Omlægning af lån efter ombygning

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93875
    AnonymForfatter

    Vi har fået bygget til og renoveret vores hus, og skal nu have det vurderet på ny, her snart et år efter vi købte det.

    Vi har en rimelig realistisk formodning om at huset er steget mindst ½ million i værdi, siden vurderingen da vi købte huset.

    Vi har boliglån i banken som vi lånte til de 20% af husets pris + 300.000 kr. til ombygning og skal derfor efter vurderingen, have lagt vores lån om.

    Vi har 2 lags belåning:
    60% af lånet er 3,5% lån, afdragsfrit i 10 år mens boliglånet bliver betalt ud.
    20% af lånet er 3,5% lån med afdrag.

    Vi skylder i alt 2.000.000 kr. på realkreditlånet og ca. 900.000 kr. på boliglånet i banken.

    Vi fik 3,5% lånet til kurs 99,9 mener jeg.

    Nu er så spørgsmålet hvad der er smartest når vi skal omlægge lånet.

    Kan det svare sig at “købe" vores 3,5% lån og udskifte det med et 4% lån til en højere kurs, eller er kursfaldet i mellemtiden ikke stort nok til at det kan svare sig? Og hvordan regner jeg ud om det kan betale sig og om det vil blive dyrere for os på sigt at vælge 4% lånet frem for 3,5% lånet?

    Jeg ved ikke præcis hvordan det foregår og om jeg blot får et tillægslån på det ekstra beløb der skal lægges om til realkeditlån og det så kun er det jeg skal tage stilling til?

    I bund og grund var idéen i omlægning af lånet jo at vi skulle spare penge hver måned, så vi kan spare hurtigere sammen til at få lavet nogle flere ting i huset og haven. Jeg har bare svært ved at gennemskue hvordan vi sparer mest muligt, uden at skulle løbe for stor en risiko.

    Samtidig tænker jeg at det oprindelige lån jo er lavet således at vi skulle sidde med ca. den samme udgift i hele lånets løbetid, og det vi sparer på de 10 års afdragsfri, skulle tilsvare det jeg betaler på boliglånet i banken de 10 år. Det kommer jo ikke til at blive sådan, når lånet bliver lagt om, og jeg tænker derfor om det kan hænge sammen hvis man vælger at droppe afdragsfriheden, så vi betaler toplånet af med afdrag, således fordelt på 29 år med afdrag, i stedet for på 20 år med afdrag og yderligere 9 år uden. Det bliver vel også langt dyrere i længden uden afdrag i 10 år, da lånet jo ikke bliver nedbragt i perioden og jeg betaler rente af det fulde lånebeløb hele vejen igennem??

    Er der en klog der kan give gode råd og forklare mig regnestykket/formlerne som jeg mangler for at kunne regne det ud? Vil rigtig gerne være forberedt når jeg kommer i banken, da jeg ikke er sikker på at både han og jeg handler 100% i min bedste økonomiske interesse 🙂

    #201120
    HalliHalloForfatter

    Det undrer mig, at du har fået renoveret hele huset uden at have haft kontakt med banken endnu?

    Din bank kan jo hurtigt se hvad der bedst kan svare sig for dig, om du nu skal omlægge til et 4%-lån, hvis kursen på det tidspunkt er under 100. Eller om du skal satse på et 5%s lån om måske ikke så lang tid.

    Jeg har faktisk det indtryk, at du ved en hel del om emnet, da man ellers ikke kan skrive et så lang detaljeret spørgsmål. Er det ikke rigtigt?

    #201144
    AnonymForfatter

    Jeg har selvfølgelig haft kontakt med banken inden vi gik i gang med renovering. Som jeg skrev er det jo dem der har lånt os en del af pengene til det og aftalen har været at lånet skal lægges om når huset står færdigt og bliver vurderet på ny. Jeg har dog svært ved at se hvordan det har relevans for mine spørgsmål?

    Jeg ved lidt om emnet, men er ikke helt klar i spyttet på hvad der er smartest og hvordan jeg selv regner på det. Er det ikke i orden at have undersøgt emnet lidt og give jer andre relevant info inden man spørger, så man ikke fremstår som komplet idiot? 🙂

    Derudover spørger jeg her, idet jeg ikke sidder med en naiv tiltro til at banken arbejder ubetinget ud fra hvad der er smartest for mig. Det er jo en forretning.

    Derfor vil jeg rigtig gerne have hjælp til hvordan jeg regner ud hvad der bedst kan svare sig og i øvrigt have svar på mine spørgsmål og om jeg har misforstået noget, da det her er en ret ny verden for mig.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.