Forlængelse/re-finansiering

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93764
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg håber, at der er nogle (evt i samme situation) der kan komme med nogle indspark/idéer ifbm nedenstående:

    To lån udløber 30/9, hhv F1 og F3 (samlet gæld knapt 2,9 mio), i et hus der er kreditvurderet til knapt 4 mio (ekskl nyt tag). Oveni det nye lån (hvad det så ender med), skal der gerne være et ‘overskud’ på 200k efter låntagning.

    Vi har ingen intentioner om at flytte foreløbigt (nogensinde, men hvem ved) og står heller ikke overfor nogle større projekter ifht husrenovering.

    Jeg er vældigt splittet ifht låntype fremadrettet.

    På den ene side er jeg naturligvis fristet af den billige løsning (F1) og tror heller ikke renten stiger så markant på et år, at det vil være forbundet med den stor ‘risiko’. På den anden side (min kones…), er der også en historisk mulighed for at omlægge til en uhørt lav fast rente….

    Kan man slå de to lån ‘sammen’, så man kun har ét lån?

    Pft for Jeres tanker/kommentarer.

    Mvh,

    Thomas

    ps ja, der er givetvis masser af indlæg med samme ordlyd, men da jeg synes hver case er unik, har jeg nu kastet mit eget ud i plenum.

    #199518
    NultopskatForfatter

    Ja renten stiger på et tidspunkt, men om det er om 2, 5, 10 eller 20 år er lidt svært at spå om.

    Så lige lidt oplysninger
    Du kan ved at se renteforskellen på F1, F3, F5 og F10 aflæse markedets forventning.
    Fastrenten koster dig ca. 3 % mere om året indtil renten stiger, hvilket i kr er 90.000 pr år indtil renten stiger, og renten skal stige 2 pct. point før omlægning kan svare sig.
    Sekundært, omlægning er kun en ide såfremt renten falder igen, ellers er det blot penge ud af vinduet.
    Der vil komme en rentestigning når centralbankerne ophører med deres opkøb af obligationer.

    Det er min overbevisning af flekslån er det sikre og fastrentelån er gambling. Det er blot min personlige holdning, fremtiden vil vise om jeg får ret..

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.