3 % 20 år

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93780
    AnonymForfatter

    Hej alle

    Jeg har i dag et 4 % fastforrentet lån i Totalkredit. Løbetid 27,5 år og restgæld på 1.680.000 kr.

    Jeg overvejer kraftigt at konvertere til et 3 % lån over 20 år i stedet. Ydelsen vil med dagens kurser stige med omkring 1500 kr. efter skat pr. md., men afdraget er jo væsentlig større og gældfri 7,5 år før.

    Jeg tænker hvordan man er stillet ved evt. rentestigninger. Kan man lave en opkonvertering på samme måde som med det “gamle" lån?
    Er der nogle ulemper ved det lån jeg overvejer, eller noget jeg skal være opmærksom på?

    På forhånd tak for hjælpen.

    #199894
    testForfatter

    Så sku du prøve at diskutere lidt på tallede. Det gjorder jeg og det fik mig til at vælge 30 årlige lån om jeg så godt nok har udskiftet med en prioritet.

    Det beløb du spare med kort løbetid ser stort ud men de penge du skal betale om 20 år er mindre værd.

    Forskellen i den effektive rente er ikke stor så jeg tror det er en dårlig foretning at omlægge for dig.

    #199904
    thsvForfatter

    Stort lån og forskel i rentefod på 1% og kurs over 99 på det lån, der omlægges til.

    Lyder som en klog konvertering.
    Bemærk dog at det 20-årige lån er væsentligt mindre følsom end et 30-årigt lån overfor rentestigninger, da restløbetiden jo er 10 år mindre. Eller rettere 3 år kortere end dit nuværende lån, som må være i serie 2041, hvor det nye lån er i serie 2034.
    Hvis de 1.500 kr mere, ikke er et problem ville jeg lægge om.
    Overvej om ikke 2½% 30 år (RD og Nordea) ikke er et bedre lån, hvis kursen på disse stiger blot en smule, du skal jo først opsige dit 4% inden d. 1/8 til næste termin.

    #199940
    testForfatter

    forskellen i løbetid er kun 7,5 år ikke 10.

    de 1500 i mere udgift skal ses i forhold til den diskonterede besparelse og så er anbefalingen mindre tydelig.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.