Pantebrev…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93795
    AnonymForfatter

    Håber der er nogen dekan hjælpe…

    Vi bor i et hus der er vurderet i kreditforeningen til 1.800.000 vi har 2 kredit foreningslån et på 916 og et på 516 derudover har vi et banklån på 450.000 da vi har lavet en del om da vi flyttede ind men ved at huspriserne er faldet så meget, sidder vi nu i et hus vi skylder mere i end det er vær. Vi har snakket om at sælge men en ejendomsmægler vil sidde det tilslag for 1.600.000 så vi komme herfra med en gæld på 400.000…

    Jeg har fundet ud af at der er et pantebrev i boligen på 500.000 som vi ikke har brugt, spørgsmålet er nu kan vi låne de 500.000 og betale banken ud eller kan vi kun låne de ca 350000 så der er op til huset værdi? Og hvad ville i råde til?

    #200128
    MichaelForfatter

    Låne penge for at betale anden gæld?? Hvad skulle det dog hjælpe?

    Lige pt. har I en gæld på 1.882 mio i en ejendom der er maksimalt 1,6 mio værd og derfor kan I naturligvis ikke låne flere penge.

    Bedste råd er at blive boende og fokusere maksimalt på at afdrage gælden. Ved at sælge står I tilbage med en stor usikret gæld (= høj rente) hvor I lige nu i det mindste har et par billige realkreditlån.

    #213476
    Finn792Forfatter

    Hejsa

    Jeg søger et råd da jeg er lidt i vildrede. Vi har et afdragsfrit lån i vores hus på 1.775.000, så er der et lån i banken som nu er på 506.000,-. med en rente på 14,8%. Vi lagde huslånet om til afdragsfrit fordi jeg gik i voksenlære som elektriker (med bankens tilladelse) så i de første 4 år afdragede vi kun det der sat af til det, da jeg så var udlært, skete der den globale overophedning, så der gik jeg igen i små 2,5år med skiftende arbejdspladser, hvor jeg igen gik til mindstelønnen og hver gang jeg blev arbejdsløs måtte vi stoppe den ekstra indbetaling, for ellers havde vi jo ikke råd til det ene eller andet. så det har været lidt op ad bakke. Det er først her inde for de sidste 1,5 år at vi virkelig kan afdrage på gælden. Vi afdrager med små 100000,- om året, og det gør vi frem til jan 2017, hvor vi skal til at afdrage på huset. vores problem er jo at om små 2 år tager vi jo de 50000,- til at betale huset af på. Jeg kan i mine papir se at siden 2004 er vores rente steget fra 1,94% – 14,8%.
    Vores hus blev i 2009 vurderet til 1.880.000, og det er næppe steget, for jeg bor ikke på strandvejen, men derimod på hovedgaden i en lille by ved holbæk, så der er ingen penge at hente-

    Jeg fik lavet et regnestykke over afdragene sammen med banken, for 1,5 år siden, og inden vi nåede 2017 ville vi have afdraget 160.000-170.000, men vi har kun afdraget 40000,- siden 2013, hvor lånet var på hele 544.000 Det skal lige siges at jeg har slet ikke lånt 544000,- men renterne i vores bank er bare strøget til tops, og vi betaler og betaler. Syntes selv at 100000,- er mange penge at betale om året. Vi har brugt en del penge på vores hus, for da vi begyndte at skille huset ad, var der så mange alvorlige fejl og mangler, så vi desværre måtte søge flere midler i banken. Vi havde haft en beregninger ude for at lave et regnestykke og det lød først på 250.000,- men da vi var færdige lød regningen på små 650000,- fordi huset og konstruktionen var i så dårlig stand. Huset købte vi af noget familie, og det så jo sundt og godt ud på overfladen. Jeg så det jo som en investering, for jeg skulle jo bo her resten af mit liv.
    Undskyld den lange mail.

    Skal igen i banken i næste, men ved sgu snart ikke hvad jeg skal stille op

    #213480
    HammerenForfatter

    Hej Finn
    Træls historie. Som udgngspunkt er man jo sådan selv herre over tingenes tilstand. Jeg skal dog ikke belære dig om fortiden, men synes blot lige jeg vil nævne at din historie er et bevis på at man skal sørge for at have fandens godt styr på sin økonomi og altid klemme ballerne sammen når der er plads og råd til det. Og ja – det har der også været for jer i et eller andet omfang.
    Noget kunne have været gjort anderledes i fortiden.
    Men nuvel – fortidenn kan man ikke ændre. Man kan dog bruge erfaringen til fremtiden.
    Mit bedste råd er at forhandle med bankmanden om renten – dog har I ikke de bedste kort. Men forsøg da.
    Mit bedste råd til jer er, at I skal prøve og forhøre bankmanden om et nyt lån

    Prøv og hør ham til at få lagt lånet om til et fastforrentet lån med 10 årig indledende afdragsfrihed.
    Jeg tror der er muligheder for jer for at få ekstra 10 års luft- hvor I så skal sikre jer at I får banklånet fjernet totalt.
    Lån evt af familien. Det er bare helt forkert at betale 14 % i rente..
    Prøv jer frem

    #213486
    HalliHalloForfatter

    Det var da noget af en lang historie, og jeg kan godt forstå at du ikke ved hvad du skal stille op.

    Kunne du afsløre banken navn, der har så høje renter nu om dage?

    Har du prøvet at skifte bank med henblik på at få en lavere udlånsrente, F.eks tager Nordea vel kun omkring 6-7%, så der ligger da en rigtig pæn besparelse.

    Vend tilbage med svar i næste uge, når du har været i banken og fået en omfattende drøftelse af din økonomi. De kan nok også gøre det lidt billigere.

    Og som Hammeren forslår, så er det billigere at låne af familien eller gode naboer etc., hvis de da har noget at låne ud af!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.