Nyt lån?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93697
    AnonymForfatter

    Hejsa.
    Jeg sidder pt. med et 4% fastforrentet, afdragsfrit, obligationslån i Totalkredit. Resten af lånet (det dyre banklån) er lavet som en kassekredit, hvor jeg skylder ca. 350.000 – Jeg vil meget gerne ud af banklånet!
    Er det muligt, at omlægge lånet så jeg evt. kan sidde billigere i det, eller begynde at afdrage?
    Det er begrænset hvad jeg kan afdrage pt. pga. uddannelse, og jeg kan også lide sikkerheden i et fastforrentet lån.

    Husets værdi er øget i forhold til da vi tegnede lånet, så en anden mulighed kan vel være at få en ny vurdering, og rykke nogle (hvis ikke alle) penge fra banklånet til kreditinstitut?!
    Håber I har nogle svar…
    Ps. sig endelig til hvis der er noget, som ikke giver helt mening – er rimelig ung og ny indenfor denne verden:-)
    På forhånd tak…

    #198170
    AnonymForfatter

    De fleste steder i landet er boligpriserne faldet, så jeg synes lige du skal starte med at kontakte dit realkreditinstitut eller bank og få oplyst hvad deres skrivebordsvurdering aktuelt er.

    Som eksempel kan jeg nævne, at vores ejerlejlighed er købt til 2,2 mio. kr., mens markedsprisen (vurderet ud fra realkreditrådets statistik for handelspriser) lyder på 2,5 mio. kr.

    Selv om markedsprisen er steget ganske pænt siden vi købte, er Realkredit Danmarks vurdering er dog faldet til 2,09 mio. kr.

    Så i den tænkte situation, at vi stadig havde et boliglån, som vi gerne ville have lagt ind under realkreditlånet, så ville det ikke være muligt.

    Jeg vil gætte på din situation er meget lig vores, hvis du har købt bolig indenfor de sidste 6 år.

    #198180
    AnonymForfatter

    Hejsa,
    Det lyder lidt som vores situation (se tråd for et par dage siden: Omkonvertering eller tillægslån?). Snak med banken og få dem til at sende en mægler ud og vurdere (det er gratis for dig). Underlig situation at skulle “sælge" sin bolig til en mægler, men snak godt for dig og håb på en go vurdering. Nogle steder i landet er priserne steget, eller har måske købt billigt? Vi var heldige at lave det “nummer" du spørger til og kan låne 340.000kr (provenu) mere i RK og slippe næsten af med vores banklån.

    Held og lykke

    #198182
    AnonymForfatter

    Jeg vil prøve at få det vurderet på ny så. Men hvad med mit 4% lån hos Totalkredit, kan det betale sig at ændre det, eller er det peanuts jeg kan spare ifht. risikoen ved et evt. flekslån?
    Tak for jeres svar

    #198186
    AnonymForfatter

    GP: Huset er købt for godt 2 år siden. Vi købte det billigt, så derfor er markedsprisen højere nu, men jeg tvivler også på den er høj nok til, at jeg kan lægge det hele i realkreditlånet. – som du i øvrigt også beskriver det. Men igen – kan man gøre noget smart med sit lån nu når renten er så lav, eller skal jeg bare være glad for mit nuværende 4% lån?

    #198190
    AnonymForfatter

    Jeg må lige tilføje at jeg heller ikke er boligekspert. Vi havde nok ikke valgt at konvertere vores 4% lån nu, hvis ikke det var fordi vi kan dække næsten hele banklånet ved manøvren. Kan ikke besvare dine andre spørgsmål, da du nok følger en form for strategi. Hvem ved om renten går i 2,5 eller 2 snart? 🙂

    #198216
    AnonymForfatter

    WC: Så at konvertere mit 4% til et 3% kan ikke betale sig – medmindre man som jer kan “bide en luns" af banklånet?

    #198220
    AnonymForfatter

    Ikke efter min vurdering. Men føler du dig overbevist om at renten har nået bunden og i bliver boende længe, så måske ok? Er i opmærksom om at jeres lån skal opsiges i dag hvis det skal være rettidigt ifht juli terminen. Hvis jeg var jer ville jeg følge kurserne indtil næste termin. Måske bliver det endnu bedre.

    #198232
    AnonymForfatter

    Ja vi bliver boende de næste mange år – jeg tror jeg følger dit råd og afventer renteudviklingen. Tak for svar (og i øvrigt brugbar tråd du henviste til tidligere)

    #198238
    thsvForfatter

    Efter min vurdering kan en omlægning til 3% 30 år godt svare sig blot lånet er på 1½ millioner eller mere. Specielt hvis lånet kan frøges så maget, at banklånet kan indfris helt.
    Selv ved et mindre lån kan der let være penge at tjene ved at nedkonvertere en %, når blot kursen er tæt på 100, og ihvertfald over 99.

    Jeg hader den slags, der rådgiver udfra tommelfingerregler om 2% i renteforskel for at konvertere.
    Ligesom dem, der mener, at man kan købe for 3 gange bruttoindkomst, uanset om denne er 600k eller over 1 million og uanset om renten er 3% eller 6%.

    #198246
    AnonymForfatter

    Thsv: Kreditforeningslånet er “kun" på ca. 800.000 så det er langtfra de 1,5 mio, du snakker om. Altså kan det ikke betale sig? Banklånet er min hurdle, som jeg gerne vil nedbringe – kan bare ikke finde ud af om der er en smart løsning, som kan skaffe mig kapital til at afdrage på lånet…

    #198384
    thsvForfatter

    Umuligt at afgøre, om det kan betale sig at omlægge udfra de oplysninger, du har givet i denne tråd.
    Troede at kassekreditten var 20% belåning, så dit RK-lån var omkring 1,4 millioner eller større.
    Nu kan det nok kun betale sig at omlægge, hvis hele lånet kan ydes som et RK-lån, altså på 1,15 mill. ialt, da der ellers skal tinglyses 2 lån, da banklånet jo skal respektere det nye RK-lån.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.