Investering i feriebolig

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93711
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg faldt lige over at Dayz Søhøjlandet sælger ferieboliger i øjeblikket. Det virker umiddelbart spændende, både som en mulighed for en fin investering, og så selvfølgelig også muligheden for selv at have en feriebolig til rådighed. Deres regnestykker ser jo ganske fornuftige ud.

    Er der nogle der gider kigge på deres materiale og se hvad i umiddelbart tænker om det?
    http://www.dayz.dk/Feriecenter/S%C3%B8h%C3%B8jlandet/Ferieboliger%20til%20Salg.aspx

    Hilsen Frank

    #198456
    MichaelForfatter

    Tja, hvad er din indgangsvinkel? Et køb med fortjeneste for øje eller for at have en feriebolig? Eftersom de 20 ugers udlejning der står beskrevet temmelig sikkert vil ligge i maj-august vil du kun råde over boligen i den øvrige periode så overvej om det passer til dig. Hvis du har små børn og skal passe det ind i skoleferier er det næppe optimalt.

    Hvad det økonomiske angår er der den indlysende risiko for prisfald. Boligernes pris er umiddelbart rimelige synes jeg, men boligmarkedet er ikke ligefrem på kogepunktet og bemærk at der regnes med nogle ekstremt lave renter som næppe holder evigt.

    Men grundlæggende synes jeg egentlig at det er et tilbud man da skal overveje hvis man har BEHOV for en feriebolig. Hvis det udelukkende drejer sig om køb med gevinst for øje så ville jeg personligt nok overveje andre optioner som fx. aktieinvesteringer.

    Bemærk så også lige, at den 5 eller 10-års “garanti" for lejeindtægter og returkøb kun gælder sålænge Dayz ikke er gået konkurs…

    #198458
    AnonymForfatter

    Min indgangsvinkel er selvfølgelig at det økonomisk skal kunne hænge nogenlunde sammen. Jeg har nogle frie midler i form af kontanter og lange 4% obligationer jeg overvejer at sælge da de ligger i en kurs på cirka 105 i øjeblikket. Tanken er at købe en af den mindste type lejligheder, så svarer mine frie midler til det der ikke kan optages som realkreditlån. Man har vel i pricippet aldrig “Behov" for en feriebolig men det er jo klart en luksus at have det. Det er klart at det er alle de gode uger som man ikke har, men da vi ikke har børn at tage hensyn til når vi skal holde ferie vil vi sagtens kunne udnytte den i andre uger, samt til weekendophold osv.

    #198472
    AnonymForfatter

    Køb af en lejlighed til 595.000 kr. for frie midler vil inkl. omkostninger (ingen advokat) give en udgift på 600.000 kr. Indtægt ved fuld udlejning vil efter skat være godt 15.000 kr., forudsat der ikke betales topskat, svarende til ca. 2,5%.
    Da der er tale om en ejerlejlighed, må det antages, at den ydre vedligeholdelse påhviler ejerforeningen. Der er imidlertid ikke afsat penge i budgetoversigten til indvendig vedligeholdelse, og det er min erfaring fra udlejning af feriehus, at der skal males og udskiftes inventar ca. hvert 10.år, hvis huset skal se indbydende ud.
    Endelig er det normal procedure i feriecentre at kræve mindst én årlig hovedrengøring, normalt ved starten af sæsonen (hvilket jo er rimeligt nok). Har man ikke selv mulighed for at udføre arbejdet, koster det i størrelsesordenen 5.000 kr. for ekstern hjælp.
    Jeg vil helt klart fraråde at købe en ferielejlighed udelukkende som investering: afkastet er ringe, og det er svært at frigøre de investerede midler. Men hvis man gerne vil have et feriehus til eget brug, er løsningen ikke dårlig – men husk at der ikke er noget mere trist end et halvlukket feriecenter på en grå regnvejrsdag uden for sæsonen.

    #198474
    AnonymForfatter

    Tove: Hvordan kommer du frem til at indtægt ved fuld udlejning er 15.000 efter skat, og at det er 2,5% procent efter skat. Man kan vel heller ikke kalde 2,5% efter skat en dårlig forrentning, når det samtidigt giver dig mulighed for at bruge lejligheden 32 uger om året, udover din forrentning. Du kan ikke få mere i forrentning på andre måder i øjeblikket.

    #198478
    NultopskatForfatter

    Hejsa
    Min anbefaling er at, såfremt du har lyst at investere in en feriebolig til udlejning, så køb et udlejningssommerhus og lav en aftale med en af de anerkendte udlejningsfirmaer. Snak f.eks med Novasol eller Dancenter de vil helt sikkert gerne rådgive dig mht. forventet lejeindtægt og er det et eksisterende hus, kan du jo se, hvad sidste års indtægt var.
    Jeg kan se på regnskabet for mit udlejningshus at 2,5 % er væsentligt under min forrentning…;o)

    Det jeg ser som problem med Dayz er at dayz har alle kasketterne på.

    Sekundært mener jeg som du tiden er rigtig til at investere i bolig/feriebolig, du kan nu få en meget lang og lav rente, Ejendommen kan købes billigt og leje indtægten er på samme niveau som før finanskrisen.

    #198480
    AnonymForfatter

    Grunden til at jeg tænker at en sådan ferielejlighed kunne være aktuel for mig, er at jeg bestemt ikke er en person, der har lyst til at skulle bruge en masse tid på at gå og male og vedligeholde et gammelt træsommerhus. 🙂

    Jeg kan så heller ikke lige komme frem til en forrentning på 2,5% som Tove nævner. Jeg tager udgangspunkt i deres eks. med 60% finansiering af huset til 595.000 jeg kan godt lægge de 250.000 i udbetaling. Overskuddet er deres eks. her er 11.168. Dvs. min forrentning er 11.168/250.000*100 = 4,47%

    Hvad mener du om deres scenarie med udlejning 20 uger om året, er det en realistisk vurdering?

    #198482
    NultopskatForfatter

    Det er ikke lovfæstet at sommerhuse skal være af træ, mit er af mursten og gamle træsommerhuse får du ikke udlejet mere end 6-8 uger årligt.

    Før finanskrisen var mit sommerhus udlejet 40 uger om året, og kunne sagtens lejes mere ud, men det mente politikerne jo ikke at man måtte…
    20 uger kan godt opnås, hvis der er noget feriehalløj og narrestreger i omegnen.

    Men som Tove nævner.. der er vedligehold, og her kommer kasketterne ind i billedet…Det er samme firma, der modtager lejers klage, bestiller håndværkeren og levere håndværkeren og sender regningen fra håndværker.. kan du se hvor jeg vil hen…? Her er en og kun 1 vinder og det er ikke dig.

    Ligeledes når du engang vil sælge..

    Prøv for din egen skyld at undersøge økonomien i et sommerhus som jeg foreslår. find et ved en mægler, check sidste års leje indtægt, og lav så selv beregningen, det er mere end dobbelt op på forrentning

    #198488
    AnonymForfatter

    Hej Frank. Ved beregningen af afkast har jeg taget udgangspunkt i oplysningerne i salgsopstillingen. Ud over købsprisen skal der betales tinglysning af skøde, og det forudsættes, at hele beløbet kan lægges kontant.
    De oplyste bruttoudgifter fratrukket prioritetsydelser er (41.467 – 21.170) = 20.297 kr. Hertil skal lægges ejendomsværdiskat på 5.000 kr. I alt 25.297 kr.
    Indtægten er oplyst til 40.619 kr. efter skat (ikke topskat) hvilket giver en nettoindtjening efter skat på 15.322 hvilket giver et afkast på godt 2,5% efter skat. I betragtning af, hvor svært det kan være at frigøre pengene, og hvilken risiko der løbes, synes jeg ikke, det er et godt afkast. Læg mærke til, at alle salgsopstillinger tager udgangspunkt i afdragsfrie flekslån – det er som regel et signal om, at her skal man se sig rigtig godt for.
    20 ugers udlejning svarer til konstant udlejning fra maj til midt i september, og det er nok realistisk, men der skal forventes udsving i de enkelte år.

    #202062
    AnonymForfatter

    Såfremt man ikke ønsker at fokusere på vedligeholdelse mv har jeg et andet alternativ. Her er fokus mere opsparing uden selv at betale for det og så kan du også bruge den selv. I mit regnstykke er der ikke nogen ubekendte, da udlejning og salg er garanteret og du behøver ikke vente 10 år, som i deres tilfælde http://boligforenkrone.dk/

    #202114
    HalliHalloForfatter

    Kære Ander Hasle Nielsen

    Er det dig, der ejer “Bolig for en krone?"

    Personlig syntes jeg ikke det lyder som særlig seriøst, mere som et forsøg på at tjene penge på et nok som uigennemskueligt ferieboligprojekt.

    #202122
    AnonymForfatter

    Hvad er det der er uoverskyeligt. Du får garanteret en lejeindtægt, som er baseret på købesummen og du får garanteret vi køber den tilbage. Vi har stillet disse garantier i mange år, da vi er velkonsolideret og har en pæn gennemstrøm af boliger.

    Dem der betaler for opsparingen er dem der lejer boligen. Så jeg ser det som en win-win løsning. Hvem er det lige der bliver snydt…ingen.

    Du bedes uddybe. Vi har eksisteret siden 1988 og du er den første der skriver at vi er useriøse.

    #202132
    AnonymForfatter

    Anders Hasle Nielsen,

    Hvorfor kører I virksomheden som et selskab i England, VIP Real Estate Co Ltd? Har I et regnskab revideret af de store revisionsfirmaer både fra 1989 og 2012?

    Hvorfor hedder det bolig for en krone, når man skal tage lån i sit hus og bruge som udbetaling? Så er jo ikke for en krone…

    #202134
    MichaelForfatter

    Jeg bliver altid godt mistænksom når jeg læser sådan noget her. “Bolig for en krone" ??! Som Ove Toft ganske rigtigt skriver så er konceptet at man tager et tillægslån i sin danske ejerbolig og køber en Thailandsk feriebolig for disse penge. Færdig, slut. Der er ikke noget som helst “for en krone" over det og som ethvert køb af bolig i udlandet så er der en lang række juridiske aspekter, skattemæssige konsekvenser og risici man skal være klar over. Det er bestemt ikke noget man lige skal kaste sig over uden at være dybt inde i sagerne.

    Den garanti Anders nævner står beskrevet på hjemmesiden:

    “Salgsgarantien sikrer en prisstigning fra 3-7%. Garantien sikre ikke bare en værdistigning men også en tilbagekøbsgaranti. Det garanteres inden for 6 uger."

    Så garantien gælder altså kun i 6 uger og er derfor værdiløs.

    En feriebolig i Thailand kan da sikkert være udmærket. Det er én i Frankrig eller Spanien sikkert også. Ærlig talt ved jeg ikke en dyt om dette marked og derfor ville jeg heller aldrig nogensinde bare kaste mig over et køb uden at gennemgå ALT i detaljer og helt ned i bunden.

    Mit umiddelbare indtryk af det her er, at man ligeså godt kan kaste sig over et køb direkte uden om Anders’ “for en krone"-tilbud. Der er ingen grund til at betale en mellemmand for værdiløse garantier.

    Mit største problem med “for en krone" er, at Anders tilsyneladende forsøger at få Hr. og Fru Danmark til at belåne deres bolig herhjemme for at købe noget meget usikkert i Thailand de dybest set ikke ved noget om overhovedet.

    #202136
    AnonymForfatter

    Lad mig forklare hvorfor vi laver dette tilbud.

    Vi har over mange aar solgt ejendomme for derefter at leje deres boliger ud. I de sidste aar har flere koebt men ikke lejet dem ud. Samtidig er vores udlejning over de sidste 3 aar steget med naesten 100% hvert aar. Derfor har vi ikke laengere nok boliger til udlejning i forhold til efterspoergelsen. Derfor har vi en interesse at i faa flere til at koebe saa vi kan leje dem ud.

    Du har ikke laest korrekt paa min side eller jeg har ikke formuleret mig korrekt. Det jeg mener med tilbage koebsgaranti er. At hvis du som koeber oensker at saelge. Det kan vaere hvornaar som helst. Saa skal vi inden for 6 uger betale dig. Saa tilbage koebsgaranti der maksimalt tager 6 uger at indloese. Saa det er ikke mere usikkert at kobe i Thailand.

    Jeg tror ikke du har erfaring i at koebe bolig i Thailand eftersom du skriver det er usikkert. Saasnart du har skoedet er det er dit og dette kan ikke nogen aendre noget ved. I Danmark kan koeber og saelger aftale seperate aftaler. Det er ikke tilfaelde i Thailand.

    I forhold til skat har du ogsaa overset nogle ting. Personen der ejer selskabet er gammel revisor og skatten vil absolut kun traekke i positiv retning. Jeg er selv oekoom og tidligere forelaeser paa CBS.

    Jeg kan forstaa du raaber “holdt lige engang" naar du ser saadan en overskrift. Men der ligger faktisk simpel udbud og eftersporgsel tanker bagved.

    mvh
    Anders

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.