Banken vil omlægge mit boliglån, så det overstiger boligens værdi..

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93865
    AnonymForfatter

    Jeg er netop ved at få omlagt mit boliglån fra et boliglån i banken “med realkreditlignende vilkår" til et realkreditlån på de sædvanlige 80% og et boliglån i banken på de sidste 20%. Min bank nægter nu at give mig lånet i totalkredit, med mindre jeg går med til at lægge mit forbrugslån oven i hatten, hvilket vil medføre, at boliglånet i banken vil udgøre ca 35% af boligens værdi. Er det overhovedet tilladt at give mig et boliglån vel vidende, at det er højere end boligens værdi..?

    Grunden til at banken vil gøre dette er, at renten på boliglånet vil blive på 10,5%. Jeg betaler pt. 5% på mit forbrugslån. Jeg har fået at vide, at renten ikke står til forhandling.

    Ud over det selvfølgelig er trælst at skulle betale så høj en rente på et boliglån, går min største bekymring på, om jeg bliver stavnsbundet i banken, da ingen anden bank vil tage mig med et boliglån, der er højere end de 20% af boligens værdi.

    Håber der er gode råd og hjælp at hente hos jer!

    Venlig hilsen
    Maria

    #200980
    BangeeForfatter

    Din samlede gæld bliver vel ikke højere ?

    Det er din samlede gæld bankerne bedømmer dig på, og et boliglån lyder alt andet lige bedre end et forbrugslå.

    Hvordan i alverden har du båret dig af med at få et forbrugslån til 5% i rente?

    #200982
    AnonymForfatter

    Hej Bangee,

    tak for hurtigt svar!

    Nej, den samlede gæld bliver ikke højere.

    Kan godt høre, at “boliglån" lyder mere appellerende end “forbrugslån", men jeg foretrækker nu alligevel at betale 5% fremfor 10,5%.. =)

    Min bankrådgiver var lidt kreativ for et par år siden, hvor jeg lod mig lokke til at få en inversteringskonto på 5%. Jeg mistede desværre penge på inversteringerne. Samtidig var jeg igang med at tage lån i boligens friværdi. Men da boligmarkedet pludseligt ændrede sig, kunne banken alligevel ikke overholde den mundtlige aftale om det nye boliglån, så han smed lånet over på min inversteringskonto i stedet. Så der er egentlig ikke tale om et forbrugslån som sådan, men det er nu det kontoen ligner i dag.. =)

    Men det er nok også det der forvirrer mig: at for nogle år siden kunne jeg ikke få det lovede boliglån, fordi lånet pludseligt oversteg ejendommens værdi (huset tabte 400.000 i værdi), men i dag insisterer han på at give mig et boliglån, der overstiger boligens værdi..

    #200992
    Ole LaursenForfatter

    Det lyder ærlig talt som lidt af en fuskerbiks. Kan du ikke få et lån i en anden bank, eller vil de så opsige dit forbrugslån?

    Få høvlet af på din gæld hurtigst muligt så du ikke er i bankens vold.

    #200998
    AnonymForfatter

    Som du selv er blevet klar over på nuværende tidspunkt, er et grundlæggende både en farlig og dårlig ide at lave gearede investeringer i værdipapirer.

    Når både det investeringen og de aktiv du har stillet til sikkerhed for investeringen falder samtidig, så står du i en vanskelig situation.

    At banken nu vil hæve renten på forbrugslånet, er der ikke noget at gøre ved på nuværende tidspunkt, såfremt det fremgår af kreditaftalen, at renten kan justere renten frit. Og det vil det formentlig gøre. Et halmstrå du eventuelt kunne forsøge at klamre dig til kunne være, at banken kan ifalde ansvar for dårlig investeringsrådgivning.

    Grunden til banken ønsker at omlægge forbrugsgælden til boliggæld er formentlig, at der så er pant i boligen. Den dag boligens pris måtte stige, falder bankens risiko, hvilket igen betyder, at bankens solvensreservation falder.

    Finanstilsynet har generelt kritiseret de mindre banker for at have for dårligt styr på pant og sikkerheder. Denne handling kunne godt være en reaktion på et tilsynsbesøg.

    #201014
    HalliHalloForfatter

    Spørger skrev således

    “Men det er nok også det der forvirrer mig: at for nogle år siden kunne jeg ikke få det lovede boliglån, fordi lånet pludseligt oversteg ejendommens værdi (huset tabte 400.000 i værdi), men i dag insisterer han på at give mig et boliglån, der overstiger boligens værdi..".

    Så vidt jeg forstår det, er der jo nu blot tale om en låneomlægning, hvorved banken jo ikke skal låne dig nye penge, og så kan lånet jo sagtens ligge ud over ejendommens værdi. Tidligere fik du afslag fordi der ikke var sikkerhed, og så har du blot fået den begrundelse, at de ikke kan belåne udover ejendommens værdi.

    Jeg håber din økonomi snart retter sig til det bedre, men nu kender du da reglerne og så er det videre forløb ligesom op til dig selv.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.