Ny på ejer-bolig market

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93630
    AnonymForfatter

    Jeg er som overskriften antyder ikke nogen økonomi haj og har desværre heller ikke nogen i mit umiddelbare netværk der er det.
    Jeg har læst en masse indlæg og artikler og prøvet at sætte mig lidt ind det men det er stadigt lidt vanskeligt for mig at gennemskue.

    Jeg overvejer kraftigt at købe bolig i København, andel er også inde i billedet men for denne del lad os blive på ejer markedet som jeg i tåger af uvidenhed anser for en bedre investering i disse tider!?

    Jeg 39 år single og uden børn, jeg har 300.000 i årsindtægt. Jeg har 250.000 sparet op ingen anden gæld eller opsparing men jeg har dog gode mulighed for at arb. mere.

    Jeg ville klare mig fint på et rådigheds beløb på 6.000kr og ville gerne gemme ca 50.000 af de 250.000 til at købe lidt møbler og have lidt i baghånden.
    Jeg cykler gerne (arb København) men har en lille 5 år gammel bil som er betalt.

    Fremtiden: vil næppe komme til at tjene mindre 😉 men ellers er det lidt usikkert hvor længe jeg vil blive boende, men jeg er klar over det næppe giver økonomisk mening med mindre jeg bliver der en del år. lad os antage 10 år.

    Så vidt jeg kan regne 🙂 kan jeg købe for ca. 1 million med 200k i udbetaling. lidt afhængig af stand og kommende udgifter på ejendommen.
    Jeg har leget lidt med 30.000 om året til ejerforening da det med al sandsynlighed bliver en ejerlejlighed – alternativt lille hus længere væk end KBH 🙂

    Men hvilken lån type jeg skal vælge i hvilket realkredit institut kan jeg ikke gennemskue, mit eget bud ville være noget der svare til 3½ % fast forrentet obligationslån i 20-30 år og så kommer vi til den del hvor jeg falder af med kurser og noget 🙂

    Jeg forstår? at jeg gerne vil så tæt på kurs 99,99 og at når renten stiger så falder kursen med mulighed for omlægning og en “gevinst" (mindre gæld)
    modsat F-lån hvor man afdrager mere af gælden til en laver rente men satset afhænger af renten når man skal genforhandle lånet.
    på samme måde afhænger det fastforrentet eksempel af kursen på obligationerne på købstidspunktet. og der bliver så vidt jeg forstår udlagt nogle låne typer /% satser afhængig af øh.. (verdens) økonomien ?? -det er selvfølgelig i en forenklet udgave der er nok en masse andre faktorer.
    er jeg helt på vild spor :)?

    De enkelte realkredit institutter har flere modeller nogle med en opdeling 60-20-20 hvor de 60% er fast forrentet næste 20% er ? F-øhh… meningen er vel at man afdrager hurtigere til en lavere rente fordi den næppe over stiger rentestigningen i den forholdsvise korte løbetid de 20% udgør og sidste 20 % er udbetalingen.
    og så er der bidrag satsen og den tror jeg bare jeg lader jer om og forklare mig 😉 eller være en del af den pakke i foreslår.

    Og nu skal jeg jo gudskelov ikke til eksamen i det her (og dog) så jeg behøver måske ikke en minutiøs forklaring men snare lidt råd om hvad i tror passer til min profil af lån type og bankpartner.

    Jeg har pt. Danske Bank er frisk på noget nyt kunne evt være Pensam? da jeg er medlem af FOA.

    Til dagligt tager jeg mig af svage i samfundet til lav løn i det offentlige jeg kunne ønske mig nogen her ville hjælpe en svag økonom 😉

    Jeg overvejer selvfølgelig en bolig advokat, men jeg vil gerne selv og med jeres hjælp om ikke andet være bedre forberedt.

    Må alle jeres penge yngle og jeres råd være gavmilde.

    Mvh mig 🙂

    Dagens citat fra en borger (oprindeligt Simon Spies)

    “Hvad nytter det at have røven fuld af penge hvis man ikke kan skide" 😉

    #196950
    pppedeForfatter

    1) Kontakt din bank og få lavet en økonomiberegning – evt. et boligkøbsbevis til ejerbolig
    – På mødet kan du samtidig drøfte finansiering generelt
    2) Find en lejlighed (og få lavet købsaftale med advokat- og bankforbehold) hvis inden for rammerne
    3) Din bank stiller en garanti (ved ejerbolig) og du skal til møde omkring endelig finansiering

    Totalkredit (Nykredit), BRF-kredit har to-lagsbelåning. De kræver, at du afvikler på 40% af den samlede gæld. Samtidig kan du få 10 afdragsfrie år i træk – du kan altså ikke selv vælge.

    Realkredit Danmark og Nordea kredit forlanger afvikling på 20% af lånet (banklånet). Du afvikler altså den dyreste gæld først. I Realkredit Danmark kan du “klippe" ind og ud af afdragsfriheden, hvis du ønsker dette.

    Når man skal købe bolig, så er det svært at spekulere i kurser, da din udbetaling falder på overtagelsesdagen. Her har du mulighed for at låse kursen fast, men det koster, da realkreditinstituttet i realiteten hjemtager lånet før tid. Dette betaler du for med et kursfald.

    Som sagt – kontakt dit nuværende pengeinstitut. Er du ikke tilfreds der eller ønsker du perspektiv på tingene, så kan du jo undersøge markedet.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.