Lån til hus – Hvad kan jeg forvente? Og hvorfor faen vil Nordea ikke låne os penge?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93825
    AnonymForfatter

    Hej,

    Mig og min kæreste overvejer at købe hus. Vi har lavet de forskellige budgetter og det hele.

    Fakta:
    Jeg tjener 30.000 kroner om måneden før skat og har en opsparing på ca. 50.000 kroner. Desuden vil mine forældre gerne give mig/os et afdragsfrit lån på 100.000 kroner til huset.

    Min kæreste er lige blevet færdiguddannet og er hoppet direkte på dagpenge. Hvis/når hun finder et job, så vil det nok ligge omkring de 24.000 før skat om måneden. Hun har også en dejlig gæld til SU / Banken på omkring 120.000 kroner…(yay!)

    Jeg er udemærket klar over at hendes situation ikke lige er fantastisk i forhold til at låne penge..

    Men, nu har vi været i Nordea og de ville ikke låne os en krone. Begrundelsen var ikke gælden, men at hun var på dagpenge. “Kom igen når du har haft et fast job i nogle måneder" var svaret. Er det fast praksis i disse dage? Jeg undre mig over det, da vi har flere vennepar som har købt hus på det sidste, imens de studerede. Eller fået tilsagn fra banken om de kunne låne x antal kroner. Er der andre banker som ser lidt anderledes på dagpenge statussen?

    Vi vil gerne købe hus i udkants-Odense og tænkte at det burde være muligt at få lov til at låne lidt over en million..1.2-1.3 tænkte vi. Men er det helt urealistisk?

    Nogle banker i vil anbefale i vores situation? Noget som vi kan gøre for at forbedre vores situation? Andet end selvfølgelig at hun finder det job som hun leder dagligt efter? Og selvfølgelig får styr på sin gæld…men det er nok ikke realistisk indenfor en kort periode..

    Kunne være cool med lidt input 🙂

    #200488
    MichaelForfatter

    At købe hus på dagpenge og en stor gæld ved siden af er ikke en heldig cocktail i nogen bank. Din egen indkomst kvalificerer til et køb på omkring 1 mio så hvis din kæreste finder et job vil I formentlig kunne låne 1,2-1,3 uden de helt store problemer.

    Men som situationen er lige pt. er det nok rimelig meget op ad bakke.

    #200492
    thsvForfatter

    Når din kæreste er i arbejde er et køb til 1,3 millioner nok ikke noget problem, selv med gælden til SU/bank.
    Dagpengeperioden er jo væsentligt forkortet nu om dage, og udsigten til job er mange steder ringe, så forstår godt at banken vil se din kæreste i job, før end de binder sig til at låne jer penge til et hus. De tjener jo ikke synderligt meget på at låne jer pengene, hvis I ikke kan betale dem tilbage…
    I må opstille et realistisk budget med alle udgifter inkl. lånene. Og leve efter det, så I kan bevise overfor banken at I har det rådighedsbeløb som budgettet udviser.

    Andre banker er måske mere sultne efter at låne jer penge, men overvej selv hvor holdbar jeres situation er, så længe din kæreste ikke har et job.

    #200562
    AnonymForfatter

    Som arbejdssøgende skal man ikke købe et hus i Odense. Det er et af de hårdest ramte kriseområder i landet. Odense er en kedelig provinsby på vej til nedsmeltning. Alle store virksomheder er lukket eller flyttet væk. Hvis man søger arbejde finder man det kun uden for Fyn.

    Der er ikke noget som tyder på at den situation ændrer sig, politikerne i Odense er inkompetente, uddannelsesinstitutioner uddanner folk til arbejdsløshed og erhvervslivet er væk.

    De få arbejdspladser som er tilbage, besættes af underbetalte østeuropæere som går og plukker årstidens frugt.

    #200572
    OBSForfatter

    Jeg ville også overveje at vente med at købe hus til din kæreste har fundet et job. Det kunne jo være at hun fik et job, så det var smart at bo et andet sted i området (i forhold til transport til jobbet), eller måske endda endnu længere væk.

    #200586
    testForfatter

    Og hvorfor fan ville de så låne jer dem når i om to år går konkurs da de kæreste aldrig fik det første job i den afstand hun kunne søge i. Til den tid er det så sikkert bankens skyld.

    #200590
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres svar. Meget rart at få lidt indblik i hvad der forventes med boliglån pt. Jeg er helt lost på det område, men er i gang med at sætte mig ind i hele processen / de enkelte ting.

    Vi er låst rimelig fast på et område, da venner og familie bor i det område. Så i forhold til job, så er det noget hun må køre til hvis det ikke lige er i området. Og jo, hun skal nok finde et job, det er jeg slet ikke nervøs for. Det er ikke en bizar nicheuddannelse uden jobmuligheder. Der er fine jobmuligheder… også på Fyn, selvom jeg kan læse i denne tråd at Fyn er ved at gå konkurs…

    Og nej, vi går ikke personligt konkurs ved et lån på 1.2-1.3m. Det er utænkeligt i min verden. Vi er begge uddannet inde for fag hvor der er fine jobmuligheder. Plus min økonomi er velfungerende, med endnu bedre udsigter her i fremtiden.

    Det var mere det med at vi har flere vennepar som har købt hus imens de var på SU, altså indenfor det sidste års tid. Så det overraskede mig bare at banken så kategorisk afviste at låne os noget, så længe 1 af os var på dagpenge.

    Nogle som har god erfaring med nogle af de andre banker? Altså leder efter en bank som ikke bare lige afviser, hvis den ene er på dagpenge. Men som er villige til rent faktisk at lytte til os og høre vores argumenter?

    Jeg blev bare lidt sur på Nordea. Altså når man har været kunde hele livet, så kunne de i det mindste være villige til at tage en snak om det. Og det havde været fint hvis vi bare kunne snakke om det, og de så havde sagt at som situationen så ud nu, så kunne vi kun f.eks. låne 900.000. Men hvis vi fik styr på det og det, så kunne vi nok låne f.eks. 1.3.

    Anyways, vi går på jagt efter en anden bank..så gode erfaringer vil jeg da gerne høre om. Plus hun fortsætter jobjagten. Hun skal til samtale i næste uge, så det er da positivt nok.

    #200592
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor kan I ikke lige vente et par uger til jobbet er i hus? Det forstår jeg ikke.

    Ellers send ansøgninger rundt til 8-10 banker vedlagt budgetter/lønsedler, årsopgørelser og lignende oplysninger, og fortæl lidt om jer selv, så kan I jo se om det giver pote.

    Der er ingen herinde der har erfaringer fra nogen banker ud fra lige netop jeres individuelle økonomiske forhold, det burde du da kunne forstå.

    Når du tjener en gennemsnitløn på 30.000 kr. med en pæn opsparing på 50.000 kr., så må der stikke andet under, når du bliver afvist med ordene: “Kom igen når din ægtefælle/samlever har et job".
    De må da have sagt andet til dig end det? Normalt har man jo en længere samtale med ens rådgiver om en så vigtig beslutning. Eller sagt til dig at kun alene kan få tildelt et købsbevis på så og så mange kroner eller hvad? Eller har du ikke spurgt om det?

    #200594
    AnonymForfatter

    BimBam:
    Fyn er konkurs. Det glæder mig at nogle vil bo her, jeg har selv gjort det altid, men på trods af den geografiske placering er Fyn udkantsdanmark. Det er nærmest håbløst at finde arbejde eller se en tryg fremtid for sig med Fyn som udgangspunkt.

    Det kan dog være at i heldige og begge kan finde et arbejde, i så fald kan i let finansiere købet af et hus på Fyn, huspriserne afspejler muligheden for at få arbejde i området, så priserne er trykket langt ned.

    #200614
    HalliHalloForfatter

    Jeg har ikke hørt noget om at Fyn er gået konkurs, derimod er Detroit gået fallit.

    #200616
    AnonymForfatter

    HalliHallo:

    Fyn er i nøjagtig samme situation som Detroit, alle virksomheder er lukket. Fynboer pendler til arbejde, flygter, eller lever i armod og venter på at dø.

    Vi vil dog sikkert ikke se en konkurs som i USA, dels får vi udligningspenge fra Nordsjælland, dels har vi ikke så stor en gæld fordi ingen har investeret på Fyn siden anden verdenskrig.

    #203092
    AnonymForfatter

    Hej Bimbam,
    Jeg har gået og grublet over samme spørgsmål som dig – ikke at jeg selv ville kaste mig ud på boligmarkedet i jeres situation – men spørgsmålet om, hvordan det kan være at nogle banker vil låne til studerende med den begrundelse, at de nok får et job på et tidspunkt som gør, at de måske kan betale gælden tilbage…

    Nå men jeg vil anbefale dig at kontakte Lån og Spar. Jeg har oplevet dem som meget ærlige. De har heller ikke de samme anbefalinger på rådighedsbeløb, som for eksempel Nordea, Danske Bank, Sydbank osv. Nu ved jeg ikke om I har børn, men har man feks. 3 børn skal familien have et rådighedsbeløb på 18.000 når alt er betalt. Hos Lån og Spar er dette beløb 15.000kr. Det har en meget stor betydning for boliglånets størrelse. Nå men jeg vil anbefale dig at kontakte Lån og Spar, Frøs Herred, Sparekassen (der hvor du bor) og i det hele taget små banker, der ønsker og tør at investere.
    Held og lykke med jobjagt og boligjagt.
    Venlig hilsen
    M

    #203206
    thsvForfatter

    Jeg kan godt forstå at bankerne er forsigtige med at låne ud til arbejdsløse, da dagpengeperioden jo er væsentligt forkortet og der er en risiko for at man ryger på kontanthjælp, lig med at ejerboligen skal sælges før man kan få kontanthjælp, hvis der er friværdi i denne.

    I kunne jo evt. starte med en billigere bolig som kunne finansieres ud fra din indkomst og formue alene, der er jo voldsomme driftsudgifter til opvarmning og renovering ved et ældre hus, som jeres indkomst ikke kan klare på langt sigt.

    #224744
    Han mmForfatter

    Jeg vil da klart as anbefale jer at vente til i begge et i jobs – det vil også gøre det muligt for jer, at finde det helt rigtige hus, i stedet for at “nøjes" fordi i ikke helt kan låne til det HELT rigtige for jer? Det vil give jer større frihed til at vælge, tænker jeg.?
    Mht. valg af bank og kreditforening kan jeg varmt anbefale Totalbanken, hvor jeg har været kunde de sidste 13 år. De er naturligvis"købmænd" som alle andre banker, men de er til at tale med, behandler en ordentlig og fair.
    Blot en tilføjelse: Fyn er bestemt ikke ved at gå konkurs, tværtimod! Og det skal nik lykkedes dig og din kæreste at finde det helt rigtige. Tålmodighed er en dyd – og første huskøb er stort!

    #224746
    MichaelForfatter

    Tålmodighed er en dyd ja og eftersom det er 3 år siden tråden blev oprettet så har trådstarter nok afklaret situationen nu ik?

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.