Billån med sikkerhed i bolig?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • meolmeForfatter
    Indlæg
  • #93928
    meolmeForfatter

    Hej

    Jeg har været i banken for at høre hvad de kan tilbyde mig i forb. med at skulle låne til en bil.
    Banken har vurderet huset, og der er for 125.000,- “friværdi", så jeg er altså blevet tilbudt et lån på 125.000,-. Lånet kan være afdragsfrit i op til 10 år, hvis det skulle være.

    Etableringsomk. er oplyst til 3.000,- og renten på lånet vil være 4,6%.
    Umiddelbart lyder det jo billigt i forhold til et alm. billån, men jeg er nu alligevel lidt skeptisk…
    Jeg har prøvet at kigge på “Sammenlign priser"-fanen, men lånet er jo ikke et “klassisk" billån.

    Er der nogle af debatørerne som kan oplyse mig om lånet er “et godt tilbud"?
    På forhånd tak.

    Mvh

    #201786
    AnonymForfatter

    Hej,

    Det burde kunne gøres bedre, hvilken bank har du?

    Et Prioritetslån kunne måske være en løsning, check evt. her på siden under “boligkredit"

    /Thomas

    #201800
    meolmeForfatter

    Hej

    Det er Syd bank (vores nuværende bank), som har tilbudt det.

    Jeg skylder måske at sige at lånet er den konstallation, hvor man trækker det indestående fra, så man kun betaler renter af differencen. Således at hvis vi låner 125.000,-, men har 10.000,- på opsparingen, så betaler man kun renter af (125.000-10.000)= 115.000,-
    Hvad hedder dette koncept egentlig?

    Jeg har kigget under boligkredit, og der står oplyst at Syd bank kan tilbyde mellem 3,2-5,9%, så der er måske noget at komme efter. Bankrådgiveren har i hvert fald betegnet vores økonomi som god.

    #201808
    thsvForfatter

    Boligprioritet eller boligkredit er normalt navnet.
    Sydbanks Prioritetslån ligger på en rente på 2,95-5,5% i følge deres prisblad.
    Stiftelsesomk. er 3.000 kr til banken, 1.660 kr til tinglysningaf pant og ved et samlet lån på 130.000 kr (inkl. omk.) er 1,5% stemplet 2.000, så banken vil nok lave en hovedstol på 132.000 kr, så I kan få 125.340 kr udbetalt.
    Læg mærke til denne note:
    2. Gebyr for udfærdigelse og tinglysning af pantebrev 750 kr. Afgifter til det offentlige er ikke anført, men indgår i de årlige omkostninger i procent.
    Så der er udover de 3.000 kr også et gebyr på 750 kr til banken, så hovedstolen skal op på 132.500 kr for at dække alle omkostninger. 1,5% stemplet forhøjes dog først ved 133.334 kr…

    Jeres rente er pænt høj, men pantet liger jo også yderst, hvor adm.bidraget ville være tæt på 2% for et tillægslån uden afdrag.

    #201820
    AnonymForfatter

    Hej meolme,

    Lad os vide hvordan det går med banken, hvis de ikke vil længere ned end 4,6% må de komme med en begrundelse.

    /Thomas

    #201822
    meolmeForfatter

    Tak for svar.

    @thsv
    Har taget kontakt til banken. De samlede omk. er bankens gebyr. Der eksisterer allerede et ejerpantebrev, hvor der er luft nok, således at der ikke skal yderligere tinglysning til. Jeg har spurgt specifikt ind til dette.

    Argumentet mht. renten var at den lå i “det yderste" dvs. mellem 60-80% så vidt jeg forstod.

    @TS1977
    Jeg har taget kontakt til en anden bank for at se hvad de kan gøre for os i stedet. Det er rart at have noget at sammenligne med.

    #201838
    thsvForfatter

    BRFbank tilbyder rente 2,115% i det interval for Boligkredit, så vift din bank med den rente, de bør kunne komme derned omkring, trods den “dårlige" sikkerhed (som dog er nede under 80%).
    Du burde have nævnt det eksisterende pantebrev med pant til Sydbank, da alle udgifter i forbindelse med et lån er vigtige.
    I princippet kan GE-moneybank være billigere, hvis du får et lån til 3,95%, de har dog månedlige gebyrer, der ødelægger regnestykket.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.