mest som en mulighed men ikke noget vi regner med.

    Tusinde tak for kommentarerne:-) Det er stor hjælp

    Hvor meget skal man regne med at betale i gebyrer, foruden tinglysningsafgift? Håber på at få dem forhandlet lidt ned i forhold tiludgangspunktet på 16.000.

    #202170
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres debat herinde, vi står selv i præcis samme situation så det var meget brugbart.

    #202176
    HalliHalloForfatter

    Jeg takker også mange gange, kan også bruge det hvis nogen spørger mig om emnet.

    Så er det vist slået fast, da andre har spurgt om nøjagtig det samme.

    #204034
    WerdForfatter

    Hej alle

    Jeg skal ifølge min bank tegne en boligsalgskredit i ca. 14 dage, og den kræver de et gebyr på 1.000 kr. for og en rente på 8%. Lyder det rimeligt?

    På forhånd tak.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.