Danske bank

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93933
    AnonymForfatter

    Hej alle sammen mig og min kæreste har været til et boliglåns samtale og fået af vide vi kunne låne 1,4 så ringede hun nogen dage efter og sagde hun kunne se vores rådigheds bøleb ikke passede helt så vi kunne kun låne 1,138mill, det var lidt syndes vi, så ringede til min bank nogen uger efter vi havde tygget på den og fortalte hende vi havde fundet en bolig og vi gerne ville låne 1,2 om der var muligheder for det på nogen måder, hun fortalte os så at nu kunne vi slet ikke låne noget hvad syndes i vi skal gøre, og hvad kan vi gøre

    #201828
    MichaelForfatter

    Ja, det første I kunne gøre var at lægge et budget selv og tage styringen i stedet for at overlade det hele til banken. Når I har et detaljeret budget ved I hvor meget I kan afsætte til boligen og derved hvor meget I kan købe for.

    #201836
    thsvForfatter

    Læg et budget, gerne baseret på det seneste års reelle udgifter, så har I et glimrende udgangspunkt for selv at kunne vurdere hvilken husleje, I kan tåle at sidde for.

    Og læg mærke til at udgifter for en lejlighed, rækkehus eller parcelhus er vidt forskellige trods samme pris. I har måske råd til en lejlighed til 1,2 mio. eller et nyt rækkehus til samme pris, men udgifterne ved et ældre hus er ganske voldsomme, og så vil banken afvise et køb.

    Hvad husleje betaler I nu?
    Og hvor stor er jeres opsparing til udbetaling?

    #201840
    AnonymForfatter

    Vores husleje med forbrug dog uden el er 6500 vi har kun 50,000kr men vi har råd til en støre lejlighed men vil ikke bruge flere penge på indskud til ny lejlighed, så vil vi heller købe hus hvis dette kan lade sig gøre. Vi tjener tilsammen 466,000 lige nu da min kæreste er på barsel. Og knap 500,000 når hun går fra barsel vi har lidt gæld men er færdig med det i december, bankan vil have vores rådigsbeløb skal være 15000kr men nu sidder vi når alt er betalt knap 11,000kr og det er vi ved at bevise for banken nu ved at skrive alt ned fra nu og et år tilbage

    #201842
    MichaelForfatter

    Der er kæmpe forskel på at bo til leje i en lejlighed og bo i eget hus fordi der altid er vedligeholdelsesudgifter på et hus og varmeudgiften er typisk en del højere. Et rådighedsbeløb på 15K til 2 voksne og 1-2 børn er et ganske normalt krav i de fleste banker og du får næppe en bank til at godkende et rådighedsbeløb på 11K.

    Dog burde et køb på 1,2 mio når jeres anden gæld er væk være nogenlunde realistisk, men som thsv skriver kommer det helt an på det konkrete hus. Alene varmeudgiften kan svinge fra 7-8000 kr. til 30.000 kr. årligt og ejendomsskatterne har også en stor betydning alt efter hvor i landet det er.

    #201846
    thsvForfatter

    Jeres forbrug nu, nytter ikke rigtigt noget, da det vil stige når der kommer en baby i familien.

    Med jeres lave indkomst bliver et huskøb for tungt, der er simpelthen ikke nok penge til at klare de mange ekstra udgifter ved et hus.
    Et nyere rækkehus med lave driftsudgifter kan dog evt. komme på tale, men igen kan der hurtigt komme udgifter til renoveringer.
    Jeg kan godt forstå at banken siger nej til huskøb!

    #201848
    AnonymForfatter

    Hvad er der af mange ekstra udgifter ?

    #201850
    MichaelForfatter

    Udgifter ved et hus som du ikke har i dag:

    1) Vedligeholdelse
    2) Ejendomsværdiskat
    3) Ejendomsskat
    4) Husforsikring
    5) Højere varmeudgift

    #201852
    AnonymForfatter

    Et par med 2 børn skal have et rådighedsbeløb på min. 15.000 kr. i de fleste af landets banker. Det er et krav fra Realkreditinstitutternes side, som I ikke kan komme udenom uanset hvilken bank I vælger.

    Derfor er det realistiske for jer nok at gå efter et rækkehus til maksimalt 1,0 mio. kr. eller en andelsbolig med en fornuftig købspris og husleje.

    Og som Michael siger, så levner indkomsten ikke plads til, at I har væsentlig gæld ved siden af. Dette ville være fornuftigt, hvis I afvikler jeres gæld og sparer 5% op til udbetalingen før I køber bolig.

    #201854
    AnonymForfatter

    Hej
    Hvad betyder" kaution og sikkerhedsstillelse for 3.mands engagement" i banken.

    #201856
    AnonymForfatter

    Jeg gad vidst hvordan bankerne er kommet frem til at de kun vil låne penge til familier der tjener så mange penge at de har 500 kroner til rådighed hver eneste dag ?

    Jeg synes det er et stort beløb, ikke mindst set i forhold til at de skal tjene deres penge på at bevilge lån. Det krav må sortere mange fra, også mange som fuldt og helt er i stand til at betale lånet tilbage.

    #201888
    HalliHalloForfatter

    Fremfor de sædvanlige svar om budgetudarbejdelse, store udgifter ved at eje et hus samt forespørgsel til spørgerens huslejes størrelse, så vil jeg da hellere spørge således:

    Hvorfor fik I ikke et boligkøbsbevis ved første henvendelse til banken og hvad er begrundelsen for at banken reducerede lånebeløbet ved 2. henvendelse for til sidst ved den 3. henvendelse at oplyse, at vi nu slet ikke ønsker at låne noget ud til jer.

    Jeg syntes dette kunne være nok så interessant at vide……………

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.