“Aflevere” obligationer til Totalkredit

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Mikey 68Forfatter
    Indlæg
  • #93620
    Mikey 68Forfatter

    Ifølge betingelserne for mit realkreditlån står der at lånet kan indfries ved at aflevere tilsvarende obligationer i samme fondskode; men er der nogen som har erfaring med at gøre dette i praksis – altså direkte til Totalkredit og ikke gennem den bank der har formidlet lånet?

    Jeg spørger naturligvis fordi banken tager sig pænt betalt for dette og handler obligationerne når jeg har lagt ordren – hvor hvis jeg selv handlede, kunne vente på prisen faldt og ikke mindst have glæden af banken ikke snuppede endnu en række gebyrer for det 🙂

    Kan det lade sig gøre mon?

    #196792
    testForfatter

    Er kursen på obligationene under100? Hvad type lån er der? Normalt er gebyret for en delvis indfrielse 750 kr alt inkl å mon ikke det bedre kan betale sig at be om et tilbud på indfrielse til kurs 100 udn køb af obligationer?

    #196794
    Mr RForfatter

    Hej Morten

    Nej du kan ikke selv gøre det.

    Du kan gøre det gennem en bank eller gennem realkreditinstituttet. De tager sig selvfølgelig betalt.

    #196812
    Mikey 68Forfatter

    Test: De ligger på over kurs 100 – at “aflevere" obligationer af samme serie er den billigste måde at gøre det på i mit lån… Håbede bare på at kunne komme uden om banken…

    Mr. R: Du har ret, totaltkredit har bekræftet det efter jeg henvendte mig 🙁

    #196832
    testForfatter

    Men du kan da indfri dem til kurs 100 hvis de ikke er inkonvertible . Har du spurgt kredit foreningen?

    #196834
    Mr RForfatter

    Jeg tror han mener de er under kurs 100 ellers er det flekslån med rentegaranti hvor de kan opsiges til kurs 105

    #196838
    Mikey 68Forfatter

    De er delvis inkonvertible da det er flekslån med rentegaranti – som Mr R siger kan jeg indløse til kurs 105; men også ved at aflevere tilsvarende obligationer og da disse ligger og roder omkring kurs 101,5 til 102,0 så det er stadig noget billigere jo

    #196880
    peter holm larsenForfatter

    Du kan altid indfri den serie du har til kurs 105 eller børskurs. Så hvis kursen ligger og roder omkirng 101,5 – ja så bedre du jo blot om en indfrielse ved obligationsindfrielse og ikke en “pari" indfrielse.

    #196888
    testForfatter

    ja jeg tvivler som sagt på at du har nogen fordel ved den øvelse om at købe selv. De gange jeg har indfriet kreditforenings lån har jeg nu bare ladet dem lave arbejdet. 750 kr i gebyr virker ikke overfældende

    #196910
    Mikey 68Forfatter

    Fordelene er absolut til at overse; men stædighed i kombination med lyst til at “omgå" banken fik mig til at spørge…

    Jeg har netop indløst en del af lånet og det kostede mig 750kr til totalkredit, samt 750kr til Sparekassen i gebyr og så 0,2 kurspoint på handlen, de havde glemt at nævnt (fremgår dog af deres prisliste hvis man ser godt efter) – dertil kurtage til børsen og (over)kursen på obligationerne).

    jeg spurgte banken på tidspunktet og blev affærdiget med at det kunne jeg godt; men så skulle jeg oprette værdidepot og så ville det hurtigt blive meget dyrere.

    I mit tilfælde vil jeg kun kunne spare de 0,2 kurspoint (da bank og Totalkredit helt sikkert stadig skal have deres gebyrer); men det interessante er jeg kunne følge kursen lidt og slå til på et fornuftigt tidspunkt i stedet for banken der bare handler når ordren er nået igennem…

    Jeg gætte på jeg vil kunne spare omkring 0,5 kurspoints i alt – eller små 2000kr for mit vedkommende næste gang (forudsat jeg kan benytte et gratis værdidepot hos fx Nordnet, hvilket jeg ikke har undersøgt endnu).

    Så alt i alt er timelønnen nok ikke særlig høj med mindre jeg vidste præcis hvordan det skulle gøres; men så kan man da være lidt skadefro bagefter og være en erfaring rigere…

    #196914
    Mr RForfatter

    Du kan stadig ikke selv overfører obligationer uden bankens hjælp. Så du kan ikke blive frigjort fra at bruge dem

    #196920
    Mikey 68Forfatter

    Nej jeg vil gætte på de stadig skal have deres gebyr på 750kr; men sådan er det jo

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.