Fælleslån i ejerforening

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93909
    AnonymForfatter

    Hej kloge hoveder.
    Har søgt rundt omkring på nettet men har ikke kunnet finde svar på mit spørgsmål.

    Jeg er medlem af en ejerforening hvor der er cirka 50 lejlighedshavere.
    Vi skal i den kommende tid stemme om et renoveringsprojekt som vil koste i nærheden af 7 millioner.
    Der vil i den forbindelse gjort det muligt at optage et fælleslån samt betale sin anden kontant lad os sige på 7mio/50 = 140.000.

    Ejerforeningen vil som jeg har forstået det, hæfte hvis folk ikke kan betale deres andel af fælleslånet til banken?

    Har kigget lidt på salgspriserne på lejlighederne og der har det slået mig, at prisen folk betalte i årene omkring 2007,
    slet ikke står mål med hvad de er værd idag. Derved tillader jeg mig at antage at for mange af disse lejligheder, så gælder det at de er teknisk insolvente.
    Dvs at realkreditinsitutterne har pant for mere end lejligheden er værd idag.

    Nu til mit spørgsmål. Hvor i prioriteringsrækkefølgen vil fælleslån stå, i forhold til realkreditlån og banklån?

    Eksempelvis har jeg tænkt dette scenarie.

    En lejlighed købt i 2007 til en værdi af 1,5 mio.
    Værdi i dag 2013 1 mio

    Realkredit har pant i 1,2 mio. (80%)
    Banklån har pant i 0,3 mio.
    Fælleslån på eksempelvis 150.000 vil stå nederst.

    I tilfælde af salg eller tvangsauktion, vil vi altså ikke i ejerforeningen få indfriet fælleslånet da realkreditinstituttet vil få dækkes deres pant først?

    Er der nogen der kan forklare hvordan fælleslån fungere i forhold til salg og tvangsauktion. (må gerne pensles helt ud) så jeg kan forelægge det til bestyrelsen.

    #201526
    KrisserForfatter

    Ejerforeningen har typisk førsteprioritet for et vist beløb. Herudover vil ejerforeningen, i tilfælde af salg med underskud, blot have en personlig fordring mod den tidligere ejer. Hvis ejerforeningen tinglyser et ejerpantebrev, vil den desuden kunne modsætte sig et frivilligt salg, hvis ikke den får gælden inddækket.

    #201528
    AnonymForfatter

    Ejerforeninger har vel kun 1. prioritet, hvis de har lyst pantet før realkreditinstituttet.

    Hvis realkreditinstituttet er kommet først, er ejerforeningen efterstillet.

    #201530
    HalliHalloForfatter

    Krisser:

    Hvorfor skal ejerforeningen nægte at sælge? Så bliver tabet vel endnu
    større, da foreningen mig bekendt hæfter for ydelserne på lånet indtil en
    ny ejer er fundet, som jo først bliver forpligtet til at betale at betale
    fremadrettet på lige fod med øvrige ejerere, der ikke har betalt for
    reparationerne kontant.

    Generalen har ret i at ejerforeningen er efterstillet, hvis ikke de har et ejerpantebrev som 1. prioritet, men det har de fleste, men dette er jo ofte kun på 5.000, 10.000, måske 15.000 kr.

    Jeg går selvføgelig ud fra at foreningen har en dygtig
    advokat/administrator til at ordne de nødvendige papirer, så det hele
    bliver lavet rigtigt, da sådan noget helst ikke skal laves af amatører.

    #201534
    testForfatter

    Det Korte af det lange er at ingen lov regulere det så der er prioritets rækkefølge der bestemmer. Slå det op i tingbogen

    #201554
    Mikey 68Forfatter

    Hvis jeg kigger på tinglysning.dk ud for en tilfældig bolig i min blok kan jeg se 3 hæftelser…

    Prioritet 9, 10 og 11 – går ud fra prioritet 9 får først; men hvorfor i alverden starter systemet ikke med prioritet 1?!?

    #201562
    testForfatter

    Et gæt kunne være at det har noget med aflyste lån at gøre eller bare systemet.

    #201640
    HalliHalloForfatter

    Hvordan går det med fælleslånet? Er det optaget og til hvilken rentesats?

    #201646
    AnonymForfatter

    Det vides ikke endnu. Vi skal stemme om renovationen om 2 uger.

    Først derefter vil lånet blive oprettet. Skal nok melde når jeg får et svar 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.