Hjælp til valg af Kreditlån.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93841
    AnonymForfatter

    Hej mybanker.

    Min kæreste og jeg har lige købt vores første ejerlejlighed og står nu og skal vælge kredit lånetype. Vi er i tvivl om 2 muligheder og ønsker derfor jeres mening/hjælp.

    Boligen er et “håndværker tilbud" til en pris af 2.395.000.

    Vi har selv en opsparing på 200.000 vi smider i lejligheden, alt arbejde udføres selv. Vi håber på vurderingen af lejligheden efterfølgende vil stige med de 200.000.

    I første omgang låner vi derfor det fulde beløb. (Vi dog i gang med at få undersøgt muligheden for “medbyg")

    Banklån af 580.000 til 4,25% rente. (Vi fokuser på af afvikle dette over maks. 10 år.)

    Totalkredit-lån (Her er vi i tvivl om følgende 2 Scenarie. Begge 2 lags belåning. )

    Scenarie 1. (den sikre løsning)

    Grundlån fastforrentet 3.5% af 1.438.000 (kursværdi 1.388.418) Ydelser efter skat 40.298
    Toplån tilpasningslån F5 1,8 % af 479.000 (kursværdi 479.000 ) Ydelser efter skat 21.748

    Scenarie 2. (løsningen med højst afdrag på banklån)

    Gundlån Tilpasningslån F3 0,93% af 1.390.000 (kursværdi 1.390.000) Ydelser efter skat 14.680
    Toplån tilpasningslån F5 1,8 % af 479.000 (kursværdi 479.000 ) Ydelser efter skat 21.748

    Ved at vælge scenarie 1 har vi den størst sikkerhed men samtidig afvikler vi vores banklån på 10år.

    Ved at vælge scenarie 2 er der mulighed for renten stiger, dog vil vi ved denne løsning have mulighed for at afdrage banklånet på 5år hvis renten forbliver lav. idet de penge vi spare på rente ved fastforrentetlån vil vi benytte på af afdrage banklånet(25.618kr årligt)
    Samtidig giver scenarie 2 en direkte besparelse på 49.582 grundet kurstabet.

    Vi meget i tvivl om ikke det kan betale sig at gamble da banklånet forhåbentlig vil være væk efter 5år og de mere udgifter der så vil være med en rente på f.eks. 5% på Tilpasningslånet udligner sig i sidste ende.

    Til sidst skal det lige siges af vi er skal bo 2 mennesker i lejligheden med et rådighedsbeløb på 25.000 efter budget omkostninger.

    Jeg ser frem til at høre jeg mening.

    #200720
    MichaelForfatter

    I skal slet ikke vælge nogen af de 2 scenarier fordi Totalkredit/Nykredit altid kræver afdrag på toplånet 60-80% og når man som jer også skal have belåning ud over de 80% så skal man altid gå efter afdragsfrihed på hele RK-lånet.

    Så prøv RD eller BRF

    Hvis I så ellers kan afdrage hele banklånet inden for 5 år så ville jeg ikke tøve med at vælge F5 afdragsfrit.

    #200722
    AnonymForfatter

    Tak for svaret Michael. Jeg er allerede gået i gang med at undersøge sagen. Kan du fortælle mig om RD eller BRF vil være billigst ?.

    #200728
    MichaelForfatter

    Ikke lige nej, men du kan jo prøve at lave nogle beregninger på deres hjemmesider

    http://www.rd.dk
    http://www.brf.dk

    #200732
    thsvForfatter

    Ikke enig med Michael, da I er blevet tilbudt en yderst fordelagtig rente på banklånet.
    I kan derfor godt leve med at afdrage på toplånet i mindre omfang, altså over 30 år, som der tilbydes i f.eks. pakke E.
    I bør dog sikre jer at bankrenten ikke hæves om 2-3 år, hvis I er kunder i en bank med renteinterval for kunderne. Der er mange kunder hos Danske eller Jyske Bank, der har oplevet at renten på deres banklån er hævet mere end Nationalbankens renteændringer har retfærdiggjort.
    Helt ideelt, hvis jeres banklån kan være et prioritetslån, så indestående på modkonto (budgetkontoen) kan forentes med samme rentesats som I betaler på lånet.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.